Blodsband

Fenvik, Edvard

Fyra unga män avslutar sin militärtjänst med ett fylleslag på en Finlandsfärja - en fest som slutar med ett brutalt brott.   Tjugofem år senare sker ett mord i Stockholm. Utredningen leds av kriminalkommissarie Martin Jacobsson och de unga kriminalinspektörerna Oscar Bodfors och Sasha Blagojevic, som lärde känna varandra redan första dagen på Polishögskolan.   Utredningen går fort framåt. Mycket pekar åt samma håll, både den tekniska bevisningen och ett tydligt motiv. Ganska snabbt är man säker på att hittat gärningsmannen. Men när ett nytt mord sker börjar polisen tvivla. Är man verkligen inne på rätt spår?   Blodsband är den första delen i serien om kriminalinspektörerna Oscar Bodfors och Sasha Blagojevic vid Stockholmspolisen. Det är en klassisk polisroman med karaktärer man gärna vill träffa igen. EDVARD FENVIK har lämnat ett yrke som jurist så nu...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag började läsa boken som en följetong, men när sedan min prenumeration tog slut lånade jag boken på bibliotek. Jag var ju definitivt tvungen att läsa hur allt skulle sluta, hur alla trådar skulle knytas ihop. Okej debut, men tyvärr karaktärer jag inte riktigt fastnade för. Jag fastnade mer för de som var kopplade till mordet än till de som löste det. Miljöbeskrivningarna var bra, men skulle behöva lite mer variation. Jag gillade att ledtrådar läggs ut som gör att jag som läsare får möjlighet att till stor del lösa allt innan polisen. Vissa saker var väldigt enkla medan den sista pusselbiten var svårare. Ska bli spännande att läsa följande delar om kriminalinspektörerna Oscar Bodfors och Sasha Blagojevic då detta var första delen.

2020-09-12

Se till att du har tid när du sätter dig med ”Blodsband”. För du kommer inte att vilja eller kunna släppa boken förrän den är klar.

Fyra unga män åker Finlandsfärja 1991 och kvällen slutar med en katastrof, ett hemskt brott begås. 25 år senare mördas en av männen. Finns det ett samband? Eller finns det ett annat motiv?

Vi får i boken möta poliserna Oscar och Sasha som får uppdraget att leda utredningen för att lösa brottet. Två karaktärer jag gillar att läsa om. De känner varandra sedan Polishögskolan och de kompletterar varandra bra!

Blodsband är en spännande deckare med högt tempo och en del oväntade vändningar. Det är en välskriven och lättläst debut med korta kapitel, vilket gör att man vill läsa en sida till, och en sida till. Berättelsen är levande och detaljrik och skulle passa som både film och tv-serie! Bara att gratulera och hoppas att nästa bok inte dröjer alltför länge! De här karaktärerna vill jag träffa igen!

🌹Nja jo jag är inget för grova Våldtäckter
men jag läste klart denna bok..
Den var bra skriven, Fartfylld & Spännande med andra ord en riktigt bladvändare
om man bortser från vissa grova delar i handlingen som inte tilltalar mig......
Den får 💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Spännande, fängslande & stark debut!

Anna Hallqvist

2020-07-16

Blodsband är en klassisk polisroman, där läsaren får följa utredningen på nära håll snarare än en hårdkokt action. Med en grym inledning som väcker känslor är det svårt att släppa boken. Utan att avslöja för mycket, det är svårt att inte gripas av en primitiv känsla av hämndbegär...

Spännande story, med en som sagt med stark inledning, är det här en riktig bladvändare. Ibland kan den tappa lite fart, men det är snabbt glömt då handlingen tar ett språng framåt. Jag gillar huvudkaraktärerna Oscar och Sasha, de känns som riktiga människor med vanliga normala liv.
Det är svårt att inte dra paralleller till radarparet Sjöwall & Wahlöös polisromaner, om man skalar bort den politiska samhällskritik som genomsyrar deras böcker.

Sammantaget; en lovande och välskriven debut, jag ser fram emot nästa del. Inte minst för att Blodsband avslutas med en riktig cliffhanger.

2020-07-12

Lite långtradig, men bra språk. Avslutningen drar ner, där blir det rörigt med både tidsaspekt och skeenden.