Blodspår

Connelly, Michael

| 1998

En mördad kvinna gav honom ett nytt hjärta. Nu riskerar han livet i jakten på mördaren. Terry McCaleb var en av FBI:s stjärnagenter med seriemördare som specialitet. Efter många års slit drabbas han av en hjärtattack och får ett nytt hjärta inopererat. Nu lever han ett stilla liv påsin båt i San Pedros marina utanför Los Angeles. Efter en tidningsartikel om hans tidigare liv söker den vackra Graciela Rivers upp honom och berättar att hans nya hjärta kommer från hennes syster Gloria, som skjutits vid ett butiksrån. Graciela vill att Terry ska leta reda på systerns mördare... Amerikanen Michael Connelly har utöver Blodspår också skrivit en serie om Los Angeles polisen Hieronymus "Harry" Bosch, där Svart eko, Svart is, Dockmakaren, Återkomsten och Den sista prärievargen hittills kommit ut i Sverige. Översättning av Eva Larsson

Fredrik Davidson

2020-05-20

Spännande hela tiden.

2015-04-30

Mycket bra! Connelly hör till favoriterna och denna deckare gör mig inte besviken, tvärtom! Jag gillar Bosch bättre, men denna står sig väl i konkurrensen. Spänning, intrikat intrig och dramatiskt slut, vad mer kan man egentligen begära. En stark fyra alltså.

Jan Banan

2012-01-29

En helgjuten berättelse skriven med en sådan precision som förmodligen endast Michael Connelly kan. Mycket bra!

Liam Olsson

2011-11-17

Annorlunda intrig. Stör mig lite på slutet. Varför skulle sanningen ställa till det i relationen mellan Terry och Graciela? Terry gjorde ju inget fel. Och hon visste ju redan från början att Terry bar på systerns hjärta. Ibland tycker jag författare gör karaktärernas relationer mer komplicerade än de behöver vara. Men i övrigt en väldigt bra bok. Michael Connelly gör mig sällan besviken.

Claes Nilsson

2011-05-27

Lite blek Connelly, inget tempo första halvan

Ulrica Sandell

2011-04-08

Karin Löfstrand

2009-09-29

Fick tips av en kollega att läsa lite amerikansk kriminallitteratur. Jag håller fast vid att det inte riktigt är min grej, det är något med satsbyggnaden... Dessutom har jag något svårt för "den gamle" kriminalaren som får ihop det med den unga snygga kvinnan. Detta lämnar en alltid med känslan av en gubbsjuk författare.