Blodsarv

Mina, Denise

| 2006

Glasgow 1981. Den 18-åriga Paddy Meehan har precis slutat skolan och fått sitt första arbete på en av stadens tidningar. Drömmen är att bli journalist, men än så länge får hon mest hjälpa till med enklare kontorsgöromål. Hon är förlovad med den jämnårige Sean och deras föräldrar vill inget hellre än att de ska gifta sig och bilda familj. Själv är hon inte lika angelägen, först vill hon skaffa sig en ordentlig yrkeskarriär.  När den treårige Brian Wilcox försvinner och efter ett par veckor hittas brutalt ihjälslagen blir det förstasidesnyhet över hela landet. Och medieintresset blir knappast mindre när polisen griper två tolvåriga pojkar för mordet. En av dem visar sig vara kusin till Sean och när hans namn och foto publiceras några dagar senare tror alla att det är Paddy som ligger bakom ? allt för att främja sin egen karriär.  I staden råder närmast lynchstämning mot...

2018-08-02

Väldigt oromantiserat och rått. Jag gillar att Paddy är en kvinna som inte beskrivs som den typiskt snygga, smala och ideala kvinnan utan får vara rå, karriärsdriven, intellektuell, sexuell och trolös. Jag tycker om hur boken är skriven och framför allt hur detaljer används för att beskriva utseenden och miljöer. Den råa dialogen är också uppfriskande. Taskig syn överlag på barn och moral vilket troligen skildrar tiden och platsen på ett bra sätt.

2014-07-21

Nej! Den här faller mig inte i smaken. Har lyssnat i snart 10 tim av 13, men nu får det räcka! Långtråkig, seg & väldigt rörig. Inte ens Anna Maria Källs formidabla uppläsning kan få mig att vilja fortsätta med boken!

Kitty Cat

2011-12-28

En annorlunda deckare, upplägget faller mig inte riktigt i smaken men den är helt klart läsvärd

Annelie Evaldsson

2011-06-06

2010-09-01

Nja, inte riktigt "my cup of tea", men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag inte gillade. Historien var bra, men kanske lite förutsägbar. I början av boken var jag riktigt förvirrad och undrade om jag kanske missat en del i serien. Alla släktförhållanden förklarades i sinom tid, men där var det lite för mycket. En annan sak som gjorde att jag hade lite svårt för boken var att jag kunde överhuvudtaget inte känna igen mig i varken det sociala livet eller i tankesätt. Det blir i vilket fall minst två böcker till om Paddy, så vi får väl se om jag ändrar mig.

Gabriella Hahr

2010-05-01

En ordinär deckare.
"Hans fylliga portvinsläppar hade sjunkit ihop med åldern och tappat konturerna så att de påminde om övermogen frukt." Denna mening ger mig absolut ingen bild om hans läppar. Den är så konstig så det måste vara en felöversättning...

2010-01-30

Knubbiga Paddy är verkligen en trevlig bekantskap. Fascinerande om motsättningen mellan katoliker/fattiga och protestanter/"rika" i staden. Paddy vill men kan inte riktig slita sig loss från sin katolska miljö. Mina skriver så att man inte har någon svårighet att vara med. Längtar efter nästa bok. Ibland verkar Paddy lite väl tuff och okänslig, får se hur det utvecklas.

harriet karlsson

2009-11-05