Bojan och traktorn

Anderblad, Johan

Som i alla böcker om Bojan blir det både fakta och saga. Fakta om traktorn och en berättelse om hur ett får räddas. Allt på en lagom nivå för fyraåringen av Bolibompas Johan Anderblad som kan allt om stora fordon. Boken är djuplodande och verklighetsbaserad, ändå lagom lång att högläsas om och om igen!Det är läggdags och Bojan ska städa. Men när han ska dra lådan med leksaker orkar han inte riktigt, den är för tung. Bojan skulle behöva hjälp av ett fordon, kanske en traktor... Bojan frågar mamma om hon kört en traktor någon gång, och det har hon ju. Mamma Bibbi har kört nästan alla sorters fordon. Hon älskar allt med en motor i. Mamma berättar för Bojan om hur det är att köra traktor, hur man gasar, växlar och hur man kan använda traktorn. Bojan frågar om mamma räddat något djur med traktorn någon gång. Och det har hon. Det var när ett får hade gått ner sig i ett kärr. Då kopplade Bojans...

bra

My.loved.books

2020-06-02

Det här är min andra bok om Bojan och den här är precis lika bra som den första jag läste! ("Bojan och tåget")

I den här boken får vi höra Bojans mamma berätta om när hon arbetade på bondgård och fick köra traktor. Hon berättar om en händelse som sker inne hos fåren och som kunde slutat riktigt illa om hon inte varit så snabbtänkt; men sen var det där med traktorn...

Jag gillar verkligen böckerna om Bojan och hans mamma. Man får lära sig nya saker och det kommer definitivt bli fler böcker för min del om Bojan och hans mamma Bibbi!

Gullis lästips

2020-04-18

Det tutar och blinkar en hel del i bilderböckerna om Bojan som älskar fordon. I Bojan böckerna blandas fakta och saga som passar alla fordonsfantaster.

Bojans mamma har kört nästan alla fordon och vet det mesta om hur de funkar. Och det är tur, för Bojan är vetgirig och har massor med frågor.

Här får fordonsintresserade barn reda på intressant fakta om olika intressanta fordon med olika faktadelar både tydliga med färgstarka bilder och i kortfattad textrutor.

Det är spännande och intressanta böcker med genustänk, med berättelser som bjuder på empati och omtanke då läsarna får ta del av en liten historia i varje bok där Bojans mamma räddar olika djur med hjälp av sina olika fordon.

Det här är helt klart intressanta bilderböcker för alla små fordonsfantaster.

3,5-åringen tycker: Det här barnet har varit fordonstokigt från start och tycker väldigt mycket om när vi lånar böckerna om Bojan på biblioteket. I och med att han också har sett väldigt mycket på Johans fordon på SVT och liknande program och också haft liknande böcker med information kan han väldigt mycket av det som står i den här boken, vilket låter honom känna sig oerhört duktig. Han tycker att det är jätteroligt när det kommer till att rädda djuren i boken och en favorit är katten Tussan, för hon gör så många roliga saker.

Mamman tycker: Jag gillar böcker där det nästan ”göms” faktakunskap och det här är en sådan serie. En sak som jag tycker är speciell och bra med just Bojan-serien är att alla böckerna är uppbyggda på samma sätt så det är lätt för barnet att känna igen serien. Det är också väldigt trevligt att det är Bojans mamma som har all den här kunskapen och vanan av fordon och att det aldrig på något sätt ifrågasätts eller kompliceras, utan bara är så.

Bilderna är färgglada men oerhört detaljerade och visar verkligen hur sakerna ser ut på riktigt.

Äntligen! Äntligen är fjärde boken om Bojan här! En av våra favoriter!
Tidigare har vi fått läsa om polisbilen, brandbilen och tåget. Nu har turen kommit till traktorn!
Ni som läst de tidigare böckerna om Bojan känner igen bokens upplägg.
Bojan leker med sin leksakstraktor men nu är det dags att sova. I samband med detta berättar mamma om när hon arbetade som lantbrukare och körde traktor. Vi slängs in berättelsen som
i bokens första del har fokus på fakta om traktorer, för att i andra delen få höra en berättelse om hur bojans mamma en gång räddat får med sin traktor. Denna delen uppskattade I (5 år) extra mycket.

I alla böckerna om Bojan så får barnets fordonsintresse också möta omtanke och empati då vi möter en liten historia om hur Bojans mamma har räddat olika djur med hjälp av sitt fordon. Jag som förälder blir varm i hjärtat av hur skaparna kombinerar intresset för stora fordon med mer mjuka värden.
Ur ett genusperspektiv uppskattar man såklart också att det är Bojans mamma som alltid är fordonsförare i böckerna.
Dessa böcker är enligt oss mer moderna och har en större bredd än tidigare fordonsserier för barn.

Illustrationerna är precis som tidigare alldeles underbara. Filippa Widlund är en av våra favoritillustratörer som verkligen vet hur hon fångar barnen i berättelsen med hjälp av bilderna. Samtidigt som traktorn också är korrekt faktamässigt.

Vi uppskattar helt enkelt Bojan-böckerna otroligt mycket! De är så välgjorda och har ett starkt barnperspektiv - vad tycker barnen är spännande att lyssna på?
En bok som kan läsas många gånger och de verkar också haft ett vuxenperspektiv, för jag som förälder blir inte tokig av att behöva läsa Bojan om och om igen.

För oss blir boken extra rolig att läsa då I (5 år) flera gånger senaste året deklarerat att hon vill bli lantbrukare. Vi har ett landställe i Hallstavik som ligger bredvid åkrar, kohagar osv. Där har vi observerat flera olika stora fordon som väckt nyfikenhet - bland annat traktorn! Så denna inriktning blev extra uppskattad här.