Bokhandeln för ensamma hjärtan

Darling, Annie

»Bokhandeln för ensamma hjärtan är härlig underhållning och mycket romantisk. Boken känns som en given succé för alla läsare som önskar drömma sig bort ett tag. Här har ni vårens mysigaste bok!« Bloggen Fru E:s böcker  Härlig feelgood-roman i fantastisk Londonmiljö. Perfekt för bokälskaren och romantikern! Kunderna sviker den lilla bokhandeln i Bloomsbury. När Posy Morland plötsligt ärver butiken tvingas hon slå igen sina älskade kärleksromaner och istället möta verkligheten. Eftersom Posy inte bara får ett sjunkande företag på halsen, utan också oönskad uppmärksamhet från Sebastian, blir livet en chockartad upplevelse. Posys idé är att på ett halvår förvandla butiken till sina drömmars bokhandel: med hyllplan som bågnar av kärleksromaner. Men medan Posy och personalen kämpar blir Sebastian alltmer närvarande. Inte bara i verkligheten, utan också i Posys fantasier....

Trodde den skulle handla mer om böcker och kunderna i butiken men tyvärr så består 80% av boken av bråk och tjafs mellan huvudperson och en störande och jobbig kille. Jag förstår direkt hur boken ska sluta och det är inget slut man vill uppleva. Otroligt förlegad historia som inte hör hemma i nutidens bokvärld. Irriterade mig dessutom mycket på huvudpersonen som är en velig och mesig kvinna som inte kan säga ifrån.

Hanna Sjöberg

2020-12-15

Andra feelgood-böcker som handlar om bokhandlar har jag tyckt om, men det här var tyvärr ett dåligt exempel. Störde mig otroligt mycket på huvudkaraktären Posy när hon gång på gång bara reagerade med ett "Oförskämt!" efter sexuella trakasserier. Historien var inte särskilt romantisk, snarare barnslig och förlegad.

Gunilla Jönsson

2020-10-09

Underhållande men väldigt förutsägbar

Boken handlar om Posy som ärver den lilla bokhandeln i Blomsbury. Tyvärr så går inte bokhandeln så bra och den hotas att slå igen, men Posy har andra drömmar. Hennes dröm är att förvandla bokhandeln till en bokhandel med bara kärleksromaner och rosa väggar. Personalen är med på hennes planer men hyresvärden Sebastian är inte lika imponerad utan han vill att det ska bli en renodlad deckarbokhandel.

Det här är den första delen i en planerad romanserie i bokhandelsmiljö. Den här boken gillade jag verkligen, den är lättläst, charmig och mysig. Även om man till viss del kan räkna ut hur olika saker kommer sluta så får jag en sån där härlig feelgood känsla i kroppen när jag läser boken. Jag gillar karaktärerna och de fina och mysiga miljöbeskrivningarna. Boken bjuder på motgångar, missförstånd och kärlek - en underbar feelgood bok.

Underhållande, men tyvärr störde jag mig bara mer och mer på alla förlegade roller. Hur en oförskämd och vidrig kille ändå lyckas rädda tjejen och hon blir kär i honom. Bara som exempel.

Malin Karlsson

2020-06-27

En charmerande och väldigt rolig bok som jag sträckläste med stor behållning. Den var full av bokreferenser och uttrycker en kärlek till läsandet som var mysigt och det tilltalar en boknörd som mig.

2020-04-26

I denna roman möter vi Posy Moreland som har fått ärva en bokhandel i London. Tyvärr går affärerna inte så bra och Posy måste göra något åt det för att rädda sin älskade bokhandel och drömmen att bara sälja romantiska romaner! Men vägen fram för att rädda bokhandeln är snårig och dessutom måste hon komma överens med Sebastian, som även han har planer för bokhandeln.

Det är fina miljöer i boken, jag tycker att den är lätt att läsa och det är en bra bok för en lat semesterdag.

Posy är en aning velig och jag hade önskat att hon sa ifrån mer. Men jag gillar historien trots att den är ganska förutsägbar. Det är en pålitlig feelgood som är ganska mysig att läsa.

villa-freja.se

2020-04-26

Så fort en bok har ord som bokandel eller dylikt i sin titel blir jag eld och lågor. Jag som älskar att läsa älskar förstås också att läsa om böcker. Drömmen vore att åka runt i en bokbuss på landsbygden eller i en pråm i de engelska kanalerna och låna ut böcker längs vägen. Tänk!

Det här är en charmig, romantisk och smått humoristisk berättelse som för tankarna till Jane Austen.

Bettan_bokprataren

2020-04-21

Först började jag lyssna på boken och blev så grymt besviken, uppläsaren passade inte alls mig och jag funderade att tag på att helt sonika sluta lyssna/ läsa den. Men då jag även har haft äran att få boken som recensions ex från Historiska media så tänkte jag att jag ger den en chans och läser den. Och då kom wow upplevelsen.
Jag tror att man ska läsa den här boken då sidoberättelsen gör sig bättre när man läser den.
Bara en reflektion...

Jaja, hur som helst .....VILKEN TUR ATT JAG TOG DET BESLUTET!
Jag hade så när gått miste om en underbar, ljuvligt och alldeles superärlig feelgood-roman. Den utspelar sig i en mysig Londonmiljö och är som klippt och skuren för mig som är en riktig bokälskare och romantiker.
Boken har alla de rätta elementen som en riktigt BRA feelgoodare ska ha, kärlek, förvecklingar men inte minst ett gott slut.
Som jag ser fram emot nästa bok i serien.

Sammanfattningsvis:
En bok som gjorde mig lycklig och glad. Jag läste den i ett svep, jag kunde inte sluta. Feelgood i toppklass!

Charmig, rolig & fängslande!