Blodsbunden

O'Connor, Flannery

| 2003

Blodsbunden r berttelsen om Hazel Motes, frn Eastrod, Tennessee. Efter avslutad tjnstgring i armn kommer han till en stad i den amerikanska sdern, dr han trollbinds av Asa Hawks, en blind gatupredikant, som ledsagas av sin moraliskt frdrvade dotter, Sabbath Lily Hawks. I sina frsk att vertrffa den blindes tro predikar Hazel sin egen kyrka - Kyrkan Utan Kristus - och brjar sprida sitt budskap: "Jag r medlem och predikant i kyrkan dr dom blinda inte ser, dr dom lama inte gr och dr det som r dtt frblir dtt. Frga mej om den kyrkan s ska jag bertta att det r en kyrka som Jesu blod inte frpestat med frlsning.?

Philip Stenstrm

2017-08-26

Frsta gngen jag lste ngot av Flannery O'Connor studerade jag p Michigan University. Vi hade till uppgift att lsa novellen "The life you save may be your own", en elegant och insiktsfull berttelse som pminde starkt om verk av Steinbeck. Tre r senare, p en bokaffr i Amsterdam, snubblade jag ver "Wise Blood" och beslutade mig p plats fr att ntligen lsa en roman av Flannery O'Connor. Med O'Connors novell i minnet frestllde jag mig ett snarlikt innehll i romanen. Det som r ptagligt i Wise Blood r att den prglas av ett starkt hn och svart humor mot den religisa frsamlingen som r starkt rotad i Amerikanska sdern. Flannerys msterverk r ett svar p det frtryck och utanfrskap som var, och r, ptagligt i sdern. Helt klart lsvrd roman som r tankevckande och vlskriven.

Samuel Karlsson

2009-08-10

Svarthumor och stark kritik mot religs fanatism. Vackert sprk. Varfr fick hon inte leva lngre?

Samuel Karlsson

2009-06-25

Bodsbunden av Flannery O`Connor r en underbar uppgrelse med religst hyckleri.