Blodmåne

Nesbø, Jo

| 2023

Nominerad till Svenska Deckarakademins pris för Årets bästa översatta kriminalroman 2023Harry Hole är i Los Angeles för att dricka sig till döds, efter att hans liv hemma i Norge slagits i spillror. Men han har en vän, en bedagad filmstjärna, som nu jagas av en knarkkartell som hon lånat pengar av. I Oslo står polisen handfallen efter att två kvinnor försvunnit från en kändisfest. När en av dem hittas mördad riktas misstankarna mot en känd fastighetskung, som till polisens stora förtret hyr in Harry Hole som privatspanare.Tiden är knapp. I USA väntar kartellen, och i Oslo förbereder sig en gäckande hämnare för fler dåd. Ett team av vinddrivna existenser blir Harrys stöd i jakten på sanningen. Men de har inte mycket att gå efter, och snart skymtar blodmånen över staden.

Förmodligen den sjukaste bok jag läst.

Ända sedan jag läste min allra första Jo Nesbø 2009, så har Harry Hole varit en av mina största favoritkaraktärer. Böckerna hamnar alltid hemma hos mig, på ett eller annat sätt. Så även Blodmåne, som jag fick när jag fyllde år förra året. Så snabbt brukar inte böcker bli lästa här, men jag kunde faktiskt inte vänta längre.

Efter att jag hade läst ett tag så tyckte jag att det här till största delen var en "vanlig" Nesbø. Många trådar och ordentligt tillskruvad intrig. Men, tyckte jag kaxigt, inte alls så klurig och oförutsägbar. Det kändes som att jag visste vem, redan från start. Så lurad! Och jag borde faktiskt ha vetat bättre. Men oj, vad jag gillar att bli förs bakom ljuset när jag försöker lösa en gåta.

Blodmåne blir till slut minst lika bra som de tidigare i serien och det är uppenbarligen inte den sista boken. Jo Nesbø säger att han vet hur allt ska sluta, men inte hur många böcker som krävs för att komma dit. Jag hoppas i alla fall att han har tänkt sig ett bra avslut för Harry. Det är han sannerligen värd.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/02/bok-blodmane-av-jo-nesb.html

Henrik Johansson

2023-07-10

Äntligen lite Harry Hole igen. Bra mycket bättre än de senaste gångerna. Bra spänning in i det sista och inte så mycket stereotyp alkoholiserad polis.

Annica Sandström

2023-06-18

Så spännande,bra och välskriven och typisk Joe Nesbö läskig så man måste blunda för vissa rader.

2023-06-04

Bättre (eller värre) kan väl en deckare inte bli! Har man börjat läsa är man fast, drivet i storyn finns där hela tiden. Blandningen av ruskigheter, värme och kärlek är oemotståndlig. Harry Hole visar som vanligt upp alla mänskliga sidor som finns, man älskar och avskyr honom samtidigt. Tur att man förfogar över sin tid, denna deckare lägger man helst inte ifrån sig förrän den är färdigläst!

Spänning till sista sidan!
Jag inser nu att jag har missat en riktigt bra serie. Harry Hole är en tragiskt figur som man inte kan låta bli att både tycka om och tycka synd om.

"Blodmåne" är den trettonde boken i serien och trots att jag inte har läst någon av de tidigare hade jag inga som helst problem med att hänga med i handlingen. Boken är, trots sina drygt 500 sidor, en riktig bladvändare som går snabbt att läsa. Den har en spännande intrig som hela tiden driver framåt i ett lagom tempo.

Det finns en del karaktärer att hålla reda på men jag upplever aldrig det som svårt eller jobbigt. De är alla speciella på sitt vis och en riktigt bra mix av människor. Jo Nesbø skriver bra, han är rapp i orden, vältalig och oerhört skicklig på att gestalta såväl karaktärer som miljöer. Och sen har vi ju det här med twist and turns, även det är något som Nesbø behärskar till fullo. Det hände flera gånger att jag trodde en lösning var nära men med tanke på att det fortfarande var många sidor kvar förstod jag ju att något skulle hända som omkullkastade mina teorier.

Jag hoppas verkligen att det blir fler böcker om Harry Hole!

Det känns att komma hem, när man läser om Harry Hole. Det är tryggt och hemvant.
Jag får en känsla av att det varit samma sak för Nesbø att skriva den här romanen.
Som att komma hem.
Harry går dit han vill och Nesbø följer efter, skriver ner orden och händelserna.
Men Harry styr.
Det är tack vare honom vi kommer hem, tillsammans.

Fallet som Harry ställs inför är extra knivigt, med många bakgator att snubbla in på och vägskäl att irra bort sig i. Det är en snårig röra i Harrys liv, både privat och på jobbet som privatdetektiv, men kanske är det på samma gång klarare än det varit på länge för den alkoholiserade norrmannen. För nu står han på en plats i livet där ingenting längre håller honom kvar.

Inga svaga punkter.

När historien börjar lever Harry som uteliggare i Los Angeles. Han har nått fullständig rock bottom och låtit alkoholen härja fritt med kropp, psyke och ekonomi. När han blir hemkallad till Norge för att rentvå en miljardär från misstankarna kring två mord är det bara en skärva av den forne Harry Hole som letar sig hemåt. Men det tar inte lång tid innan hans rätta jag börjar visa sig, och kanske är han inte utan de svaga punkter han trodde sig vara? Kanske har han fortfarande många som älskar honom, och personer att själv älska.

Nesbø väver en historia kring ett stort antal karaktärer, och ändå blir det inte rörigt. Lite väl gubbigt ibland (alla manliga karaktärers behov av att mansplaina all form av gubbrock för oss läsare) men aldrig någonsin tråkigt. Jag lindas in att tro än det ena och än det andra, men när trådarna väl löses upp hade jag helt fel ändå. Det är vidriga, och högst otroliga, brott som begås men Nesbø får mig att tro varenda ord. Han är en sann mästare, och Harry Hole hans Mona Lisa.

bokstav_ligt

2023-01-21

Äntligen!

En ny Nesbø och en ny Harry Hole. Och den är precis lika bra som vanligt - om inte bättre.

Man kan ju tycka att man skulle ha tröttnat på den här ganska deckarsterotypiska ensamvargen med ett problematiskt förhållande till alkohol. Men tydligen inte. Och han är faktiskt inte polis längre. Harry Hole har sagt upp sig och åkt till LA för att supa ihjäl sig.

Men planen störs när hans vän, den bedagade filmstjärnan Lucille, hotas av en knarkkartell hon lånat pengar av. Så när Harry kontaktas av en norsk fastighetskung, som vill ha Harrys hjälp att bevisa att han är oskyldig till mordet han är misstänkt för tackar Harry ja, mot en summa motsvarande skulden. Han reser hem till Norge, tar hjälp av några gamla vänner och någon ovän samt ålägger sig själv ett begränsat drickande efter vännen Öistens recept. Nu har de åtta dagar på sig att få fram pengarna som räddar Lucille.

Spännande, välskrivet och fantastiskt bra. Jag vet inte hur han gör det. Trots ett relativt långsamt tempo och förhållandevis långa kapitel är det här en bladvändare.