Blodseld och nordisk längtan : Oscar Levertin och hans tid

Shachar, Nathan

| 2006

Oscar Levertin skrev Folket i Nifelhem, den stora dikten om det svenska nationalkynnet. Men när hans eget kynne var på tapeten tolkades Levertins egenskaper rutinmässigt som "blodets röst". Han var en "främmande fågel" i ett etniskt och religiöst homogent Sverige, och hans skepnad fick folk att vända sig om på Stockholms gator. I dag ser vi annorlunda på ursprung och identitet, men i gengäld har vi hamnat ljusår från det Sverige där Levertin tjusade med sin säregna stämma. En höstdag för hundra år sedan rycktes han plötsligt bort, och tusenden drabbades av häftigaste förtvivlan. Hur var det möjligt? Vad var det för ett land där en kulturskribents död kunde få en sådan effekt? Berättelsen om Oscar Levertin måste också bli en resa genom Sverige i hans tid ett exotiskt och mycket avlägset samhälle, grymt och förljuget i många stycken, men i andra avseenden en tankeställare för oss...

Anders Svenfelt

2009-12-05

En givande bok om en numera nästan helt bortglömd författare.
Sacher berättar om sitt första möte med Oscar Levertin, hann komma i personlig kontakt med skaldens ålderstigna syster Anna.
Intressant är när Sacher i första kapitlet uppmålar Stockholm dagen då Levertin dog 1906.
Givetvis tar författaren upp Levertins förhållande till det judiska i ett särskilt kapitel. Levertin kände främlingsskap i det dåtida Sverige på grund av sitt exotiska utseende. Novellen Kalonymos tas som bevis på detta. Annars är Levertins syn på judarnas förflutna helt föråldrat, häri anknöt han till den tyske 1800-tals historikern Heinrich Graetz.

Anders Nilsson

2009-10-10

Jag gillar svenska 1800-tals gubbar. Så det här är en bok helt i min smak.

Nina Nykvist

2009-07-12

Riktigt intressant bok om Levertin och hans värld. Välskriven och spännande.