Bokhandlaren som slutade bada

När Bokhandlaren som slutade bada utkom 1937 blev den uppmärksammad och berömd. Humoristen Fritiof Nilsson Piraten visar upp en mer allvarlig sida då han på sitt eget tragikomiska sätt tolkar legenden i Första Mosebok om Jakob som brottas med ängeln. I Piratens tolkning brottas Jakob Bokhandlare med en ängel som visar sig vara en sköka och som istället för att skada hans höft brännmärker honom därbak. Jakob såras djupt och som Mahnus Öhrn skriver i sitt efterord: Häri ligger Piratens särmärke: Den tragikomiska dimensionen; den själsliga defekten är tragisk, den fysiska blir komisk. Jakob umgås med badarna, en skara män som träffas under sommarhalvåret, men som titeln avslöjar förändras Jakobs liv under berättelsens gång. Denna utgåva ingår i nyutgivningen av samtliga böcker som Piraten skrev och gav ut under sin levnad. Omslagets illustration är skapad av Håkan Berg.

Magnus Johansson

2016-11-01

En sammantaget väldigt gripande bok som också innehåller flera humoristiska inslag. Personligen upplevde jag den dock som mycket allvarlig och, ju längre man får följa den arme bokhandlaren, tragisk. Vore det inte för en väldigt trevande inledning och ett stundvis väl förkonstlat språk så hade det blivit en femma.

Madelene H

2015-08-04

Aningens seg i början men snart kom jag in i boken och skrattade högt vid rövarhistorien om bläckfisken! Det var svårt att veta åt vilket håll det barkade fram till mitten av historien, och kanske är det Piratens styrka. Underhållande och bättre än "Bock i örtagård" som var den första bok jag läst av Piraten.

Alf Ödlund

2010-05-23

Mästaren gjorde här ännu ett mästerverk med exempel på hur litet det är som kan ödelägga ett liv. Men Piraten är ju naturligtvis rolig också. Som i det här citatet: "En vacker hustru drar till sig tjuvar likt ljuset en nattfjäril, men en fågelskrämma vaktar sig själv." Eller detta: "De kristna är värst för de gör det onda under godhetens mantel"

harriet karlsson

2010-03-09