Blodlokan

När Saras pappa dör i en mystisk eldsvåda flyttar hon från Örebro till Stockholm för att börja ett nytt liv. Först går allt oväntat bra: servitrisjobbet byts mot ett jobb på PR-byrå och livet kretsar kring Stureplan. Men snart inträffar oförklarliga och obehagliga händelser. Hoten mot Sara och hennes familj ökar, och det är uppenbart att någon vill ha något av dem ? till varje pris. Med vad? Och varför? I Motståndstrilogin skildrar Louise Boije af Gennäs den lilla människans kamp mot makten, överheten och dem som bestämmer i kungariket och demokratin Sverige ? det enda land på jorden som ständigt lyckas med konststycket att både äta kakan och ändå ha den kvar.

Nina Gustafsson

2020-02-09

Första delen i en triologi. Bra driv genom hela boken och spännande att se vad författaren sedan tänker göra med alla referenser till diverse fall i svensk politik och finansvärld.

Metafor Septem

2019-08-19

Extremt långtråkig och dålig dialog.

Jan Banan

2019-08-19

En stor och spännande berättelse som skulle gynnas av att urklippsavsnitten i boken kortades ner. Klart läsvärd och jag ser fram emot tvåan med tillförsikt.

janne lindh

2019-07-20

Kunde ha blivit en bra historia, men författarens dränker den i skurar av banaliteter, och dialogen är ibland så konstlad att det känns riktigt pinsamt.

Erika Lindgren

2018-09-12

Svår att lägga ifrån sig, även om man har en idé om vad som håller på att hända vill man läsa vidare för att få veta. Intressant att blanda in verkliga nyhetsartiklar med en fiktiv historia. Har redan förhandsbeställt andra delen i trilogin, Skendöda.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

I Blodlokan får vi följa Sara som har flyttat från Örebro till Stockholm efter att hennes pappa har gått bort. I början känns livet mörkt i en lägenhet med en jobbig hyresvärdinna och kaféjobbet är krävande, men ett slumpmöte på kaféet blir starten till ett nytt liv, med ett toppenjobb och en ny lyxig lägenhet. Men det sker besynnerliga saker runtomkring Sara och hon känner sig hotad. Är hon paranoid eller är det någon som är efter henne och i sådana fall varför?

Blodlokan är den första delen i trilogi och jag blev som uppslukad av boken och dess spännande handling. Boken börjar med att Sara etablerar sig i Stockholm, och allting verkar frid och fröjd men konstiga händelser sker omkring henne, och efter att ha hittat en massa mappar hemma i hennes pappas arbetsrum börjar hon fundera på vad hennes pappa egentligen höll på med. Snart står det klart att något skumt pågår, eller så är det Sara det är fel på.

Något som jag tyckte var väldigt intressant var alla artiklar som var bifogade i handlingen, verkliga artiklar på skandaler som har tystats ner under årtionden. Samt även artiklar på oklarheter kring mordet på Olof Palmes samt journalisten Cats Falck som försvann och sedan hittade död i en bil i Hammarbykanalen tillsammans med en väninna. Varför har Saras pappa samlat på alla dessa artiklar? Vad är det som pågår?

Blodlokan är en spännande bok och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok i serien, speciellt då denna bok slutade väldigt överraskande och jag vill veta vad Sara ska göra härnäst.

A H

2018-03-01

Läsvärd!

Evasbokhylla

2018-01-26

En spännande, lättläst och ”tyvärr” aktuell historia. Man får flashbacks från bl.a. Algernon - Boforsaffären, Geijeraffären och Palmemordet. Nu väntar jag med spänning på fortsättningen om ”Sara” med flera. En riktigt, riktigt bra bok!

2018-01-16

Den här boken, Blodlokan, är den första delen i den planerade Motståndstrilogin.

Jag har läst flera böcker tidigare av Louise Boije af Gennäs. Bland annat så har jag läst hennes tidigare trilogi, som utspelar sig under millenniets första årtionde. Man får följa några vänner genom dom åren, och samtidigt så får man följa utvecklingen i världen. Alla tre böckerna är otroligt bra, och jag rekommenderar verkligen den bokserien. Här är mina recensioner av dom böckerna: Högre än alla himlar, Blå koral, och Folk av en främmande stam.

Och nu när jag har läst ut den första boken i författarens nya serie, så måste jag ju säga att jag tycker att den är precis lika bra som hennes tidigare böcker.

Men Blodlokan skiljer sig från den tidigare trilogin, för det här är en thriller. Och även om det är en påhittad historia, så innehåller boken många verkliga händelser. Flera av Sveriges skandaler och ouppklarade affärer tas upp i boken.

Boken är på ett sätt avslutad, men har ändå ett öppet slut, och jag ser väldigt mycket fram emot dom två kommande böckerna.

Tycker att Louise Boije af Gennäs har ett fantastiskt sätt att skriva. Boken är mycket spännande, väldigt välskriven, är lättläst – trots 450 sidor, och har fina personporträtt.

Rekommenderas absolut.

Spännande, lysande och skickligt skriven!