Blybröllop

Paborn, Sara

| 2017

Irene Hussvig är bibliotekarie i en småstad och gift med kabeldragaren Horst. Efter ett långt äktenskap fyllt med ständiga pikar och sarkasm, har Irene fått nog av sin man. Hon bestämmer sig för att göra sig av med honom för gott. Med hjälp av en gammal kista med blytyngder som hon ärvt av sin mamma, påbörjar hon sin resa från tyst mus till amatörkemist med dödlig kunskap om gifter. Måste någon alltid ge sig i ett äktenskap? Vems vilja drar det längsta strået? Vilka mått vidtar vi för att bevara oss själva i nära relationer? Och vilka medel används på vägen dit? Blybröllop är en humoristisk och vass skildring av en mogen kvinnas väg till frihet. På en gång är den ett äktenskapsdrama, en hyllning till fantasin och en underhållande giftmordshistoria med stor berättarglädje

Torbjörn Nilsson

2021-07-18

Om lustfylld och gruvlig hämnd mot det förstoffade patriarkatet. Knappast lättsam feelgood, men nöjsam att lyssna på.

M E

2019-01-06

Nja, bra kemi underhållning. Däremot många "paniklösningar".

2018-10-21

Mycket bättre än jag trodde. Till att börja med tycker jag inte om Anna Godenius som inläsare, men här passade hennes röst perfekt.
Handlingen är bra. Det är aldrig ok med mord.... men här förstår man faktiskt Irene:-)

Therese

2018-07-15

Välskriven och lite annorlunda berättelse. Alltid mysigt med en bibliotekarie som huvudperson. Den odrägliga maken sympatiserar jag däremot inte med en enda gång. Istället hejade jag på Irene från första stund. En humoristisk bok med svärta.

Catharina Sanjay

2018-06-14

Jag känner mig oändligt tacksam över Diana Lavessons boktips på Bokhandeln Laholm. Hon tipsade mig om Sara Paborns "Blybröllop" och vilken läsupplevelse! Paborn är även poet, vilket verkligen märks i denna förtjusande, humoristiska och makabra berättelse. Jag känner att jag måste gå lös på alla Paborns böcker nu.

"Så jag njuter. Rimmad poesi. En natthimmel prickig av stjärnor. Fåglarnas lockrop i skogen. Känslan i att repa loss en näve kryddor ur kryddlandet och sedan dofta på handen. Libbsticka. Timjan. Rosmarin. Isop. Det kräver inget, förutom förmågan att njuta. Förmågan att ta emot. Kanske är det för att jag börjat skriva i den här anteckningsboken som de gamla minnena börjat röra på sig som nyväckta urtidsdjur?"

Katarina Nord

2018-03-17

Anna Godenius gör en fantastisk uppläsning av denna smått melankoliska berättelse. Personerna och miljöerna är målande och jag kan se det framför mig. Framförallt skimrande tabletter tillägnade Horst.

cina eriksdotter

2017-11-03

senior reporter

2017-07-26

Gillade denna bok jättebra var den. Det var en otäck kvinna. Men hennes man var ingen vidare bra man heller.

Anna Hedenstedt

2017-07-03

Det är tankeväckande utan att vara svårtillgängligt och roligt utan att vara tramsigt. Dessutom lagom långt och med trovärdiga personporträtt. Ser fram emot de två titlar jag ännu inte läst!

Lars B.

2017-07-02

Svart feelgood när den är som bäst. 😊

2017-04-18

Ett hemskt men underhållande sätt att ta livet av sin man :)

MaPa

2017-04-16

Humoristisk. Lättläst. Lite för mycket kemi för min smak. Lite av en besvikelse.

2017-03-22

Utan tvekan den bästa boken än så länge i år. Vansinnigt humoristisk, välskriven och engagerande. Berättad med stor berättarglädje. Jag tyckte mycket om skildringen av Irene, och är glad att hon lyckades med sitt "lilla" uppdrag.
Jag lyssnade på ljudboken och njöt av Anna Godenius mycket professionella uppläsning. Om alla uppläsare hade hennes berättartalang så skulle det alltid vara en njutning att lyssna på böcker- så är tyvärr fallet inte nu för mig. Jag hoppas på fler böcker i framtiden med henne som uppläsare!
Mitt slutbetyg blir en mycket stark 5:a till såväl bok som uppläsare!
Kan varmt rekommenderas av mig!