Blood's a Rover

Ellroy, James

| 2002

Andreas Homanen

2013-06-26

S kom jag d ntligen till avslutning p American Underworld; Bloods a Rover. Efter att ha blivit fullstndigt golvad/knckt/inspirerad av the Cold Six Thousand fr ett par r sedan, insg jag att jag var tvungen att brja om. S det blev till att lsa LA Noir-serien, Lloyd Hopkins-ditot och Mina mrka vrr. Fr att nu d ta tag i American Underworld p riktigt.

American Tabloid var en befrielse att lsa den frtvivlan jag knde frsta gngen jag lste The Cold Six Thousand var frstelig. Frsta boken kom ju frst av en anledning. Nsta del flt p betydligt enklare n frra gngen.

Sen d Bloods a Rover. Den tar vid precis dr Cold Six slutar, och vi fr flja med p en mardrmsresa genom USA:s historia 68-72. Som tidigare fljer vi skeendet ur tre personers synvinkel parallellt; Dwight Holly och Wayne Tedrow Jr., som bda r gamla bekantskaper, samt Donald Crutchfield. I utkanten frekommer diverse aktrer som passerat i tidigare bcker. J. Edgar Hoover inte minst.

Vad som faktiskt hnder r egentligen irrelevant kan du din amerikanska nutidshistoria s har du handlingen. tminstone i James Ellroys gon. Huvudpersonerna bevittnar och skapar denna historia. Och fr dras med fljderna.

Frutom att namnen p huvudkaraktrerna r annorlunda r det mycket som r sig likt. Det r allts riktigt stenhrda typer. Som sjlvmedicinerar sig. Som r oerhrt vldsamma. Som r intelligenta. Men mest vldsamma. Och som kraschar. Vissa mnster upprepar sig i och med rookien Crutchfield, som gradvis gr frn att vara just rookie till att bli lika garvad som de ldre. Ward Litell gr verkligen att knna igen.

Stilmssigt knns det som att James Ellroy hller igen. De normala meningarna r betydligt fler n i The Cold Six Thousand. P bekostnad av Stackato-stilen. Men det r nd tydligt att det r James Ellroy och ingen dussindeckare.

Och solklart vrt att lsa.

Mrten Dahlberg

2011-11-16

Vet inte riktigt vad jag ska sga. OTROLIGT avskalat i brjan av boken. Gripande och bra.

Martin Kummander

2011-05-30

mycket bra avslutning p en trilogi, mycket bra karaktrer, inte riktigt lika korthugget sprk som i sextusen kalla dock

Nils Thor

2011-05-13

Tyvrr en besvikelse.
Han skriver korta meningar. Han upprepar sig. Han skriver fr mycket. Hans vldsskildringar r motdjudande. Han skildrar tortyr och skalperingar som om det var ett likgiltigt tidsfrdriv. Han brjar ofta sina beskrivningar med "han". Det r trttsamt.

Christer Andersson

2011-05-03

Brjade mycket lovande och har sina lysande stunder, men jag mste tyvrr sammanfatta helheten som ngot av en besvikelse. American Tabloid var msterlig och Cold Six Thousand en bra fortsttning. Hr har Ellroy visserligen lyckats g vidare frn de senaste bckernas telegramkorta staccatoprosa, men fastnar istllet i repetitioner, ett intrigbygge som inte riktigt hller och en upplsning som inte knns trovrdig.

Axel Anflt

2010-10-21

Hrdkokta, ensamma mn, ond brd dd, Martin L. King, J Edgar Hoover, J.F.K, Voodoo, Black Panthers. Allt hnger ihop och man kan inte slita sig frn boken. Till skillnad frn mnga av Ellroys tidigare bcker finns det en glimma av hopp i denna utan att det grs avkall p det ra och maniska drivet. Ls den!

stig kallander

2010-08-09

Den avstr jag efter 50 sidor.

Knut Almgren

2010-01-02

Otroligt bra. Jag ville inte att boken skulle ta slut.
Fr alla Ellroy-fans i nrheten av Stockholm mste jag rekommendera detta: http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http%3A%2F%2Fwww.kulturhuset.stockholm.se%2F&url=default.asp%3Fid%3D31354

Daniel Jonsson

2009-10-04

James Ellroy r tillbaka med den sista delen i Underworld USA-trilogin. Blood's a Rover startar med den dikt som titeln r tagen ur, vars andemening r att leva livet medan man lever; att det kommer att finnas tid fr att sitta still nr man r dd. Detta stter tonen fr och genomsyrar hela boken, karaktrerna gr verkligen p till de storknar och fortstter sen nd.

I boken fr vi flja de gamla bekanta Dwight Holly, Wayne Tedrow Junior samt nykomligen Donald Crutchfield - en ung privatdetektiv som lgger nsan i blt och blir indragen i en hrva utan dess like. P klassiskt Ellroy-manr brjar boken med ett spektakulrt rn som frblir olst, och pusselbitarna till att hitta lsningen bildar en rd trd genom hela Blood's a Rover. Men lt er inte luras av detta, det hr r ingen deckare utan en kriminalroman dr karaktrerna och hndelserna r i fokus, inte att sitta och klura ut vem det r som r mrdaren.

James Ellroys mamma blev mrdad nr han var 10 r gammal. Brottet r och frblir olst. Mordet p hans mamma har definierat hela Ellroys liv och detta i sin tur ven hans frfattarskap. Att sga att han har en besatthet av olsta brott r rhundradets underdrift. I tjugorsldern hamnade han i missbruk och levde praktiskt taget som en uteliggare i mnga r.

I Ellroys vrld r mn hrda och talar korthugget. De misshandlar folk bortom igenknning frst och stller frgorna eftert. Alla kvinnliga karaktrer portrtteras som syndfulla sirener som lockar mn i frdrvet. Femme fatales med andra ord, vilket visar tydligt var Ellroy har ftt mycket av sin inspiration: Film Noir-vrlden. Denna frfattares litterra stil brukar beskrivas som att skriva i staccato eller telegraf-stil med mnga hackiga korta meningar. Det finns nog inte en grammatisk regel som Ellroy inte bryter mot gng p gng, men det r just att han vgar gra det och att resultatet blir s levande som gr honom unik.

I Sextusen Kalla och En Amerikansk Myt, de tidigare tv delarna av trilogin, har Ellroy genomgende anvnt sig av det gamla knepet att nr saker och ting brjade bli riktigt spnnande avsluta kapitlet och byta till att skriva om en trkig karaktr istllet - i de flesta fall Ward Littell. I Blood's a Rover finns det inga trkiga karaktrer att byta till, alla r lika intressanta, vilket r ett av bokens stora plus. Det r svrt att stta fingret p vad det r som gr den hr boken s mycket bttre n de tv tidigare. P ngot stt har Ellroy hittat sin stil p riktigt hr, alla karaktrer och exotiska skdeplatser bildar tillsammans en mycket engagerande historia.

Man behver inte ha lst de tidigare delarna i trilogin fr att uppskatta Blood's a Rover, men jag skulle rekommendera det fr att knna till bakgrunden till karaktrerna p bsta stt. Och det r en smaksak men jag propsar fr att lsa boken p engelska ocks, eftersom en versttning hur bra den n m vara har svrt att fnga Ellroys mycket sregna stil vilken innefattar en uppsj med olika slanguttryck som inte gr att verstta ordagrant till svenska. Det var lnge sen jag lste en bok som var s svr att lgga ifrn sig som den hr.