Boken om Jonas. Prästdöttrarna 6

»Intressanta fakta om vardagslivet i slutet på 1600-talet vävs sömlöst in i en andlöst spännande berättelse om kärlek, framtidstro och det dagliga slitet för att sätta mat på bordet. Boken om Jonas är dramatiserad historia när den är som allra bäst. Betyg: 5/5, Briljant.« Pia Lindestrand, BTJDet är många som månar om den moderslöse Jonas. Hans fosterfar Björn Timmerman vill att han ska arbeta vid sågen. Hans moster Katarina tycker han har läshuvud och vill att han ska studera och bli en lärd man. När kyrkoherden Jostein Erlandsen förstår vem Jonas verkligen är vill han att pojken ska bli präst. Men vad vill Jonas? Han vill bara en sak, måla.I denna sjätte del avslutar Maria Gustavsdotter sin älskade serie om syskonen Morlandeus på Orust. Det har gått tjugo år sedan Ulrika flydde hals över huvud med sin älskare. Nu är hon tillbaka och får konfronteras med sitt förflutna...

Maria Carlsson

2021-08-14

Läsvärd serie

Katarina Strid

2021-07-26

Tvekade lite mellan 3 och 4. Förra boken slutade precis när Ulrika efter många år stod utanför sin syster Katarinas dörr så nu var man nyfiken på vad som skulle hända. Det är fortsatt bra berättat och många personer har man nu lärt känna mer även om de förändras eller beskrivs på olika sätt över tid. Men problemet jag har är att författaren nu har introducerat så många karaktärer så hon har inte möjlighet att låta alla få plats. En del släpper hon helt och man undrar vad det blev av dem. Jag har också problem med att ta prästen Jostein riktigt på allvar, han blir mer och mer en karikatyr, kanske för att det ska finnas något otrevlig typ som driver konflikter i berättelsen.
Skönt ändå att det blir ett någorlunda bra slut för flera. En bra serie allt som allt!

Solveig Andersson

2021-05-08

En underbar fortsättning i serien Prästdöttrarna. Ett måste för alla oss älskare av historisk skönlitteratur. Läs den och njut!