Blodröd måne över Villette

Hedström, Ingrid

| 1905

En härva av hämnd, hat och hemligheter.Orientexpressen blir inte den upplevelse den belgiska undersökningsdomaren Martine Poirot väntat sig.Långt hemifrån, på ett smutsigt och nerslitet tåg, fast i snön på Balkan, befinner hon sig plötsligt mitt i enmordutredning. Mordet visar sig ha mörka trådar såväl bakåt i tiden som in i den närmsta framtiden.I Villette mördas kort därefter fru, dotter och barnbarn till en omtyckt lärare. Snart befinner sig Martinehärva av hämnd, hat och hemligheter där trådarna sträcker sig från Sydfrankrike till Stockholms skärgårdoch till en hemlig organisation över gränserna. Samtidigt som Martine kämpar med en personlig tragedikommer hon närmare den skrämmande sanningen och ett möte med en mördare utan nåd.

2020-03-03

Välskrivet som vanligt av Ingrid Hedström men jag saknar spänningen i denna deckare.Det blir lite för många trådar och personer för att hålla intresset uppe. Tycker nog att det är den sämsta i serien.

2015-04-10

Trivsam med lite för många trådar.

Marianne Strandberg

2015-02-03

Det blev lite väl rörigt...

2014-11-27

Inte en av de bättre i serien om Martine. Den kändes lätt upprepande och småtrist till slut. Inte dålig, men inte bra heller.

2014-03-31

Njaä, nu blev det jobbigt. Har gillat Poirot-serien, kanske läst för många i rad. Det blev lite väl mycket fantastiska kopplingar och riktigt tröttsamt att läsa ut denna bok.

2013-06-08

Den bästa av Ingrid Hedström enligt mig. Spännande, med många viktiga historiska händelser som spelar roll. Riktigt, riktigt bra och välskriven precis som vanligt!

Martina G

2012-08-29

Den inledande scen är ett plagiat på Christies mordet på orientexpressen, själva deckarhistorien förutsägbar, men att Martine i denna är mer mänsklig än tidigare får mig ändå att läsa klart och tycka att den är helt ok.

Therese Åström

2012-06-29

Jag som verkligen gillar de andra Villette-böckerna känner mig besviken över den här. Det är en svag trea, mest för att jag tycker att det är löjligt hur allti kan vävas ihop som det gör. Vad är sannolikheten att samma personer om och om igen är med om saker som hjälper till att lösa mord..? Nog för att Europa är ganska litet, men det blir lite i minsta laget, tycker jag. Det tog mig dessutom nästan 200 sidor innan jag tyckte att det blev intressant, och det är i alla fall hundra sidor för mycket.

Pia Stendahl

2012-05-16

Inger Hedströms skriver spännande pusseldeckare i bästa Agatha Christie-stil. Ledtrådarna till hur det hela hänger ihop är fördelade under hela historien.

Hedström har en fantastisk förmåga att skildra miljöer vilket hon verkligen ger prov på i hennes skildringar av den påhittade staden Villette.

I "Blodröd måne över Villette" blir det tyvärr för många trådar vilket gör boken lite rörig. I mitten tappar boken fart när författaren gör för många utsvävningar från huvudstoryn men som tur är så tar boken fart igen.

Sammantaget är "Blodröd måne över Villette" en välskriven och spännande bok som ger nöje för stunden.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Samuel Karlsson

2011-10-30

Efter att ha läst fjärde delen i Ingrid Hedströms Villette-serie måste jag utse henne till min absoluta favorit bland svenska nu verksamma deckarförfattare. Hon bygger sina intriger efter konstens alla regler, kryddar med sin lokalkännedom från Belgien och levererar trovärdiga och komplexa personskildringar. Ibland blir det svårt att hänga med i svängarna och det har en tendens att kännas rörigt. Men det mesta reder ut sig i slutet. I senaste boken "Blodröd måne över Villette", som är mycket bra, går det lite över styr och en tråd blir hängande löst när jag läst sista sidan. Men helt klart läsvärd. Har du inte bekantat dig med Hedström kan jag rekommendera det. Trevlig deckarläsning.

Tarja Ahlgrén

2011-09-10

De tidigare böckerna i serien är bättre. Denna fjärde bok med undersökningsdomare Martine Poirot är klart mindre intressant. Morddramat ombord på ett tåg på Balkan är så fånigt upplagt att jag känner mig förolämpad som läsare.

Louise A

2011-05-16

Hedström håller stilen även i 4:e boken. Hon skriver med en känsla för detaljer, och skapar stämningar och bilder som blir en väldigt stark enhet.

Lotta Hellman

2011-04-17

Mycket bra deckare som jag rekommenderar, sträckläste den!