Boken

Rådström, Niklas

| 2013

En ensam gestalt sitter lutad över en bok och medan sida efter sida fylls med ord och mening växer en hel värld och en kämpande mänsklighet fram. Den skrivande sänder ut tre änglar för att skapa ordning och rättvisa bland alla dessa som själva söker vinna herraväldet över sin framtid.Niklas Rådströms roman Boken sträcker sig över tusentals år och liknar ingen annan, utom den mest spridda boken i världen. Den är en djärv och visionär återgestaltning av de bibliska böckerna som en enda berättelse om skapande och liv, fylld av poesi och starka historier. "Boken är skriven på svindlande vacker, kristalliskt klar prosa uppblandad med bibliska kadenser. Den är nyfiken, djupt mänsklig och uppfriskande ambitiös, respektfull men aldrig undflyende: ett omistligt stycke litteratur." Svenska Dagbladet

2021-12-14

Det är ett imponerande verk. Mycket tankeväckande. Det är ju en berättelse som man känner till. Det är en grym bok och den bekräftar att allt ont kommer från religionen.

Jakob Nylin

2015-05-12

Mäktigt! I begynnelsen var Ordet. En författare sätter igång och skriver; men att få ihop berättelsen är inte så lätt. Och hur ska berättelsen tolkas? Det här ett imponerande verk av Rådström! Inte någon bladvändare, men både djupt allvarlig och mycket rolig på sina ställen.

Å

Åsa Arveberg

2014-01-03

Trodde aldrig jag skulle gilla den här boken men jag kan knappt släppa den. Kommer ge denna som boktips för alla som frågar efter ett.