Boel och Oscar

Boel och Oscar är uppföljaren till Josefin Sundströms kritikerrosade romandebut Vinteräpplen. Boel och Oscar är nyblivna grannar i ett sekelskifteshus i centrala Stockholm. Den ene, Oscar, är 90 år gammal och fördriver dagarna med att titta genom köksfönstret ut på gården och på grannarna. En belevad äldre man som brottas med kval och skuldkänslor över sonens död och som sörjer sin dåliga kontakt med dottern. Sedan hustrun flyttade till ett demensboende har han blivit mer och mer ensam. Den andra, Boel, är en blond före detta gallerist i 30-årsåldern som tappat livsgnistan. Den unga lovande konstnären Daniel hade kommit in i hennes liv, fått henne att blomma ut och öppnat en ny värld för henne....

Mikaela86

2021-07-06

Jag funderade på varför jag hade denna i min bokhylla, insåg sedan att jag köpte den med tanke på vänskap mellan en ung och gammal. Boken är väldigt vardaglig och lättsam. Går fort att läsa, berör mig inte särskilt även om den egentligen också berör tunga saker. Inget jag kommer att tänka på i framtiden men helt okej att läsa igenom.

2019-04-16

En varm och fin berättelse om vänskap mellan olika generationer. Det är mycket sorg, död och bitterhet i boken men också en hel del ljusglimtar och hopp. tänkvärt med fint tecknade karaktärer. riktigt läsvärd. 3+

2017-10-14

Den här boken har stått i min hylla i vad som känns som evigheter. Varför jag egentligen köpte den på bokrean 2014 är höljt i dunkel. Förmodligen har det något att göra med att jag blev nyfiken på Josefine Sundström som författare. Och naturligtvis att Lotten the Influencer (länk nedan) gillade hennes debut. Eftersom den förblivit oläst så länge så tog jag med den i min boktolva i år, då skulle den ju äntligen bli läst. Läs mer på min blogg

Vilken vacker berättelse.

anna panna

2016-09-10

Boken borde ha varit dubbelt så tjock, jag kände inte riktigt att man lärde känna karaktärerna ordentligt. Störde mig mest på att Boel kändes så kall, hade kanske varit mer förståeligt om man lärde känna hennes historia lite bättre.

Fia Kitti

2015-12-16

Fin historia som gör mig lite varm i hjärtat.

Julia Billstein

2015-11-18

En lättläst berättelse om det vackra men tillfälliga i livet.

Anna Hedenstedt

2014-05-11

Egentligen lite för sentimental för min smak men helt ok. Dock väldigt sugen att börja på ny bok!

Gunnel Lindström

2014-03-13

Knappast nobelprislitteratur, men en rörande och kärleksfull berättelse om vänskap över generationsgränser.

Hade inte så stora förväntningar, men den överraskade. Skildringen av kärlek och död fick mig att gråta.

D

Diane Arbhage

2013-08-05

Härlig bok som jag streckläste

My.loved.books

2013-07-01

En UNDERBAR bok! Behöver inte säga mer...

Åsa Elmroth

2013-01-31

Jag var helt tagen av Vinteräpplen och lika förtjust i Boel och Oscar. Det är två skilda historier men relationer är den röda tråden.
Hon skriver så vackert. Ett tecken på att en bok är bra är när man "ser" allt som i en film. Det gör man med båda hennes böcker. Inte för mycket detaljer utan precis lagom för att bilderna ska byggas på.
Språket är underbart och historierna och personerna kan man bara älska.
En sträckläsarbok!

Gunilla E

2013-01-14

En fin roman om relationer.

Började mycket lovande, blev sämre vart efter...

annika åberg

2013-01-07

Mycket bra bok, fångade mig från första kapitelet. Sträckläsarbok. Rekommenderas.

2013-01-04

Jag läste Josefin Sundströms första bok, ”Vinteräpplen” för drygt två år sen, och tyckte mycket, mycket om den. (Här är en länk till min recension av den).

Så jag hade höga förväntningar på hennes andra bok, ”Boel och Oscar”, och dom infriades verkligen med råge.

”Boel och Oscar” är en oerhört välskriven bok. Lättläst var den, men samtidigt svårläst, eftersom mina tårar rann vid ett flertal tillfällen.

Boken är mycket rörande och gripande, och går verkligen rakt in i hjärtat. Kunde inte att sluta att läsa den, och önskade att den hade varit dubbelt så tjock.

Jag vill verkligen rekommendera boken till ALLA, för den handlar verkligen om sånt som vi alla, vare sig vi vill eller inte, kommer att komma i kontakt med.

Och jag ser verkligen fram emot fler böcker av Josefin Sundström i framtiden.

Marina Trenkoska

2012-11-18

Stark trea.

Camilla Nilsson

2012-09-13

Oh vad jag gillade denna bok. Läs den och njut av de fantastiska relationerna.

Carin Lundberg Papp

2012-09-02

En helt underbar bok!

Josefine Ejebjörk

2012-09-02

Det gick lite upp och ner ibland i kvalitén mellan kapitlena, speciellt mot slutet, men överlag bra. En sorglig historia om vänskap och kärlek.