Bokhandlaren i Kabul

Seierstad, sne

| 2002

Vren efter talibanernas fall i Afghanistan tillbringade den norska journalisten sne Seierstad hos familjen Khan i Kabul. Jag togs emot med ppna armar och trivdes bra i de afghanska klnningar som jag snart fick lna. Mina dagar var som familjens dagar, jag vaknade i gryningen av barnens skrik och mnnens befallningar. Sedan kade jag till badrummet, eller smg in nr alla var klara. Resten av dagen var jag antingen hemma med kvinnorna, beskte slktingar och gick i basaren eller var med Sultan och snerna i bokhandeln, p stan eller p resor. P kvllen t jag middag tillsammans med familjen och drack grnt te tills det var dags att lgga sig. Bokhandlaren i Kabul r sne Seierstads skildring av en familj som sker sin plats i det nya Afghanistan, i kampen mellan det moderna och det traditionella. Det r berttelsen om ett land dr dammet frn ruinerna ligger tjockt, men...

Annika Lindqvist

2017-01-30

Mycket intressant och viktig bok. Ger insyn i helt andra tankevrld. Skrmmande kvinnosyn.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Knslor!

Mary Gransson

2014-02-28

Mycket intressant om livet i Afghanistan

Merja A

2013-06-29

Pminner om en annan vldigt intressant bok: "I vntan p talibanerna" som r en dokumentr skildring om livet i Afganistan.
I "Bokhandlaren..."grips man av kvinnornas utsatthet och totala underlgsenhet i det patriarkalt styrda landet. Mycket lsvrd.

Elin Nilsson

2013-01-29

Vlskriven reportagebok, behagligt tonfall ven om Bokhandlaren inte gr ngot sympatiskt intryck. Det r vl frn bcker som denna som jag ftt min uppfattning om det Afghanska samhllet.

Rune Linder

2013-01-15

Spnnande och initierat. Skrivet p journalisternas stt att behandla orden

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Bra bok!

Susanne Rydvald

2012-06-20

Den verkar vara nn sorts "I vntan p Talibanerna" i romanform.

Viveca Sten

2012-05-21

En intressant och tankevckande skildring av livet i ett annat land, lika frmmande som om det varit p en annan planet.

Osammanhngande kapitel och alldeles fr mnga huvudpersoner, det blir rrigt. Men intressant att lra sig om afghanernas levnadsstt osv.

Anette Hkerberg

2012-02-05

En bra och intressant bok som gr att man fr en inblick i hur folket i Afghanistan lever och tnker. Vissa saker och resonemang knns ju som rena stenldern.

Textmssigt var boken lttlst med mnga stllen att pausa p. Men den var rrig med en massa olika personer med snarlika namn, som alla var slkt med bokhandlaren p ett eller annat stt.

Victoria Antonsson

2011-09-30

Frfattaren har ju ftt mycket kritik fr att den skrivits med ett vsterlndskt kvinnoperspektiv, men jag tycker inte att den knns vinklad utan rlig, rak och naken. Stilistiskt sett r den ganska fadd och intetsgande och innehllet blir mest ett uppradande av olika situationer och berttelser utan ngot direkt samband. Men berttelserna r intressanta, tnkvrda och viktiga.

lotte sigurd

2011-03-16

Mycket bra! Intressant inblick i bde mns och kvinnors tillvaro i nutidens Afghanistan.

Anna-Karin L

2011-01-18

Den grep helt enket inte tag i mig. Fick kmpa fr att komma genom den.

2010-12-27

vldigt intressant men samtidigt vldigt otck. Boken vcker mycket tankar, speciellt kring kultur och identitet.

Ulla Edln

2010-08-07

Mkt intressant lsning

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

rligt talat minns jag inte mer av denna boks handling n att det var en norsk journalist i Afghanistan som skrev om en familj .. Fadern var kanske bokhandlare .. S mycket grep den mig.

Ally Regins

2010-02-17

Trkigt vinklad bok skriven med ett tydligt liberalt vsterldskt perspektiv helt utan respekt fr livet i Afganistan och deras kultur. r vertygad om att sne Sierstad inte menar att bra en fana fr imperialism och visa p samma ideal som Daniel Defoe men det r synd att den tydligen svjs hel, som en sann historia.

Intressant och lrorik!

2010-02-04

Ett lite torrt reportage om kvinnornas situation i Kabul.

Amelie Adrielsson

2009-12-14

Fantastisk bok! Den behandlar fler n ett perspektiv i ett krigshrjat Afganistan.

Liv levg

2009-12-07

Intressant ven utfrn familj o hur samhllet fungerar

Nedhal Pirababi

2009-12-05

har lst denna bok. Afghanustan och vardagen fr kvinnorna dr. Allt tilltet fr mn och inget fr kvinnor.. Hur ska denna vrld frndrars?

harriet karlsson

2009-11-14

mycket bra, typ av bok som jag gillar

Maria Lindgren

2009-11-13

Mycket bra bok. Man fr en bra inblick i den muslimska vrlden, frn vardagen.

Johanna Galenpanna

2009-10-24

Jag tyckte inte alls att den var bra. Orkade inte lsa hela. Orkade inte lsa srskilt lngt alls faktiskt. Finns andra bcker att lsa.

Anders Hgman

2009-10-02

Bra bok som verkligen visar hur illa det r fr kvinnor i Afganistan. Har man lst Flyga Drake s knner man igen mycket.

Jakob Bengtsson

2009-10-02

Fruktansvrt enkel historia hon lgger fram, dr hon glatt verkar ndra p saker som inte passar in i hennes bild av Afghanistan. Vedervrdigt skriven, och ett klart bevis p att imperialismen kan ta andra former n krigsfartyg och soldater.

Lotta Norn

2009-09-09

Lste boken p svenska, men det alternativet fanns inte med.

Lady Flanders

2009-06-18

Hon kan inte skriva. Frmdde aldrigens lsa ut den.

Elin Petersson

2009-05-03

Jag lste sne Seierstads berttelse Bokhandlaren i Kabul redan d den kom ut 2002 men var bara tvungen att lsa den p nytt efter min upplevelse av Flyga drake. Efter Flyga drake trstade jag efter mer information om Afghanistan och d frmst om lsning som rrde afghanernas liv post talibanerna. Det var en annan upplevelse att lsa snes bok nu fr jag tills. Med Afghanistans 30-riga krigshistoria frskt i minnet tog jag till mig boken p ett helt annat stt. sne berttar om sina upplevelser hos familjen Khan dr hon spenderat en tid efter talibanernas fall 2001. Hon skriver i ett sk Flugan p vggen perspektiv dr hennes egen nrvaro r helt frnvarande i boken. Detta ger en strre lsupplevelse och jag glmmer allt som oftast av att hon faktiskt r p plats dr dessa mnniskors liv utspelar sig. Man fr flja med p Shakilas brllop, Mansurs bneresa, till Pakistan dr Sultan Khan, familjens verhuvud, ska slja in sin id om skolbcker till ungdomar i Kabul och mycket mer. Det som r tydligt r snes empati fr dessa mnniskor och enligt min sikt, i synnerhet fr Sultans yngsta syster Leila, vars drmmar frblir just drmmar i ett Afghanistan som kontinuerligt frtrycker kvinnors rtt att uttrycka sig. Trots att Sultan Khan i afghanska mtt r en ppensinnad man framstr kvinnornas situation som outhrdlig. Det fr mig att undra vad soim pgr i de familjer som r n mer konservativa. Kvinnans perspektiv r tydlig i boken och den stller mig en massa frgor. Hur r det mjligt att kven kvinnor frtrycker kvinnor och gr vissa val i livet dr frtrycket av det egna knet strks. Det mste vara en kultur och en samhllssituation som sitter s djupt i sjlen p dessa kvinnor att frndring krvs lngt utver talibanernas frsvinnande. Mkt upplysande och genomarbetad bok!