Blonde

Oates, Joyce Carol

| 2001

Den 3 augusti 1962 ringde Döden på dörren till 12305 Fifth Helena Drive i Los Angeles. Morgonen därpå hittades Marilyn Monroe död i sitt hem, bara 36 år gammal. Det blev årets nyhet, större än Kuba-krisen några veckor senare. Och spekulationerna började. Under de snart fyrtio år som gått sedan dess har många försök gjorts att teckna hennes levnadsöde: ett övergivet och ensamt barn utan fotfäste i livet, psykiskt labil mor, okänd far, fosterhem, en kanske alltför snabb lysande karriär, drogmissbruk, olyckliga äktenskap, aborter och förtal. Den här boken är något helt annat. Den ger sig inte ut för att vara en biografi. Det är en storslagen och inlevelsefull roman, där Joyce Carol Oates ger röst åt barnet, kvinnan och den undergångsdömda celebriteten. Ett närgånget porträtt av en känslig och begåvad ung kvinna som skapar och omskapar sin identitet på ett till sist förödande vis. Kanske...

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Anna Self

2018-09-03

Fantastiskt och inlevelsefullt om en sårbar kvinna i en värld där männen regerar

josefine gustavsson

2017-09-04

En härlig bok baserad på Monroes liv. Så bra berättad att jag tror på varje ord Oates skriver.

Eva Samuelsson

2017-02-12

Z

Zara Lindgren

2017-01-05

Det här är en sådan bok som slår dig rätt
I magen. Den gör ont, den är obehaglig men så viktig. Oates väver en berättelse med sitt språk och rakhet. Det är berättelsen om en ung vacker,känslig, intelligent flicka som äts upp av en industri som vi matar varje dag och männen som utnyttjar henne. Vi får fälja med
på en resa där en ung flicka blir en kvinna som sakta drivs allt längre till gränsen av galenskap. Skarpt och en av de bästa böcker kah haft turen att få läsa! Så aktuell och så viktig.

Mrs SHE

2016-08-24

En fantastisk bok som pendlar mellan verklighet och fantasi. Så välskriven och bra!

Ceen E

2015-09-04

Fantastisk bok! En av mina favoriter!!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok! Inte en enda mening för mycket.

Emma

2014-07-22

Jag blir bara fascinerad av hur många det är som hyllar den här boken... när det jag vill snarare är att varna. Den började kanske skapligt, men till sist var den bara SÅ seg att ta sig igenom. Den var tung, deppig, enformig och rörig. Avskydde det här med att författaren skapat små smeknamn som "den blonda skådespelerskan", "dramatikern", "presidenten" etc. och det irriterade mig i läsningen. Det värsta tyckte jag var hur hon skildrat Marilyn Monroe som ett hjälplöst offer. Ett offer som inte gör mycket för att ta vara på sig själv och lever bara för andras bekräftelse. Människan är mer mångfacetterad. Att man kan skriva en fiktiv berättelse om en annan människas liv på det sättet gör mig smått illamående. En kvinna som Marilyn Monroe, med den bakgrunden hon hade och dit hon ändå tog sig, måste haft mer styrka i sig än så.

Camilla Rindås

2014-01-13

Stor, vacker, enastående. Och lång.

Camilla Rindås

2014-01-13

Stor, vacker, enastående. Och lång.

Nina Nyström

2013-08-25

Välskrivet obehag. Tragik.

Elin Nilsson

2013-08-06

Hyfsat skriven men för lång. Lyckades inte riktigt göra personerna trovärdiga.

Lars Martinsson

2013-07-31

Jag håller med Göran Hägg på omslaget: en konstnärlig triumf. Oates mänskliggör förra århundradets mest ikoniska våp. Subversiv feminism!

Maritha .

2013-06-23

Bra och intressant, men samtidigt bitvis väldigt seg och det kändes som att det tog evigheter att komma igenom den.

Elisabeth Karlberg

2013-04-29

Så fel det kan bli :-) Boken var urtråkig och jag orkade inte igenom den trots att jag förlängde lånetiden. Den fick mig helt att tappa lusten att läsa alls men jag kommer igen. Hade jag kunnat sätta en nolla hade jag gjort det.

Ingrid F

2013-02-21

Fantastisk skildring av Monroes livsöde. Känns som jag känner henne nu. Lite seg mot slutet möjligtvis, men ändå kunde jag inte hålla mig från att läsa klart. Bra driv i texten också. Kan inte bli annat än inponerad av Oates.

Jennifer Dutton

2012-11-17

Bra skriven men blev långdragen. Jag slutade läsa efter 500 sidor....

Stefan Antonsson

2012-10-23

Skickligt porträtterat. En bok man "måste" ha läst.

Klara E

2012-08-01

Med Oates hjälp får vi följa Norma Jeane Baker in och ut ur rollen som Marilyn, ibland via 6 timmars makeup, ibland från en blinkning till en annan. Varenda av de 862 sidorna fängslar. Fantastiskt av en mästarförfattare.

Gun Petersson

2012-07-04

Det var nästan ohyggligt att läsa hur hon utnyttjades ekonomiskt, sexuellt, psykologiskt. Allt är mycket gripande och utförligt skildrat.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Att hålla sin läsares intresse brinnande när boken är 738 sidor lång är starkt. Mitt intresse för Marilyn Monroe och hennes liv växte sig starkt under tiden jag läste boken. När jag läst klart sista sidan var det som att ta adjö av en kär vän, man kände personen - åtminstone den Marilyn som Oates skrev om - innan och utan. Ett mästerverk.

Elin Nyberg

2012-04-22

Först boken jag läst av Joyce Carol Oates, dock blev jag lite besviken. Många partier var onödigt långa och det blev lite tråkigt, men trots det en riktigt bra bok.

Izabela Kosznik

2012-03-02

En lite annorlunda skrivet bok än vad jag hade förväntat mig, men ändå jätte bra.

Ulrika Svensson

2012-02-18

862 sidor feelbad-läsning. Tungt, sorgligt, men välskrivet trots allt.

Emma Hortlund

2012-02-17

Det här är den första boken som jag har läst av Joyce Carol Oates efter att ha hört mycket gott om henne, och jag kan väl inte annat än att stämma in i alla hyllningar. Trots bokens 860 sidor känner jag redan under första sidorna att jag inte vill att den här ska ta slut. Språket, känslan, stilen, jag gillar alltihop.

Blonde handlar om Marilyn Monroes liv och även om författaren i förordet skriver att boken enbart ska läsas som en uppdiktad roman så innehåller den en hel del kända fakta om Monroe. Det lilla jag visste om henne förekom i boken.

Marja-Liisa Luther

2012-02-03

Blev rekomenderad denna men jag tyckte den var ganska trög och långtråkig...

Ännu en stor författare och för mig en ny bekantskap.Det var delvis intressant läsning men emellanåt blev det riktigt tråkigt.Jag retade mig också på att hon inte sa Marilyn, för boken handla ju om henne. Nej istället hette det "Den blonda skådespelerskan" i var och varann mening, det förstörde så himla mycket.

Bernt Eriksson

2011-08-28

En av de allra bästa böckerna jag läst i hela mitt liv !!

Felicia Dahlqvist

2011-08-27

Oj, vad stark! En bok som har det där speciella som vissa böcker bara har. Känns som denna kommer beröra en långt efter.

Tom Eriksson

2011-07-29

Två saker med denna bok och med flera andra av förf: 1) Skildring av en speciell utsatt hudlös person. Ovanligt att en sådan blir skildrad. 2) Sociala förh väller inte ut ur individers själar, och det väller inte heller åt andra håller, utan snarare åt båda hållen.

Sandra Svensson

2011-07-22

Utan tvekan en av de bästa böckerna jag läst. Jag har hittat en ny favoritförfattare :) Boken var dock fruktansvärt hemsk och jag grät flera gånger. Den kommer att beröra mig lång tid framöver.

Siv Eriksson

2011-06-08

En favorit!

Susanne Rydvald

2011-05-31

Efter flera kikar genom alla hennes böcker tycker jag slutligen att det måste vara hon själv istället för översättarna som brukar växla. Det finns jämt någon extra ändå så meningslös eller löjlig bemärkelse i kläm. I genomsnitt en/ två gånger på varje sida, redan från 1sta sida hela boken genom. Det gör mig nervös att hon inte vare sig kan uttrycka sig bättre eller vill inte låta bli att satsa på dessa onödigheter. Jag står inte ut med hennes stil bara.

Lars Andersson

2011-05-28

En bra bok, intressant. Svag 4:a.

Sofie Petersson

2011-05-28

Joyce Carol Oates tar sig an Marilyn Monroe i en fiktiv berättelse om hennes liv, en tragisk historia om en kvinna som ständigt törstar efter uppmärksamhet och bekräftelse. Älska mig, se mig. Joyce Carol Oates får mig att hysa starka sympatiska känslor för den världsberömda stjärnan. Dock anser jag att det är något osmakligt att skriva om en annan människas liv utan dennes godkännande, att helt enkelt ta över en individs livshistoria och omforma den efter sina egna ideér och fantasier. Att berätta vad den människan kände och tyckte utan att egentligen veta någonting.

Annica Bark

2011-04-03

Äntligen har jag läst ut boken, det har tagit en stund, men min lässvacka kom och ställde till det för oss.
Men nu är den utläst och vad jag saknar den. Jag bara älskar Oates sätt att skriva på, det finns nog ingen som kan fängsla en med ord så som Oates kan.
Detta är ju som de flesta borde veta vid det här laget inte en biografi om Marilyn utan en roman. Men efter att ha läst denna så blev jag väldigt nyfiken på att läsa just en ren biografi om henne.
Jag blir så bestört över Monroes liv och de män (framför allt Kennedy) hon omgavs sig med. Man fick intrycket av att mycket hon gjorde gjorde hon för att få bekräftelse, för att få höra att hon dög, även om det kanske inte alltid visade sig på de bästa sätt.
Jag har aldrig varit något fan av familjen Kennedy, men efter att ha läst denna och även Mörkt vatten som ju tar upp en annan Kennedy's idiotiska sätt att rädda sig själv och framför allt sitt anseende så inser jag att det är en familj med STORA problem och de borde sökt hjälp hela högen för länge, länge sen.
Boken berör och det är en gripande story, den lämnar en allt annat än oberörd.
En bok jag verkligen rekommenderar.

Joanna Björkqvist

2011-04-03

En riktig tegelsten om Marilyn Monroe och utan att vara ett fan av vare sig tegelstenar eller Monroe, så var detta en läsupplevelse utöver det vanliga. Allt känns väldigt trovärdigt och mycket väldigt sorgligt. En mycket intressant bok om ett fascinerande människoöde.

Petra Hansson

2011-03-15

Det tog mig 12 dagar att läsa Blonde och under dessa dagar moler sorgen i min mage.

Maria Johnson

2011-02-15

Det här är ingen biografi över Marilyn Monroe, det är Joyce Carol Oates som ger röst åt Marilyns alla alter egon, flickan, älskarinnan, barnet. Det görs på ett sätt som känns trovärdigt. Trots att boken är på över 800 sidor så gör Oates språk att den inte känns långtråkig eller övermäktig. Oates är en fenomenal berättare.

Kija N

2010-11-12

Tegelsten som berörde mig djupt. Men så är jag en Marilyn Monroe fan!

Adios Flamingo

2010-09-30

Första halvan var jag helt trollbunden. Fantastiskt språk, som kändes mycket ovant i början. Mycket babblig och många utsvävningar. Men alldeles, alldeles underbar. Tyvärr tappar den mycket i andra halvan. et blir för mycket fokus på baby, hela Marilyn kretsar till baby och det känns inte realistiskt. Dessutom fokuserar den alldeles för mycket på sex. En väldigt stark och gripande bok, men den kan bara få en svag fyra av mig. Den tappade som sagt väldigt mycket i andra halvan.

Jane Höglund

2010-09-04

Fantasktiskt välskriven bok som tar sån energi att den måste läsas i stycken. Ett levnadsöde som det är svårt att identifiera sig med men som ändå ger ett nytt sätt att tänka och förstå. Mycket läsvärd

Ulla Edlén

2010-08-07

Mkt bra men litet lång

Helena Insulander

2010-08-05

En lysande studie i ondska, utsatthet och psykisk sjukdom. Sällan har jag väl känt mig så berörd, och rörd, av ett mytiskt levnadsöde som av detta.

J C O är redan sedan tidigare en av mina absoluta favoritförfattare, men med denna skönlitterära biografi har hon intagit en svårslagen tätposition. Hon skriver om det svåra, det outsägliga och det smärtsamma med en handfast begriplighet som tränger in och välter fördomar och "sanningar" överända.

Jag kan absolut hålla med om att boken, särskilt i pocketvariant, är otympligt tjock och oinställsam. Och sida upp och sida ner med eländes elände tenderar att skrämma bort läsare - och här är ljuspunkterna få...
Men ändå kan jag inte säga att boken skulle vinna på att kortas ned, tvärtom, en av bokens svaga punkter är slutet. Med närmast skissartad teknik skildras det förhållande som sägs leda till skådespelerskans död(mord/självmord) och presidenten blir en bisarr och karikatyrmässig parantes. Det tycker jag boken förlorar något i trovärdighet av, att han var en kvinnokarl utan dess like med en ytterst tveksam kvinnosyn, eller moral för den delen, är väl utom tvivel, men som ondskan personifierad? Ja han var ju amerikansk president så "självklart" måste han vara något av en despot, men nyanserna av grått uteblir och det svarta är så svart att man blir misstänksam.

Förutom slutet som jag då tycker är lite abrupt som sagt, så är detta det mest trovärdiga jag läst om den magiska M. Jag lider och vrider mig som en mask på kroken, och man kommer ur boken med en känsla av tacksamhet att man undkommit något fruktansvärt.

Rekommenderas.

Linn Lagerström

2010-07-28

Plågsamt livsöde. Smärtsamt skrivet.

Boken gjorde mig illa till mods från pärm till pärm. Det gör ont i hela kroppen och tar på psyket att läsa om ett så fruktansvärt liv. Författarinnans schizofrena berättarteknik är inget att hurra för. För mycket nonsens, för "amerikanskt" (fick hon betalt per sida?).

Nej, jag rekommenderar ingen av mina vänner att läsa Blonde.

jenny modin

2010-07-27

Intressant insikt i den amerikanska filmtjärnans liv bakom scen, varesig den är mer elller mindre sann. Dock för mycket smetande i tunga känslor, så mycket att man tillslut tröttnar och slutar bry sig. Och boken är för tjock. Alldeles för mkt onödigt blabb (vilket författarinnan tyvärr verkar vara känd för).

Jessica Bengtsson

2010-07-15

Karin Wastesson

2010-07-09

Tveklöst bland det bästa jag läst.

Axel Anfält

2010-06-16

Helt fantastisk, läs den!

Nils Thor

2010-05-30

Ett väldigt tragiskt levnadsöde skildrat på ett lysande sätt. En oförglömlig bok.

Linda Wenneson

2010-05-18

Efter att ha läst Joyce Carol Oates roman Blonde har jag fått en ny och annorlunda bild av 1900-talets största stjärna Marilyn Monroe. Det är en roman och inte någon biografi men den handlar om Marilyn Monroe eller snarare om den person som var Norma Jean Baker och som blev känd över hela världen som Marilyn Monroe. Oates använder sig av faktiska händelser och verkliga personer men tar sig också friheten att hitta på. Hon hittar på ett tänkt liv, ett möjligt liv, ett liv så som det mycket väl kan ha varit för den här kvinnan. Ändå känns den här berättelsen så mycket sannare än det som påstås vara sant.

Detta är en mycket dramatisk roman, fängslande och gripande, magisk och experimentell, inträngande och välskriven. Hela boken igenom håller författaren en distans till sin huvudrollsfigur, samtidigt som vi kommer henne mycket nära. I distansen ligger respekten för Norma Jean Baker, respekten och ödmjukheten inför en medmänniska vi tidigare sett som ett glättat skal på en dum blondin. Men det var aldrig Norma Jean Baker.

Boken är tjock som en tegelsten (862 sidor) men det gör inget för den är fängslande från början till slut.

Linda Wenneson

2010-05-18

FranZone c",)

2010-05-10

Bra början, seg mitten men "bra" slut!

Hanna H

2010-04-05

Helt enkelt fantastisk. Oates kan verkligen bygga karaktärer. En febrig läsupplevelse!

Monika Häägg

2010-02-09

En fullständigt lysande skildring av ett oehört tragiskt levnadsöde.

Nanna Naumann

2010-02-04

Jag drömde att jag var Marilyn Monroe efter att ha läst den här boken. Det var en skrämmande och sorglig upplevelse. Fantastisk bok.

Engelska Väninnan

2010-02-02

När boken slutar är jag lika osäker på vad som är fantasi och verklighet i Marilyns liv, som Norma/Marilyn själv i berättelsen. Jag är djupt imponerad av Oates. Hennes text är suggestiv och trollbindande. Jag är lättad när boken är slut och spänningen och förtrollningen släpper. Är romanen skriven i trans?

Maiken Karlsson

2010-01-27

En fantastisk bok! Spännande och gripande fiktion och fakta om Marilyn Monroe. Läs den!

Tveklöst en utav de bästa böcker jag har läst. Så fullkomligt bedårande skrivet om en legend!

Johanna Galenpanna

2009-11-22

Jag verkar vara den enda som inte tycker om den här boken eller prisar författaren lov. Jag orkade faktiskt inte bemöda mig med att läsa hela för den var så otroligt seg och dryg och tråkig och ointressant.

En jättebra bok. Har aldrig varit så intresserad av Marilyn Monroe, men efter att jag började läsa Blonde så har jag fått upp ögonen för denna spännande stjärnan.

Helena Eriksson

2009-11-14

Har hittills inte hittat någon bok som slår denna! Fundera inte: LÄS DEN.

Pia W

2009-10-10

Helt underbar. Hon gör huvudpersonen så levande och så trovärdig. De många sidorna gör att det finns utrymme för nyanser och att fördjupa känslor och skeenden. Jag njöt av varenda sida.

Emma Utter

2009-09-22

Blonde är en fullkomligt trollbindande tegelsten och är bland de absolut bästa romaner jag läst! En framgångssaga berättad ur underdogen Norma Jeans (senare Marilyn Monroes) perspektiv där läsaren hela tiden har vetskap om undergången som kommer allt närmare. Blonde beskriver ett tragiskt levnadsöde som upprör och berör. Fantatiskt välskrivet och vackert!

Annica Hillman

2009-09-22

Tycker mestadels att boken är fantastisk och ger en intressant bild av MM som jag inte kände till. Tycker dock att den är långrandig mot slutet. Gillar inte Oates omskrivning av MM som den Blonda skådespelerskan hela tiden samt användandet & ideligen istället för fullständiga meningar. Tycker också hon kunde skrivit ut namnet på hennes män, inte bara omskrivningar som t ex den kände idrottsmannen. Jag vet inte vilka kändisar hon varit tillsammans med, men det skulle man ha tagit reda på innan!

Carina Engström

2009-09-19

Fantastisk brättelse om en av Hollywoods tragiska legender. J.C. Oates har en kuslig förmåga att krypa under skinnet på henne.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Intressant, spännande, fantastisk! Ett Mästerverk.

johanna larsson

2009-07-14

En sån där bok som man blir lite ledsen när den tar slut.

Ulla Englund

2009-07-08

Dokumentär men med Oates fantasi tillagd, tjock bok som är svår att lägga ifrån sig

Kerstin Lindblom

2009-07-05

Undrbar, fantastisk bok!!! Oates är en lysande författare, men Marilyn Monroes liv ger ju verkligen material till boken. Jag kommer aldrig att kunna se en film med henne utan att tänka på verkligheten bakom, inte heller läsa om John Kennedy utan att tänka på hans vidriga behandling av Marilyn och säkert många andra kvinnor. Hur kan man vara en framgångsrik politiker och president och samtidigt ha en sådan inställning till kvinnor?

mästerligt skriven, och vilket levnadsöde! möjligen ett litet minus för att den är så omfångsrik. jag tror den hade kunnat vara minst lika bra om den varit 200 sidor kortare. jag hann liksom komma av mig mellan varven för att jag inte hade tid att streckläsa den.

1x1x1 .

2009-06-23

En av de mest berörande karaktärsskildringarna jag tagit del av. Ibland blir man rentav illamående. Min bild av Monroe är helt förändrad och jag kommer aldrig igen kunna se en bild av henne utan att relatera till all tragik som ledde fram till hennes död.

fröken svensson

2009-06-22

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av Marilyn förrän jag läste den här boken. Jag blir så fascinerad av hennes liv och hennes sårbarhet. Man hoppas hela tiden att det ska ordna sig för henne. Att allt kommer att bli bra. Men man vet ju hur det slutar...