Bokhandeln på Riverside Drive

Skybäck, Frida

Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel. Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset? Bokhandeln på Riverside Drive är en varm,...

Jenny Kallin

2023-01-07

Mysig på sitt sätt hade dock gärna varit utan de "spännande" delarna som jag inte gillade alls.

Jenny Kallin

2023-01-07

2022-01-22

Jag har tidigare läst två böcker av Frida Skybäck, de två första delarna i serien om systrarna Stiernfors, som är... historisk romance får man nog kalla dem. Bokhandeln på Riverside Drive sas vara feelgood, men jag tror faktiskt inte att jag hade brytt mig om vad det var för genre. En bok med ordet bokhandel i titeln blir automatiskt intressant. Den har stått länge i bokhyllan, trots det, men i slutet av året tyckte jag att jag, som uppladdning inför en bok jag gissade skulle vara jobbig att läsa, behövde lite må-bra läsning.

Det här är egentligen en riktigt tragisk historia, förklädd till feelgood. Jag gillar svärta i feelgood, eller faktiskt nästan kräver det, men här är det en helt annan nivå på feelgoodsvärta. Här är det oåterkalleligt och omöjligt att fixa till. Det lämnar en väldigt besk smak efter sig.

Rent generellt så har jag nog lite problem med att se Bokhandeln på Riverside Drive som en feelgood. Dåtids-tråden är så långt ifrån feelgood att det torde vara motsatsen. Bokhandeln och katten utjämnar dock det mesta av det. Och bokhandeln alltså, den skulle jag så gärna besöka.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/01/bokhandeln-pa-riverside-drive-av-frida.html

Therese

2021-12-28

Spännande, hoppfull och sorglig på en och samma gång. Man kan inte annat än att gilla den lilla bokhandeln.

Emelie T

2021-05-26

Mysig och lättläst bok.

Linda Vanil

2021-05-09

En riktig feelgood bok.

Angie J

2020-11-07

Så mysig bok. Lite spänning blandat med kärlek i en fantastiskt miljö.

Maria B

2020-07-28

Mysig feelgood!

janne lindh

2020-07-24

Banalt, förutsägbart och med ointressanta karaktärer. Ett par små ljusglimtar räddar boken från bottenbetyg.

Idas Recensioner

2020-04-17

Detta är min första bok av Frida Skybäck och jag är så otroligt tacksam att en författare som henne finns i författarbranschen. Bokhandeln på Riverside Drive tog mig med storm, jag kunde inte hålla mig borta från den fantastiska berättelsen om Charlotte och jag älskar verkligen uppbyggnaden av bokens handling. En riktigt bra feelgoodroman.

Raffaelasbooks

2020-04-02

Jag förstår inte varför det tog så lång tid innan jag plockade upp den här boken. Den var så bra 😍 Jag fastnade mycket för alla karaktärerna och jag älskade historien. Jag tyckte också att det var väldigt spännande att få läsa om vad Charlottes mamma hade varit med om. Efter att ha läst den här vill jag också åka till London och öppna en bokhandel 😍😍📖

Rebecka Nyman

2020-02-17

Den går från sorg och ensamhet till en kärleksfull gemenskap med en gnutta romantik. Denna bok har allt! Den är mysig och samtidigt rejält spännande med många olika hemligheter som bara väntar på att få komma fram. Bokhandeln på Riverside Drive får ett starkt grepp om mina känslor, där jag faktiskt måste erkänna att ögonen blev lite våta mot slutet. Och det är verkligen ett starkt betyg från mig. Den berör. Ovanpå att det är en bok skriven med ett fängslande språk, så utspelar den sig, till stor del, på en av mina absoluta favoritplatser här på jorden, det vill säga i en bokhandel ❤ Denna bok rekommenderas verkligen för den som gillar bra historier med härliga karaktärer och spännande mysterium.

Kajsa

2020-01-26

Trevlig läsning! En mysig bladvändare som utspelar sig i en bokhandel i London. Intressanta karaktärer.

Bokdjungeln

2019-08-22

Den som inte blir sugen att besöka, jobba eller äga en bokhandel/bokcafé efter att ha läst denna bok tror jag inte riktigt är så förtjust i böcker. För jag blev i alla fall sjukt peppad på att ta upp den gamla drömmen om att starta ett bokbytarcafé när jag var färdig med den. Det är en härlig bok som också innehåller en liten twist vilket jag gillar, lite drama har väl aldrig skadat en bok?! Har du inte läst den men gillar feelgood och böcker - gör det!

Cecilia Kankkonen

2019-07-28

Mysig bok!

2019-07-24

Trevlig och lättläst. På slutet måste jag sträckläsa. Handlingen i bokhandeln gillade jag, det ständiga hoppet till 1982 var irriterande. Upplösningen alldeles för romantisk för min smak. Huvudpersonen ganska trögfattad.

Irene Malmeling

2019-07-23

Myspysläsning!

Mia Mellbin

2019-07-21

Fin historia men den drar aldrig in mig fullständigt. Mycket kärlek, relationer och personlig utveckling. Bra och läsvärd men inte min främsta favorit.

Jenni Davidsson

2019-07-10

Fantastiskt mysig bok, det enda jag inte gillade var att, då de hoppar mellan två olika årtionden, så blir man helt inne i den andra historien, men så tar det kapitlet slut och så får man om den nutida. Vilket jag självklart också fann charmigt, men det var jobbigt att läsa nutiden när man var helt inne i dåtid och vad som skulle hända där och vise versa. Annars var den jätte bra, skulle varmt rekommendera den!

Frida

2019-02-21

Bra bok, många ovanliga omständigheter rymmer inom detta bokomslag. Bra story. Läsvärd.

Sarah

2019-02-06

En riktig mysbok!!

Susanne Hydén

2019-01-13

Ta fram te, scones och bara njut. En bok för bokälskare som tar en paus från deckare och fakta en stund och bara landar i nya möjligheter med en gnutta spänning.

2018-12-18

En helt okej feelgood bok även om den romantiska delen inte riktigt fångade mig alls. Lite för förutsägbar för min smak men i övrigt funkade den. Lyssnade som ljudbok och först hade jag väldigt svårt för uppläsaren men vande mig sen och tyckte att hon passade rätt bra trots alls.

Jan Banan

2018-11-09

Välskriven bok som var svår att lägga ifrån sig. Mycket värme och väl utarbetade karaktärer. Lite för mycket romantik för att jag ska gå igång helt, men jag tillhör knappast den primära målgruppen. Klart läsvärd!

Sabina Wangenfors

2018-07-21

Det här är den bästa boken jag har läst hittills i år och jag har läst många.

Om man är en sådan person som följer bokbloggare /-instagrammare kan jag garantera att man har sett den här boken och den har också prisats av de flesta av dem. Sådant brukar kunna göra att förväntningarna är alldeles för höga när man väl kommer till att läsa boken, och precis det var jag rädd för när det kom till Bokhandeln på Riverside Drive. Jag var helt enkelt rädd för att jag inte skulle tycka om den så mycket som jag trodde att jag skulle göra

Det behövde jag inte vara rädd för. Jag älskar den här boken. Den är precis som jag vill att en feelgood-bok ska vara: mysig och värmande men samtidigt lite hjärtskärande och inte bara glättig. Den träffar rätt överallt. Att det dessutom handlar om böcker gör det bara ännu bättre.

Under bokens gång får vi följa två perspektiv. Nutid där Charlotte är i fokus (ibland Sam eller Martinique) och 1982–1984 när, främst, Charlottes mamma Kristina är i fokus och vi får veta varför Charlotte ärver bokhandeln av en moster som hon aldrig har träffat. Det är fint tycker jag och det känns inte heller som om det är ett så vanligt grepp i feelgoodromaner, så det känns fräscht och annorlunda och passar väldigt bra in i just den här boken med den bakgrund som finns. Tempus byts också mellan de här perioderna. Lite roligt är då att nutidsperspektivet är i dåtidstempus (var, klev osv) medan dåtidsperspektivet är skrivet med nutidstempus (är, kliver osv). Det hjälper till om man skulle fundera på när i tiden vi är.

Persongalleriet är lagom stort och det är lätt att skilja mellan personerna eftersom Skybäck har lyckats att ge dem väldigt specifika karaktärsdrag. Jag gillar Charlottes utveckling genom boken, och jag gillar Sam. Hon är en frisk fläkt som jag tycker om att få reta mig på och som jag är glad över att slippa träffa. Hellre skulle jag träffa Martinique som känns om en genuint fantastisk person.

Språket flyter på bra och Skybäck har precis lagom med detaljer i sina miljöbeskrivningar och är dessutom bra på dialoger. Tempus byts mellan bokens perioder. Lite roligt är då att nutidsperspektivet är i dåtidstempus (var, klev osv) medan dåtidsperspektivet är skrivet med nutidstempus (är, kliver osv). Det hjälper till om man skulle fundera på när i tiden vi är.

Trots att det är feelgood och det på så sätt är förutsägbart på sina ställen är det också väldigt många tvister och upplösningar som är överraskande och även slutet är till viss del överraskande. Det fick mig bara att tycka om boken ännu mer. Även om jag vill ha min mysiga förutsägbara feelgood-bok vill jag ändå bli överraskad, och det är inte alltid lätt att lösa. Bokhandeln på Riverside Drive löste det galant.

Charlotta CG

2018-06-19

Feelgood när den är som bäst. Även om jag anar vartåt det lutar, kan jag inte lägga boken ifrån mig. Ser fram mot hennes nästa roman!

Anitha Svensson

2018-06-11

En fantastisk historia. Välskriven, spännande och fina personporträtt. Den berörde mig på djupet. Riktigt mysig feelgood. Rekommenderar!

Bra story, men alldeles för många onödiga detaljer för min smak och avsaknad av genuin känsla. Mot slutet tycker jag den blev bra, men det var alldeles för lite fokus på den "hemska" delen. Lättläst semesterbok i all ära, men... nä.

2018-04-29

Fin och varm bok om böcker och hur de kan förändra liv. Önskar emellanåt att ärva en bokhandel själv. Och givetvis spelar svensk fika en stor roll. Rekommenderas.

Pia Gummesson

2018-04-24

Den här boken är underbar.Lukten av bokhandel är så uppenbar.Mysig berättelse om gemenskap i en bokhandel varvat med hemligheter.Jag kan läsa om den för att den var så bra.En varm bok av Frida Lybäck som skriver fantastisk bra feelgood.

villa-freja.se

2018-04-23

En bok om böcker. En bok med ett underbart lockande omslag. Hur skulle jag inte vilja läsa den?! Bokhandeln på Riverside Drive är en skickligt skriven feelgood med två parallella berättelser. Den som utspelar sig i dåtid hade jag till en början svårt att tycka om, sedan fängslades jag helt plötsligt och till sist mådde jag nästan lite illa över hur saker och ting utvecklades. Nutidsberättelsen är rakt igenom mysig och har en bra dramaturgi. Det är en charmig historia om kärlek, svek och sorg. Persongalleriet är skickligt beskrivet och jag känner något för samtliga i berättelsen och det går nästan att känna doften från bokhandeln. Här finns tusentals böcker samlade i stora bokhyllor och travar av böcker samlas på golvet i alla vrår, det finns antika möbler att sitta och läsa i, det bakas svenskt fika och det finns en bokkatt. Det mesta är mysigt och harmoniskt, men som alltid i en bra uppbyggd feelgood finns det några hinder i vägen för den totala lyckan.

Rekommenderas varmt.

Karin Nilsson

2018-04-22

En klassisk feelgood-bok. Härlig att läsa men lämnar inte så mycket avtryck. Semesterbok.

Stina Wilson

2018-04-13

En fantastisk läsupplevelse!

Simone

2018-04-11

Väldigt mysig bok. Gillade den absolut, men tyckte att den ändå var lite slätstruken. Okej, slätstruken är kanske inte är en rättvis beskrivning av boken, men inte heller ordet tråkig känns rättvis eftersom jag faktiskt tyckte om boken. Men jag saknade något, kanske lite mer passion och dejter mellan William och Charlotte. Men det är väl i och för sig det enda jag saknar i boken. Annars så gillar jag verkligen karaktärerna som känns så väl beskrivna att man skulle tro att författaren har beskrivit sina närmsta vänner. Gillar även den storartade räddningen av bokhandeln av Harry-mamma, wow liksom, vilken lycka. Tycker dock att den sekundära handlingen av boken är lite trist, mest för att Kristinas livssituation är trist. Gillar absolut "nutids-storyn" bäst. Boken får egentligen en stark 3:a, alternativt en svag 4:a av mig.

Pia Gummesson

2018-04-10

Underbar bok att fått läsa!Bokhandeln,människorna.Mycket bra skriven.Kommer sakna den efter den är slut.Tack för att jag fann din bok Frida!En pärla i bokhyllan.

Härlig, gripande och vacker!

Therese's Boklåda

2018-04-09

" Bokhandeln.." innehåller allt som en bra Feelgood ska ha och det där extra att den utspelar sig i böckernas värld! Jag kommer snabbt in i handlingen och får växelvis följa Charlottes historia i nutid och hennes mosters & mammas historia från 80-talet. Det är en lagom portionerad växling, som gör att jag hela tiden måste fortsätta för att få veta vad som händer sedan. Det är ju ett väldigt "olyckligt" gäng som slås ihop i Bokhandeln: Änkan Charlotte, tonårsbekymmer-mamman Martinique, struliga Sam och den refuserade författaren William. Deras respektive historier vävs ihop väldigt fint!
Det här är samma upplevelse som jag hade med min första Jenny Colgan "Meet me att the cupcake cafe" de har samma stil och känsla i sig, med Londonmiljön som är magiskt beskriven och en plats där folk vill samlas på. Jag bara älskar "Meet me.." (har läst den flera gånger) och jag bara älskar Bokhandeln på Riverside Drive.