Bokea ? inredning till döds

Hendrix, Grady

Vi stänger aldrig. Vi sover aldrig. Och nu finns vi i ditt hem.Något mycket märkligt sker i den stora möbelaffären Orsk i Cleveland Ohio. Varje morgon finner de anställda bokhyllan Kjerring, vattenglaset Glans och garderoben Liripip sönderslagna då de anländer. Försäljningen går nedåt, säkerhetskamerorna visar ingenting och butikscheferna får panik. Vad är det som händer?Det försöker tre anställda luska reda på. De erbjuder sig jobba nattskift för att försöka lösa gåtan. Aldrig hade de väl kunnat ana de märkligheter, vidrigheter och hemligheter som gömmer sig mellan hyllorna på lagret nattetid.Romanen är en traditionell skräckhistoria placerad i modern miljö, men formgiven som en välbekant och glansig postorderkatalog. Beställningsformulär, produktbeskrivningar och kartor till varuhuset är också inkluderade och är fantastiskt fantasifulla tillskott till romanen.Grady Hendrix...

2017-05-13

Jag kommer inte ihåg hos vilken bokbloggare jag såg denna när den kom på engelska, men den lockade mig redan då. Skräck och komedi är ju ungefär så bra som det kan bli. När den sedan kom på svenska så fattade jag först inte att det var samma bok, eftersom titeln bytts från Horrorstör till Bokea, något jag faktiskt inte alls förstår anledningen till. Nu är den i alla fall läst. Läs mer på min blogg

2017-04-24

Amy jobbar på varuhuset Orsk, det helamerikanska supervaruhuset med skandinavisk touch, till bättre priser än Ikea. Varje morgon när de anställda kommer till Orsk, hittar de trasigt glas, sönderslagna garderober och skitiga soffor. Men inget syns på övervakningskamerorna. Amy och två anställda till, tar på sig att gå ronder på natten för att se vad som händer.
Det är en väldigt annorlunda historia med en känsla av parodi på Ikea och deras varauhus. Likheterna är stora, man ser tydligt Ikea- varuhus framför sig när man läser. Boken är väldigt lättläst med stor text och ett bra läsformat på bok, så man kommer snabbt in i historien. Till en början händer inte så mycket och sen händer allt på en gång. Blev glad när jag såg att det är en spökhistoria då jag gillar det, men tyckte inte riktigt den levde upp till det. Blev mer "splatterfilm" av den än spökhistoria. Hade önskat lite mer kuslighet och allt inte så uttalat vad som händer. Lite mer kalla kårar känsla. Men ändå en helt ok bok för stunden, som inte lämnar så mycket kvar när man lagt ner den.