Boken om prostens barnbarn

Bexell, Eva

| 2016

Eva Bexells hyllade högläsningsklassiker om Prostens barnbarn fyller 40 år. Det firar vi med en extra fin samlingsutgåva, redo att möta en ny generation bokslukare.Varje gång det bestäms att Anton och hans storebror Carl ska spendera några veckor hos sin morfar Prosten och sin mormor Prostinnan blir den gamle Prosten lätt beklämd. Han känner sina barnbarn och vet precis hur det brukar bli ? fullt ös. Han trivs ju bäst när det är ordning och reda och sådär riktigt härligt småtråkigt.Men vad bryr sig Anton och Carl om det? Anton vill till exempel hemskt gärna ha en egen hund och den lilla taxen utanför posten ser perfekt ut. Och de där kräftorna som ligger i badkaret i väntan på att bli middag, de passar ju mycket bättre att leka med. Strunt i vad morfar Prosten tycker!I samlingsutgåvan ingår alla tre delarna i serien: Prostens barnbarn, Kalabalik hos morfar Prosten och...

Prostens barnbarn, super rolig och mycket fantasifull. Boken handlar om Karl och Anton som hälsar på hos sin mormor och morfar. Och vad som helst kan hända. Jag kan rekommendera boken till er som gillar att läsa mycket, för det är liten text och den är väldigt tjock! Lova

Detta är en bok med stor igenkänning. Det var ett tag sedan den skrevs men den håller än. Vi skrattade så tårarna sprutade och karaktärerna är så väl beskrivna att man ser dem framför sig.