Blodsådd

Med ens var det hon som var angriparen. Det var hennes tänder som var begravda i hans kött. Hennes bett som fick honom att blöda. Och trots att han försökte komma undan hängde hon kvar, likt en envis grävling vars käftar knappt ens går att bända loss efter döden. Våldtäktsförsöket utlöser en räcka händelser journalisten Dea Wilenius aldrig kunnat föreställa sig. Hela hennes liv slås bokstavligen sönder över en natt. Chocken gör henne smärtsamt medveten om att hon lever i ett ingenmansland. Det Sverige hon varit van vid finns inte längre. På ytan försöker man ge sken av att situationen är under kontroll, men samhället fungerar allt sämre. Dea börjar förstå att verkligheten är minerad.Blodsådd är den första delen i Katerina Janouchs nya spänningsserie som utspelar sig i samtidens Sverige - ett samhälle som inte fanns för bara några år sedan. Välfärdsstaten har ont om pengar och samhällskontraktet...

2020-12-04

Jag hade först ganska svårt att komma in i själva boken och hade därför inte alltför höga förväntningar av den. Uppläsaren hade jag till en början något problem med. Jag har inte läst alla av Katerina Janouchs böcker, men de jag har läst har jag uppskattat mycket. Och så även den här. För efter en timme så kom jag med ens riktigt in i själva berättelsen och hade med ens mycket svårt att lägga den ifrån mig.
Det här är både en intressant och faktiskt ganska befriande samtidsroman och en spännande deckare i en och samma bok. Den är otroligt välskriven och känns autentisk. Vissa erotiska episoder finns också med. Jag gillar huvudkaraktären Dea och ser fram emot att få följa henne i fler böcker. Slutet kom en aning abrupt, men det kommer ju som sagt fler böcker i serien så jag får snällt vänta på andra delen så jag får veta vad som ska hända.
Jag kan absolut rekommendera den här boken!
Slutbetyg, en stark 4:a!

Solveig Andersson

2020-09-18

Ruggig bok. Men skrämmande aktuell. Borde läsas av alla som är samhällsintresserade för en mer varierad ton av Janouch. 5 stjärnor!