Bokklubben vid livets slut

Will Schwalbe

| 2013

Vad r det du lser? Det r frgan Will stller till sin mamma, Mary Anne, nr de sitter i vntrummet p cancermottagningen. Det r november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med lngt framskriden cancer. Detta r den sanna historien om en son och hans mamma, och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet fr dem nrmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig lggs bok efter bok till lslistan, och i de personliga samtalen kring bckerna fr Will och Mary Anne en mjlighet att terupptcka sina liv och lra knna varandra p ett nytt stt. I bokklubbens sfr r de inte lngre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptcker nya vrldar. Bokklubben vid livets slut r en msint hyllning till en lskad mamma, och en inspirerande betraktelse ver bckers frmga att skapa mening och gldje ur kaos och frgngelse, att sknka oss trst och...

Erika Heden

2019-07-21

Trkig, lng, platt, inte vidare bra skriven. Tyvrr fll den inte mig alls i smaken.

2018-11-24

Den hr boken fick jag som en verraskning frn frlaget sommaren 2013. ven om den lockade till lsning redan d s knde jag att den lg lite fr nra min egen verklighet fr tillfllet. Min pappa dog bara ett halvr innan boken dk upp och det kndes lite vl tungt att ge sig p en bok med det hr temat. Och s blev den stende dr. Tills nu. Ls mer p min blogg

Sofia Hansson

2017-07-14

lskade den

Sandra hman

2016-04-04

Opersonliga personbeskrivningar.
Ledde till att jag inte knde ngot fr karaktrerna och att storyn inte blev en bladvndare. Hoppades p mer sentimentalitet och personliga tankar och sikter.

Nina Gustafsson

2015-12-27

Ganska trkig tyvrr.

Emelie

2015-08-16

Hller med tidigare kommentarer om den frsknade bilden av modern, men andra sidan skulle jag om jag skrivit om min egen mor i livets slutskede gjort samma sak. Platta beskrivningar om bckerna de lser, men som Schwalbe sjlv skriver "Nita hade ingenting gemensamt med mamma, frutom att de bda lste bcker. Men jag kunde frst varfr mamma tyckte bst om den novellen. Alla som lser har en sak gemensamt-lsningen". Det r ganska fint att lsa om andra som lser.

2015-06-22

Denna bok berr mig inte alls. Det r en ren beskrivning av hans tankar om sin mamma och hennes situation nr hon drabbas av cancer. Det r ox en beskrivning av hennes vrv genom livet och hennes frtrfflighet. Inget fel i att lyfta fram mnniskors frtrfflighet, men frfattaren gr det helt utan att jag fngas av det hon utfrt, den hon r, eller hur andra uppfattar henne. Platt r nog det rtta ordet.. Hade hoppats att det var en roman, men det var det ju inte... och sedan undrar jag lite ver varfr han genomgende stavar fel till sin mammas namn, i synnerhet efter kapitlet dr mamman ppekat att han stavat fel p ett dokument... och det finns allt fler stavfel och nr det r sdant en lgger mrke till d har minsann inte boken gjort ngot vidare intryck... de sista 20 sidorna var vl de som var bst... dr var det vl ngot som hettade till... men annars, nej, detta var ingen bok fr mig...

Anders H

2015-05-26

Jag instmmer med tidigare kommentar. Det handlar mycket om att beskriva mamman som en perfekt person som klarar allt med ett leende p lpparna. Boken r inte srskilt intressant eftersom kommentarerna kring de olika bckerna r kortfattade och ytliga.

2014-10-20

Fruktansvrt trkig?

Ania Citrin

2014-07-28

Blev aldrig riktigt berrd av denna. Knns som om Will frsknar vldigt mycket och strvar efter att mla upp sin mamma som ett helgon. Det r ju frsteligt p stt och vis, men gr boken vldigt ointressant. De intressantaste bitarna var ju nr de diskuterar en bok man sjlv har lst, men de man inte har lst kndes ganska meningslsa att lsa OM nr man kanske borde lsa dem istllet...

Finns bttre bcker i samma genre.

Lina Zackrisson

2014-01-24

Bcker om bcker

Anna-klara Akar

2013-06-29

Hade hga frvntningar p denna bok. Som biografi ver en lskad mamma r den helt ok. Vl berttad och jag njuter alltid av att lsa om andras liv.

Men bokklubben och frsk att knyta an till litteraturen, lyckas inte. En harmls bagatell. Hoppa ver den.

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Med finess vver Schwalbe sakta en vv som bestr av minnen, gonblick i nutid, tankar om framtid varvat med diskussioner om litteratur. Inte oskt pminns du om litteraturens lkande makt och att emellant r livet helt enkelt fr svrt att tackla, men genom ett samtal om ngot annat, till exempelvis om en bok, fr du nd fram vad du vill ha sagt.

Ls mer hr: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/06/05/bokklubben-vid-livets-slut/