Blodskifte

Holmquist, Eva

| 2016

Noras mamma ligger för döden. Förblindad av sorg går Nora rakt ut i vägen, precis när Robin kommer cyklande, och de kolliderar våldsamt. Blödande hamnar de på marken och deras blod blandas.Senare dyker Robin oväntat upp vid hennes mammas dödsbädd och Nora dras in i en främmande värld. Robin visar henne ett parallellt Jönköping som bebos av varelser hon inte hade kunnat drömma om. Själv är hon också förändrad, i hennes blod finns nu kraften att skifta hamn. Men denna nya värld är på väg att utplånas om inte hon och hennes nya vänner agerar snabbt.Blodskifte är en urban fantasy som utspelar sig i Jönköping.Jag gillade tempot, karaktärerna, utvecklingen av handlingen. Berättelsen sitter! Karaktärerna lever! - Kristina Hård

Kim M. Kimselius

2019-02-10

Alltsedan jag första gången stötte på Eva Holmquist namn i en novellsamling har jag läst allt hon skriver. Sättet hon lyckas fånga mig varje gång, trots olika berättelser, olika miljöer och mycket fantasi, gör att det är omöjligt att sluta läsa författarens böcker.

Författarens magiska världar är unika, Blodskifte inget undantag. Det handlar om en magisk värld som ligger alldeles bredvid vår. Berättelsen börjar med Nora som cyklar i full fart mot sjukhuset för att få träffa sin döende mamma innan det är för sent. Hon kolliderar med Robin och de hamnar båda blödande på marken där deras blod blandas. Här får jag förklaringen till bokens titel: Blodskifte, fast det är först några sidor till som den verkliga förklaringen dyker upp.

Genom mötet med Robin dras Nora in i en främmande värld, en parallellvärld till Jönköping, där allt ser nästan likadant ut som hemma hos Nora, men ändå inte. Utan att Nora vet om det byter hon skepnad, eftersom hon har blandat blod med Robin.

En berättelse med sådan fart och spänning att jag slukar sidorna i ett litet nafs och redan väntar på fortsättningen.

Om du aldrig tidigare har läst något av Eva Holmquist rekommenderar jag dig att göra det. Varför inte börja med Blodskifte? Ett mäktigt fantasyäventyr. Läs boken!

Helena Häll

2018-05-25

Jag blev så fast i denna bok! Fantastiska miljöbeskrivningar av Jönköping, tack vare det blir boken så verklig, trots att det är en fantasybok! Högt tempo i berättelsen vilket bidrar till att det blir en mycket spännande bok!