Boken om Ont: lindra din smärta och stress

Rudman, Björn

Cirka 1,5 mijoner människor i Sverige har svår värk. Är du en av dem? Eller lever du tilsammans med en partner som har ont? Att leva med smärta förändrar livet. Vi vill att du som läsare ska få förståelse för kroppens reaktioner vid smärta och stress. Vi vill berätta för dig om smärtlindringens olika delar och vad du kan göra själv för att underlätta din situation. Vi ser människan bakom smärtan ? vi ser dig. Boken om Ont är skriven av författare: Björn Rudman ? Rehab- och träningsentreprenör med många års erfarenhet som professionell tränare.Sofia Göthe ? Specialistläkare inom allmänmedicin med intresse för idrottsmedicin, smärta och stress. Tobias Marmheden ? Leg. fysioterapeut med erfarenhet inom smärt- och stressrehabilitering. Sagt om boken: "...Texten är överskådlig och lättläst, med enkla rekommendationer som de flesta kan försöka...

Så så bra bok
Denna kan jag Rekommendera 💜💜💜💜💜

Den bästa manualen jag läst, den borde finnas i varje hem!
En riktigt bra handbok när det gäller att lära sig hantera sin egen, eller anhörigs, smärta. Den är lätt att läsa och har en bra sammanfattning efter varje kapitel. boken tar upp olika sorters smärta, psykisk ohälsa, medicinering och nedtrappning av densamma. Man får även många tips på hur du kan lindra din smärta utan medicin.

Jag kan varmt rekommendera denna bok till alla som känner sig stressade och/eller har ont. Den är även riktigt bra om du har en anhörig som lider av smärta.

Jag själv lever med smärta sen 16 år tillbaka och det inte lätt på ngt sätt, varken för mig eller dom personer som lever och finns i min omgivning. Den här boken riktar sig till både mig och alla som känner ngn som lever med smärta. Boken är lättläst och med ett språk som alla kan förstå utan massa svåra medicinska termer. Boken är uppdelad i olika huvudrubriker; Smärta och stress, Människan bakom smärtan och Smärtlindring. Under huvudrubrikerna finns flera kapitel och varje kapitel avslutas med en sammanfattning, en oerhört pedagogisk bok. Boken ger många tips, tankar och reflektioner. Ett väldigt stort plus är att det finns en tillhörande hemsida där det finns filmer på olika övningar som du kan göra för att stärka kroppen. Boken tar allmänt upp om hur det kan vara att leva med smärta, vill man läsa och fördjupa sig om specifika sjukdomar/skador så finns det andra böcker. En bok som alla borde läsa, för det är så många som blir drabbade när någon lever med smärta.