Blodmåne

Engberg, Katrine

| 2017

Flag from da

Det er isvinter i København. En mand findes død i en snedrive i Ørstedsparken. Politiet tror først, det er en hjemløs, der er frosset ihjel. Men offerets halvt opløste mund viser hurtigt, at der er tale om et yderst grusomt mord. Politiassistent Jeppe Kørner er netop kommet hjem fra en lang rejse med fornyet livsmod i bagagen. Men feriestemningen fordamper hurtigt, da sagen udvikler sig, og Jeppe bliver personligt involveret. For tingene er ikke altid, som de ser ud. Det ved Esther de Laurenti, pensionist og snushane, bedre end nogen anden. Hun går politiassistenterne Jeppe Kørner og Anette Werner i bedene og begynder sin egen efterforskning.

Linda Vanil

2022-04-18

Verkar inte så spännande först men historien utvecklar sig och blir riktigt bra!

3,5 ✰

2020-07-30

En helt ok debut

Helena Rasmusson

2020-06-28

En bra deckardebut! Intressanta karaktärer & spännande handling! Trevliga miljöbeskrivningar! Kommer definitivt att läsa fler av hennes böcker!

Helena Rasmusson

2020-06-28

Karin Johansson

2020-05-19

En bra deckare. Bra tempo, handling. Fast det hade varit trevligt med en karaktär som gillar livet och inte trött och håglös och beroende av medicin eller alkohol.

Bettan_bokprataren

2020-05-13

En spännande deckardebut som lovar mycket inför framtida böcker. Katerine skriver rappt, intensivt och med glimten i ögat. Jag gillar hennes olika twister i berättelsen och att spänningen hänger i ända till slutet.
Du får en bok med full fart och med en intrig som har många klurigheter och ett antal oväntade vändningar.
Persongalleriet är intressant med många udda karaktärer och dessutom är den fullsmockad av livfulla miljöskildringar.
En riktig sträckläsare att gotta ner sig med. Jag gillar den nyligen pensionerade professorn Esther de Laurenti, hon tar sånglektioner, dricker vin och skriver på en deckare. En riktigt häftig dam.
Jag har lyssnat på den här boken och det stora minuset är uppläsren, har lite svårt för henne. Hon tar bort min egna inlevelse.

Katarina Strid

2020-04-09

Riktigt bra kriminalroman, bra och intressanta karaktärer. Kändes som ett lagom tempo också. Kommer nog vilja läsa mer om Jeppe och Anette.

Jennie Wiklund

2020-02-17

En deckare med både spänning och humor. Älskar det retsamma och roliga mellan Anette och Jeppesson 😘 Oväntat slut. Super!

Jan Banan

2020-01-11

En bra deckare men inget utöver det vanliga.

Sabina Alm

2019-09-21

En bra debut

2019-08-04

Har läst flera riktigt, riktigt bra debutdeckare på senare tid, detta är en av dem. Det enda jag stör mig lite på, inte bara hos Engberg, är att huvudpersonen/mannen oftast är nersupen, drogberoende eller som i detta fall psykiskt nedgången efter en skilsmässa. Vore trevligare att stöta på en stabil mordutredare. Detta kunde ha blivit en fyra annars. Men jag ser fram emot nästa i serien om Körner och Werner; språkbehandlingen är mycket bra liksom den intrikata intrigen.

Spännande, underhållande & välskriven!

2019-07-25

En bra början på en serie som helt klart lovar mer. Spännande bladvändare. Bra språk, bra intrig och visst vill man lära känna bokens huvudpersoner mer och bättre.

2019-07-04

Krokodilväktaren är den danska författaren Katrine Engbergs debutroman som kom ut 2016. Sedan dess har hon utkommit med två böcker till, och en fjärde del i bokserien kommer i september.

Men i Sverige har nu den första boken precis släppts. Och jag skulle ju tro att den boken gör succé även här i Sverige, precis som alla författarens böcker har gjort i Danmark.

Jag tycker ofta mycket bra om danska (och norska) kriminalromaner. Och den här boken var verkligen inget undantag.

Boken är mycket välskriven, riktigt spännande, otäck, oförutsägbar och har en väldigt klurig intrig.

Jag rekommenderar varmt boken till alla som tycker om nordiska kriminalromaner.

Och jag ser mycket fram emot att författarens övriga böcker förhoppningsvis också översätts till svenska. För jag skulle mycket gärna läsa mer om polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner hos Köpenhamnspolisen.