Blodssystrar

Janouch, Katerina

| 2014

Serien om barnmorskan Cecilia Lund har fått en efterlängtad sjunde del. Precis som tidigare i serien handlar Blodssystrar om vardagsliv, relationer, och familjedraman i kombination med nervpirrande spänning. Cecilia står på egna ben efter skilsmässan. Under en dramatisk förlossning på sjukhuset där hon jobbar avlider en ung mamma och hennes baby. I medierna rasar en hätsk debatt om vårdbesparingar och Cecilia kontaktas av den bortgångna kvinnans fästman. Hon är helt oförberedd på vad som sedan sker. En ung gravid kvinna hittas medvetslös under en gångbro och Cecilia engagerar sig i fallet med fara för sitt liv - samtidigt som hon försöker finnas till hands för sin egen familj. Katerina Janouch har vunnit många trogna läsare med böckerna om Cecilia Lund, tack vare sina skildringar av kvinnors liv och vardagens dramatik.

A H

2017-11-14

Jag gillar denna bokserien men denna var ganska overklig.

Sara AK

2017-02-07

Precis som de tidigare böckerna i serien så gillade jag även denna. Hade dock gärna velat haft fler scener på förlossningen (men mest för att jag själv drömmer att bli barnmorska). Ser fram emot nästa bok!

Caroline Karlsson

2016-06-18

Jag gillade (älskade, tillochmed) de första böckerna i serien om Cecilia Lund, men jag tycker att det läggs för mycket fokus på "spänningsbiten" i den här boken. Och delarna som handlar om Cecilias arbete och privatliv (som brukar vara den stora behållningen av böckerna) är så deprimerande att jag är osäker på om jag orkar läsa återstående delar.

Camilla Eriksson

2015-08-01

Som vanligt är böcker om Barnmorskan Cecila bra.

Maria Jönsson

2015-07-10

Vet inte varför jag läst så många i denna serie. Känner att de påverkar mig negativt och att jag sover dåligt av dessa böcker. Ger upp och läser något annat som ger sinnesro.

Maria Olofsson

2014-11-08

Jag gillade även denna bok i serien. Jag gillar att det handlar om helt vanliga människor med helt vanliga liv och att man kan känna igen sig. Undrar om det kommer ytterligare en uppföljare...slutet öppnade upp för det, samtidigt som att det lika gärna kunde sätta punkt. Ja, vi får se....

Så nu har jag läst ut den sjunde delen i serien om Cecilia Lund och helt klart vill jag gärna läsa en åttonde del(skriv Janouch). Jag gillar kombinationen vardagsliv, relationer, jobb och spänning.Från början tyckte jag hennes böcker handlade mer om relationer, men nu har de nästan blivit rena deckare.För mig är det positivt men jag undrar om alla tycker om det.

Solveig Lindkvist

2014-08-08

Känns litet som författaren tappat stinget jämfört med de föregående.

Lina Zackrisson

2014-08-06

Skicklig på dramaturgi. Händer ju vansinnigt mycket i det vanliga livet

Eva Pettersson

2014-06-23

Ännu en bladvändare om barnmorskan Cecilia Lund. Kan inte få nog av denna spännande följetong!

2014-06-18

Jag har läst alla böcker som Katerina Janouch har skrivit. Hon är en av mina absoluta svenska favoritförfattare. Hennes bästa böcker är, enligt mig, serien om barnmorskan Cecilia Lund.

?Blodssystrar? är den sjunde boken i serien. Här är en länk till min recension av den sjätte boken, och det finns också länkar där till dom fem tidigare böckerna. (Och den här recension är till största delen likadan som recensionen till ?Nattsländan?).

Jag tycker att Katerina har gjort sig en egen liten genre med sin bokserie om Cecilia. Kan inte likna dom vid några andra böcker som jag har läst. Det är en blandning av relationer ? både mellan gifta, syskon, barn/föräldrar, kollegor, med flera, och arbetsbeskrivning av barnmorskejobb, och ett spänningsmoment i varje bok.

Böckerna är mycket lättlästa, välskrivna, spännande, och engagerande. Det bästa i böckerna tycker jag är det som handlar om Cecilias jobb. Men också alla relationer, speciellt mellan vuxna syskon, och föräldrar och vuxna barn, och gifta par.

Den här sjunde boken var precis lika bra som dom sex tidigare.

Jag ser redan fram emot nästa bok, som jag förmodar inte kommer förrän om cirka ett år. Men det är ju alltid roligt att ha bra böcker att se fram emot. Om det nu kommer en åttonde bok alltså, men det nästan förutsätter jag att det gör.

Och jag kan verkligen rekommendera alla att läsa serien om barnmorskan Cecilia Lund. Men börja då med första boken, och läs dom i ordning. För då tror jag att man har mest behållning av bokserien.