Bokhandlaren i Kabul : ett familjedrama

Seierstad, Åsne

| 2006

Åsne Seierstad, DN:s utsända i Afghanistan, åker tillbaka till Kabul för att skriva en bok om återuppbyggnaden av landet. Under hösten 2001 rapporterade hon från Afghanistan så att DN:s läsare kände att de själva var på plats, hon träffade vaktmästaren på fotbollsstadion som sett hundratals avrättningar och kvinnan som trotsigt bar målade naglar under sin heltäckande burqa. Reportageboken tar avstamp i en Kabulfamiljs öde. Shah Mohamed är bokhandlare och piratförläggare och hans familj består av två fruar, flera barn och en massa släktingar. "När kommunisterna kom brände de mina böcker, sedan tog mujahedin över, men de var för upptagna med att slåss sinsemellan så de glömde bort mig, fast när talibanerna kom hamnade mina böcker på bålet igen." Det blir en reportagebok med många spännande levnadsöden och historiska, kulturella och politiska utvikningar. Åsne Seierstad har en fantastisk...

Annika Lindqvist

2017-01-30

Mycket intressant och viktig bok. Ger insyn i helt andra tankevärld. Skrämmande kvinnosyn.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Känslor!

Mary Göransson

2014-02-28

Mycket intressant om livet i Afghanistan

Merja A

2013-06-29

Påminner om en annan väldigt intressant bok: "I väntan på talibanerna" som är en dokumentär skildring om livet i Afganistan.
I "Bokhandlaren..."grips man av kvinnornas utsatthet och totala underlägsenhet i det patriarkalt styrda landet. Mycket läsvärd.

Elin Nilsson

2013-01-29

Välskriven reportagebok, behagligt tonfall även om Bokhandlaren inte gör något sympatiskt intryck. Det är väl från böcker som denna som jag fått min uppfattning om det Afghanska samhället.

Rune Linder

2013-01-15

Spännande och initierat. Skrivet på journalisternas sätt att behandla orden

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Bra bok!

Susanne Rydvald

2012-06-20

Den verkar vara nån sorts "I väntan på Talibanerna" i romanform.

Viveca Sten

2012-05-21

En intressant och tankeväckande skildring av livet i ett annat land, lika främmande som om det varit på en annan planet.

Osammanhängande kapitel och alldeles för många huvudpersoner, det blir rörigt. Men intressant att lära sig om afghanernas levnadssätt osv.

En bra och intressant bok som gör att man får en inblick i hur folket i Afghanistan lever och tänker. Vissa saker och resonemang känns ju som rena stenåldern.

Textmässigt var boken lättläst med många ställen att pausa på. Men den var rörig med en massa olika personer med snarlika namn, som alla var släkt med bokhandlaren på ett eller annat sätt.

Victoria Antonsson

2011-09-30

Författaren har ju fått mycket kritik för att den skrivits med ett västerländskt kvinnoperspektiv, men jag tycker inte att den känns vinklad utan ärlig, rak och naken. Stilistiskt sett är den ganska fadd och intetsägande och innehållet blir mest ett uppradande av olika situationer och berättelser utan något direkt samband. Men berättelserna är intressanta, tänkvärda och viktiga.

lotte sigurd

2011-03-16

Mycket bra! Intressant inblick i både mäns och kvinnors tillvaro i nutidens Afghanistan.

Anna-Karin L

2011-01-18

Den grep helt enket inte tag i mig. Fick kämpa för att komma genom den.

2010-12-27

väldigt intressant men samtidigt väldigt otäck. Boken väcker mycket tankar, speciellt kring kultur och identitet.

Ulla Edlén

2010-08-07

Mkt intressant läsning

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Ärligt talat minns jag inte mer av denna boks handling än att det var en norsk journalist i Afghanistan som skrev om en familj .. Fadern var kanske bokhandlare .. Så mycket grep den mig.

Ally Regins

2010-02-17

Tråkigt vinklad bok skriven med ett tydligt liberalt västerlädskt perspektiv helt utan respekt för livet i Afganistan och deras kultur. Är övertygad om att Åsne Sierstad inte menar att bära en fana för imperialism och visa på samma ideal som Daniel Defoe men det är synd att den tydligen sväjs hel, som en sann historia.

Intressant och lärorik!

2010-02-04

Ett lite torrt reportage om kvinnornas situation i Kabul.

Amelie Adrielsson

2009-12-14

Fantastisk bok! Den behandlar fler än ett perspektiv i ett krigshärjat Afganistan.

Liv levåg

2009-12-07

Intressant även utfrån familj o hur samhället fungerar

Nedhal Pirababi

2009-12-05

har läst denna bok. Afghanustan och vardagen för kvinnorna där. Allt tillåtet för män och inget för kvinnor.. Hur ska denna värld förändrars?

harriet karlsson

2009-11-14

mycket bra, typ av bok som jag gillar

Maria Lindgren

2009-11-13

Mycket bra bok. Man får en bra inblick i den muslimska världen, från vardagen.

Johanna Galenpanna

2009-10-24

Jag tyckte inte alls att den var bra. Orkade inte läsa hela. Orkade inte läsa särskilt långt alls faktiskt. Finns andra böcker att läsa.

Anders Högman

2009-10-02

Bra bok som verkligen visar hur illa det är för kvinnor i Afganistan. Har man läst Flyga Drake så känner man igen mycket.

Jakob Bengtsson

2009-10-02

Fruktansvärt enkel historia hon lägger fram, där hon glatt verkar ändra på saker som inte passar in i hennes bild av Afghanistan. Vedervärdigt skriven, och ett klart bevis på att imperialismen kan ta andra former än krigsfartyg och soldater.

Lotta Norén

2009-09-09

Läste boken på svenska, men det alternativet fanns inte med.

Lady Flanders

2009-06-18

Hon kan inte skriva. Förmådde aldrigens läsa ut den.

Elin Petersson

2009-05-03

Jag läste Åsne Seierstads berättelse Bokhandlaren i Kabul redan då den kom ut 2002 men var bara tvungen att läsa den på nytt efter min upplevelse av Flyga drake. Efter Flyga drake törstade jag efter mer information om Afghanistan och då främst om läsning som rörde afghanernas liv post talibanerna. Det var en annan upplevelse att läsa Åsnes bok nu får jag tillså. Med Afghanistans 30-åriga krigshistoria färskt i minnet tog jag till mig boken på ett helt annat sätt. Åsne berättar om sina upplevelser hos familjen Khan där hon spenderat en tid efter talibanernas fall 2001. Hon skriver i ett sk Flugan på väggen perspektiv där hennes egen närvaro är helt frånvarande i boken. Detta ger en större läsupplevelse och jag glömmer allt som oftast av att hon faktiskt är på plats där dessa människors liv utspelar sig. Man får följa med på Shakilas bröllop, Mansurs böneresa, till Pakistan där Sultan Khan, familjens överhuvud, ska sälja in sin idé om skolböcker till ungdomar i Kabul och mycket mer. Det som är tydligt är Åsnes empati för dessa människor och enligt min åsikt, i synnerhet för Sultans yngsta syster Leila, vars drömmar förblir just drömmar i ett Afghanistan som kontinuerligt förtrycker kvinnors rätt att uttrycka sig. Trots att Sultan Khan i afghanska mått är en öppensinnad man framstår kvinnornas situation som outhärdlig. Det får mig att undra vad soim pågår i de familjer som är än mer konservativa. Kvinnans perspektiv är tydlig i boken och den ställer mig en massa frågor. Hur är det möjligt att käven kvinnor förtrycker kvinnor och gör vissa val i livet där förtrycket av det egna könet stärks. Det måste vara en kultur och en samhällssituation som sitter så djupt i själen på dessa kvinnor att förändring krävs långt utöver talibanernas försvinnande. Mkt upplysande och genomarbetad bok!