Bokcirkeln vid världens ände

Skybäck, Frida

»Årets bästa feelgoodroman. Bokcirkeln vid världens ände är en bok som fullkomligt sprudlar av läs- och berättarglädje.« Johanna Wistedt, recensent i Amelia En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster. Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att prata och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna...

2023-05-23

Det blev alltför långt och hoppigt mellan olika år och personer.

2022-08-22

När man är sjuk så funkar feelgood bäst. Det är sedan gammalt. Frågan var bara vilken feelgood jag skulle välja, det finns ju några alternativ. När jag väl bestämt mig för att det skulle vara en som står i min egen hylla så var det enklare. Och allt föll på plats när jag fick ögonen på Bokcirkeln vid världens ände. Det var så klart den jag skulle läsa.

För min del så krävs det en (hel) del svärta i en bra feelgood och det hittar man här. Det är en ganska sorglig historia som vecklar ut sig, men så speciellt mycket bokcirkel är det nu inte, tyvärr. Det lilla som finns där är mysigt och trevligt. Jag hade bara önskat mig mer. Mysteriet var inte mycket till mysterium. Den biten kändes solklar. Jag blir lite förbryllad över vad boken egentligen vill vara. Feelgood? Deckare? Det känns som att den spretar lite.

Bokcirkeln vid världens ände som feelgood är riktigt bra. Personligen så gillade jag nutidshistorien mest. För mig blir det så att den så kallade deckardelen drar ner betyget lite. I övrigt är det en bok med både böcker, mat och vänskap. Ett extra plus blir det för kvinnlig vänskap, något jag tycker är ganska sällsynt i böcker. Fortfarande.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/08/bok-bokcirkeln-vid-varldens-ande-av.html

Bokdjungeln

2022-07-27

Jag brukar tycka att Skybäcks böcker är riktigt bra. Men denna gång känns innehållet mediokert. Handlingen spretar lite åt olika håll och jag sitter bitvis och funderar på vad det är för typ av bok jag läser. Boken är helt ok, men jag hade förväntat mig mer.

Therese Öhman

2022-02-05

Som med alla Fridas böcker så blir man lite splittrad då man knappt kan vänta på att komma till slutet samtidigt som man verkligen inte vill att den ska ta slut. Hon är en mästare på att skapa berättelser

Rebecka Nyman

2020-11-30

Denna bok är minst lika bra som jag förväntade mig! Jag älskade "Bokhandeln på Riverside Drive" och denna är i samma anda och lika mysig. Jag är fast i mysteriet om vad som hände Madeleine och jag gillar skarpt att boken är uppdelad i relativt korta kapitel med två historier jag som läsare får följa genom hela boken. På sidan om den spännande och kärleksfulla historien, hur mysigt är det inte med ett Bed, Breakfast & Books?! Som vanligt i hennes böcker älskar jag miljöerna och hur berättelsen vävs ihop fint med ett väl bearbetat slut.

Pocket Hexan

2020-11-03

Frida Skybäcks bok "Bokcirkeln vid världens ände" är den perfekta sommarläsningen med en kattunge i knät och en tekopp i handen. Hon har verkligen fångat spänningen i hela boken när den amerikanska svenskättlingen reser till Sverige för att leta efter sin syster som försvann för 30 år sedan.

Livet och människorna i den Skånska byn hon kommer till gestaltas med värme och livsglädje. Hon lyckas också få med humor som gör att boken lyfter till en ännu högre nivå. Ett exempel är när de ska ordna en Tinderprofil till en äldre kvinna som aldrig har använt en mobil. För att inte tala om de män som skriver till henne och kommer med olika sexförslag och hon tror att de frågar helt oskyldiga saker.
Jag ger den här feelgood-romanen en stark fyra och ser fram emot att få läsa hennes nästa bok.

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Spännande och svår att lägga ifrån sig, dock kunde man gissa sig till slutet.

Rosita Söderström

2020-09-19

En charmig liten bok med rikligt av dialoger och Österlenska vidder med minnesfragment och varm vänskap.

Vi får följa systrarna Patricia och Madeleine med drygt 30års avstånd - tidsmässigt. Lilla systern Madeleine ger sig av från hemmet i Amerika till Skånska Ljusskär för att praktisera i Frihetskyrkan. Där följer vi hennes liv parallellt med den äldre systerns återvändo också till Ljusskär.
Patricia försöker ta reda på vad som egentligen hände Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen....

Samtidigt får vi träffa på en mängd andra karaktärer och skeénden. Berikande personlighetsporträt. Kanske lite väl mycket sidoförfaranden för min smak. Men samtidigt förstår jag att det nog är så en god feelgoodroman ska vara.

Bokcirkeln vid världens ände, får av mig tre noter av fem möjliga samt en katt för bikaraktären Saba och en stjärna för ett tilldragande omslag. Tummen upp!

Idas Recensioner

2020-05-12

Frida Skybäck skriver alltid så fängslande och mysiga böcker, och Bokcirkeln vid världens ände är inget undantag. Boken har en mysig, spännande och aningen mystisk handling som skapar en riktigt bra feelgood. Karaktärerna är djupa, levande och unika och jag ville bara läsa mer efter varje sida. Jag hade inte haft något emot att fortsätta följa Patricias resa, vad hon bestämde sig för över hennes familjegård och hur det gick med barnbarnen. Allt kändes så mysigt och hemtrevligt att jag gärna hade velat läsa en till bok om människorna på Monas Bed, Breakfast & Books.

Jag har nyss hittat Frida Skybäck, och nu är jag verkligen fast. Hennes böcker har aningen lika handlingar, men det är inget som jag lägger värde i. Jag tycker snarare det är mysigt att följa olika karaktärer genom sökandet efter svar. Bokcirkeln vid världens ände är en helt underbar feelgood med en spännande, charmig handling som ger läsaren mycket att fundera över. Jag ser verkligen fram emot hennes framtida böcker!

villa-freja.se

2020-04-26

En välskriven, charmig feelgood som drar åt thrillerhållet. Jag känner små rysningar när jag läser vilket ger berättelsen en oväntad, men positiv, dimension.

Biulas Books

2020-03-23

”Bokcirkeln vid världens ände” är en underbar kombination av feelgood och mysdeckare. Läsaren får lära känna en härlig samling kvinnor som alla har sin historia att berätta. I centrum står Monas hotell och den bokcirkel som kvinnorna har skapat. Genom berättelsen får man tips om både böcker och maträtter som ingår i böcker. Min ”Att-Läsa-Lista” kompletterades med ett antal böcker och det vattnades i munnen när man beskrev vissa maträtter. Jag gillar verkligen kombinationen böcker och mat så den här boken var verkligen i min smak, det kunde gärna ha fått vara mer av den varan.

Boken är lättsam och lättläst, en perfekt semester och strandbok. Jag sträckläste boken och tyvärr tog den slut alldeles för fort och gav mersmak. Jag vill inte lämna Monas hotell och bokcirkel. Jag vill lära känna byn Ljusskär och dess invånare mer.

Utmärkt

Elisabeth Svensson

2020-02-17

Inte lika bra som föregående bok av Frida men helt klart läsvärd

2020-02-11

Det var mysigt och trösterikt att hänga på Monas hotell och träffa hennes väninnor alla 60 plus. En riktig feelgood som inte väjer för svårigheter.

Bettan_bokprataren

2020-01-30

En äkta feelgood pärla med allt från sorg och tårar till skratt, kärlek och fin vänskap. Handlingen har dessutom även ett djupare budskap där olika beslut måste tas och nya livsval måste göras.

Person- och miljöskildringarna känns så äkta, jag kan se tanterna som härjar runt på Monas Hotell, hur de styr och ställer. Men även det vackra landskapet som hela berättelsen kretsar kring, sandstränder, klippor och en vacker byggd. Hög mysfaktor och spänning spänning som gör den här boken till en riktig bladvändare. Läs mer på bloggen https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/bokcirkeln-vid-varldens-ande-frida.html

Fantastisk, underhållande & charmig!

Tycker den var riktigt fram, men slutet (sista kanske 50 sidorna?) drog ner den. Klyshigt, snabbt, beräkneligt. Lite synd. Lättläst och spännande ändå dock.

I Bokcirkeln vid världens ände är gränsen mellan allvar och glädje väldigt tunn. Boken är sorglig och tung på många sätt men ger också härliga skratt och värme. Vi får följa Madeleines tid i Ljusskär år 1987 parallellt med nutid i Ljusskär. Det är ett rikt persongalleri i boken med många olika intressanta karaktärer. Författaren lyckades få mig att bli intresserad av varje karaktärs liv och historia, och det väldigt tidigt i boken. Bit för bit fick man reda på mer om Madeleines liv och vad som egentligen hände. Det är en väldigt bra historia med en pusselliknande uppbyggnad av händelser. Jag fastnade totalt för karaktärerna, jag tyckte uppbyggandet av varje individs historia var det bästa med boken. Alla boktitlar och bokprat i boken var såklart ett stort plus. Jag har inte läst något av författaren tidigare men den här boken gör mig så nyfiken på hennes tidigare böcker. Väldigt snabbläst bok som tar slut alldeles för snabbt.

Vilken oerhört mysig feelgood! Om man gillade Bokhandeln på Riverside Drive så kommer man nästan garanterat att också fastna för den här boken. Upplägget är ganska lika. Någonting har hänt förr i tiden och vi får följa både den personen och dess nu levande släkting i jakten på svar.

Patricia Sloane söker efter svaren på vad som hänt med hennes syster, Madelene Grey (någon som gillar Grey's Anatomy kanske?) och åker till Sverige för att en gång för alla vända på alla stenar i sitt sökande. Där hamnar hon i en liten ort i Skåne, med en ganska stor blandning av människor. Dels finns det väldigt religiösa personer, en kyrka som Madelene hade med att göra, och så finns det Mona och hennes vänner, som håller till på Monas Bed, Breakfast & Books, Monas lilla krypin. Vi möter också Monas dotter och barnbarn, som flyttat från Ljusskär men som kommer tillbaka över sommaren för att försöka övertala Mona att sälja sitt lilla hotell.

Persongalleriet är lagom stort, och Ljusskär känns väldigt småstadsgemytligt och sådär som det alltid är. Alla känner alla men ingen känner någon, och den lilla kyrkan och dess medlemmar är lite sektvarning på. Skybäck är väldigt bra på karaktärer tycker jag och man får en känsla för alla. Inte alltid positiva känslor, men det är ju bara bra. Jag fastnar väldigt mycket för Mona, som känns som en riktig bullmormor och envis som få. Det är lätt att hänga med i om det är nutid eller dåtid, och det är dessutom väldigt lätt att fastna i de olika berättelserna.

Något jag också gillar med Skybäcks böcker är att allt inte är svart eller vitt och gråzonen gör att det är väldigt svårt att veta om man borde tycka om någon eller om hen döljer något. Innan jag får veta upplösningen har jag inte helt lyckats räkna ut hur det ligger till, vilket är precis som jag vill ha det. Älskar att bli överraskad av hur något har hänt, eller vem, som gjort det, eller varför.

Älskar också boktemat som finns i den här boken, precis som i Bokhandeln på Riverside Drive av Skybäck. Det är mysigt med någon som är så intresserad av böcker och man får en massa bra lästips (och idéer för olika quiz eller aktiviteter för den bokgalne).

Språket flyter bra, passar genren och är väldigt lättläst. Det är en svår bok att lägga ifrån sig när man väl plockat upp den och sträckläsning händer väldigt lätt.

2019-10-03

Frida kan fängsla sina läsare med sitt berättande. Det här är en fantastiskt fin historia om både sorg och glädje. Berättelsen är välskriven och lätt att komma in i men är betydligt svårare att släppa i från sig.

Berättelsen handlar om Patricia som åker till Sverige för att försöka få reda på vad som hände hennes syster Madeleine, som försvann från den frikyrkan i Ljusskär hon hade åkt för att praktisera i.

Väl i Ljusskär träffar Patricia en grupp omaka kvinnor som förenas genom sin bokcirkel. Mellan de litterära samtalen börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Vad var det egentligen som hände den där sommaren?

Jag tycker väldigt mycket om @fridaskyback_author böcker och denna är inget undantag. Det här är en charmig historia, det är även en historia om vänskap, hopp och kärlek. Om hur kärlek och vänskap kan läka sår och hjälpa till att börja om på nytt.

Jag har läst Frida Skybäcks nya roman Bokcirkeln vid världens ände. Hennes förra feelgood-roman tyckte jag väldigt mycket om, så jag hade höga förväntningar inför denna och den infriades med råge.

Boken handlar om svenskättade Patricia Grey som far till Sverige i sitt sökande efter sin syster Madeleine som försvann spårlöst 30 år tidigare. I Ljusskär och på det enda hotellet i samhället, lär Patricia känna en brokig skara kvinnor som samlas kring en bokcirkel och som tillsammans försöker söka svaren på vad som hände när systern försvann. En får följa historien i både nutid och 30 år tillbaka, och få pusselbitar genom boken om Madeleines resa och händelser som leder fram till hennes försvinnande.

Detta är en fantastisk bok! Den är så välskriven, som om orden bara ramlat ut på pappret och fallit på plats direkt. Frida är otroligt skicklig på att skapa och bygga upp karaktärer. Alla personerna och miljöskildringarna känns så levande, som om både de och lilla Ljusskär finns på riktigt där borta på Österlen. Jag älskar också alla bokreferenser, som gör att min läslista bara växer och växer.

Boken är en riktigt feelgood, som innehåller skratt, tårar, mysfaktor och en stor dos med spänning som gör den till en riktig bladvändare. Jag ville aldrig att den skulle ta slut. Snälla Frida skriv en ny, illa kvickt!

Jag rekommenderar Bokcirkeln vid världens ände varmt!

Malin R

2019-09-23

Patricia åker till Sverige efter att ha fått ett brev endast innehållande ett halsband. Det halsband hon gett sin syster innan denna åkte till Sverige för som praktikant i en kyrkoförsamling för 30 år sedan. Och sedan försvann spårlöst. Hon bor på Monas Bed, Breakfast & Books där den återuppståndna bokcirkeln kommer att hålla ett litteraturquiz (med mat inspirerad av böcker) under sommarfestivalen. Erika, Monas dotter, försöker hjälpa densamma - med att sälja... Och vad hände egentligen i församlingen för 30år sen?
***
En underbar feelgood-roman med många trådar - som till slut vävts ihop till en vepa med både dur och moll i inslagen. Vi följer handlingen både i nutid och dåtid och i slutet får både Patricia och läsaren veta vad som egentligen hände.
En bladvändare som dessutom kryddar berättelsen med boktitlar - de jag redan läst var bra ("Främlingen"!!!) och de andra måste jag fundera på om de inte ska upp på min kilometerlånga att-läsa-lista

Fridas_bookcorner

2019-09-17

Älskade den här boken! En underbar och varm historia om sorg och förlust men också om glädje och det fantastiska med att träffa nya vänner där man minst anar det! Härliga och ljuvliga karaktärer som man inte får nog av. Frida Skybäcks språk är varmt och okonstlat och man kan inte sluta läsa! Bara läs den här boken!

2019-09-16

Varm och fin. En kvinna som söker sin syster, eller vad som hände med henne för många år sedan, och hamnar i Sverige bland ett gäng kvinnor och böcker.

Mellsageek

2019-09-12

Jag känner att jag alltid kan lita på att Skybäck levererar underhållning i hög klass! Bokcirkeln vid världens ände är en feelgood med ett mysterium i fokus. Vi får främst följa Patricia, men även hennes systers ankomst och liv i Skåne. Det binds ihop på ett spännande och gripande sätt så att jag bara måste fortsätta läsa för att få reda på mer. Skybäcks karaktärer är som vanligt väluppbyggda med härliga nyanser och intressanta bakgrunder. Det är även underbart att få ta del av bokreferenser och läsglädje. Jag ger boken 4/5. Nu blir jag sugen att försöka hitta Den vita frun av Skybäck, då det är den enda boken av henne som jag inte har läst.

Sofia Hjort

2019-09-12

WOW vilken bok! Ville INTE att den skulle ta slut! Denna underbara bok handlar om 2 tidsperioder, nutid och dåtid. Den svensk ättliga tjejen Madeleine Grey flyttar till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan. Efter några månader försvinner hon helt! Efter 30 år åker hennes syster till Skåne för att ta reda på vad som egentligen hände. Hon träffar ett härligt gäng som försöker hjälpa henne. Vad hände Madeleine? Denna bok har allt!! Humor, spänning, mys, böcker och i slutet blev det tårar. Läs läs!!!

Sofia Stiernborg

2019-09-12

Åh vad jag älskade den här boken! 😍 Jag fick ett recensionsexemplarav ”Bokcirkeln vid världens ände” av Frida Skybäck. Det var en av årets bästa läsupplevelser. Frida skriver med sådan känsla och jag har både gråtit och skrattat högt under tiden som jag läst. Jag har skadat mitt knä och den här boken har fått mig att glömma värken för ett tag.

Boken utspelar sig mestadels på Monas Bed, Breakfast and Books i Ljusskär i Skåne. Där träffar vi på ägaren Mona och hennes dotter och dotterdotter. Mona har en bokklubb med sina vänninor som vi också får följa. Till Monas B, B and B kommer även Patricia från USA som letar efter sin syster Madeleine som försvann från Ljusskär för 30 år sedan när hon var praktikant på den populära Frihetskyrkan.

Jag gillar böcker som har parallella tidslinjer. Vi får dels veta vad som händer i nutid men även följa Madeleine under hennes tid som praktikant. Undan för undan får vi veta vad som egentligen hände i Ljusskär för 30 år sedan. Det måste vara fruktansvärt som anhörig när någon bara försvinner spårlöst. Det är skrämmande att så många människor försvinner i Sverige varje år.

En annan sak jag gillar med boken är alla boktips som man får av kvinnorna i bokcirkeln. Jag är själv med i en bokcirkel, det är roligt att träffa vänner som älskar böcker precis lika mycket som jag. 💕

Uppbokad

2019-09-12

Det har gått trettio år sedan Madeleine Grey försvann spårlöst i den lilla strandbyn Ljusskär under sin praktikperiod i Frihetskyrkan. Systern Patricia har gett upp hoppet om att få reda på vad som egentligen hände, tills den dag då hon får ett brev med Madeleines halsband i. Hon återvänder till Sverige för ett sista försök att finna sanningen. På Monas Bed, Breakfast & Books får hon inte bara husrum och mat utan även nya vänner i en bokcirkel. Men alla i byn är inte lika villiga att hjälpa henne att finna svaren. Hur kan det komma sig att nästan ingen vet vad som hände den där sommarkvällen 1987 när Madeleine försvann?

Detta är en helt fantastisk bok! Den skiljer sig från klassisk feelgood då den innehåller mer svärta och djup. Samtidigt bjuder den på väluppbyggda karaktärer, varma relationer och charmiga miljöer. Det finns också en gastkramande spänning genom hela boken att få reda på vad som egentligen hände Madeleine. Boken är oförutsägbar och så oerhört välskriven. Jag hoppas på fler böcker av Frida Skybäck i bokhyllan snart!

Pia Gummesson

2019-09-09

Fullkomligt lysande bok.Älskar boken från början till slut.Rekommenderar denna varmt!Vill läsa mycket mer av denna författare.