Blodläge

Theorin, Johan

| 2010

Blodigt Alvar ?Öland och Alvaret är som ett slags scen. Jag ville ha en långsamhet och en landsbygdskänsla, ödslighet. Ingen ser det som sker. Det finns inga vittnen när man tar livet av någon.?Genom kalkstenen vid den öländska kusten löper blodläget, ett mörkrött stråk som förr sades vara förstenat blod från en strid mellan trollen inne i berget och älvorna på alvaret.Ovanför klippkanten vid det övergivna stenbrottet i byn Stenvik står nybyggda lyxvillor sida vid sida med stenhuggarnas små baracker.Vid påsk, när snön smält, får flera av husen nya invånare som flyttar in och måste lära sig att komma överens. Men grannsämjan fungerar inte alltid som det är tänkt och svartsjuka och misstänksamhet börjar gro bakom husväggarna. Den här våren kommer flera personers liv att förändras för alltid.På andra sidan byvägen har den 83-årige skepparen Gerlof Davidsson flyttat tillbaka...

Helena R

2021-10-13

Johan Theorin lyckas fånga Ölands karghet, de stora stenbrotten, mystiken som dessa bringar. Men nu så här i min fjärde bok i Ölandskvartetten börjar det kännas tjatigt. Det är alltid någon av personerna som är besatt av alvaret och mystiken där. Efter att jag läst denna bok besökte jag Öland för första gången på länge och insåg dessutom att alvaren inte är så stora på norra Öland, där denna bok utspelas. Däremot är stenbrotten stora och när jag såg dem kunde jag lätt placera dem i boken.

Jag gillar Gerlof. En lugn, eftertänksam observatör som håller huvudet lugnt i händelserna runt omkring honom. Händelserna var splittrade och hängde inte ihop, inte heller fick jag mycket sympati för huvudkaraktärerna. Alla kör sina egna race oavsett omständigheterna och inget av dem var speciellt intressant. Men av de fyra böckerna i kvartetten är denna svagaste och den där Öland känns mer som en bakgrund än en karaktär.

2020-04-29

Välskrivet och målande beskrivningar. Lite onaturliga inslag som inte gör sig alls lika bra som i Nattfåk vilken jag tycker är den bästa boken i serien. Ok strölyssning. Stark 2:a

Sara Eriksson

2019-04-08

Helt ok! Lite mysigt med lite övernaturlig Touch.

Elisabeth Andersson

2018-09-04

Johan vet hur han ska göra för att man ska fastna i boken

Teresia Kjellgren

2016-09-12

Blodläge är helt okej. Den stora behållningen är miljöbeskrivningarna av Öland. Jag gillar personerna och deras, oftast, tragiska bakgrund. Dåtid och nutid vävs samman.

Anne Hansson

2015-02-25

Många hade pratat om boken och jag var spänd på att se om jag tyckte som dem, Tog lite tid innan det hände något radikalt, men det var inget jag fastnade för.

Eric Bornestav

2014-10-01

Bra och spännande bok. Kunde knappt lägga ifrån mig den.

Anna Jensen

2014-05-13

Bra spänningsroman! Bra språk, intressanta figurer.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Inte lika bra som de två första men Ok läsning.

Carin Lundberg Papp

2013-09-02

Bra, men Skumtimmen var mycket bättre.

Elin Öhman

2013-08-09

Absolut läsvärd. Skönt att slippa deckare för en stund. Spännande med lagom tempo

2013-01-12

Spännande till en början men det blev alltmer förutsägbart och slutet var inte alls särskilt intressant. Ändå en trea i alla fall.

Jan Banan

2012-08-20

Som alltid välskriven och genomtänkt, men fruktansvärt tråkig och seg. Den minst bra av hans böcker hittills och det var tur att jag läste Sankta psyko först av dem, annars hade jag inte fastnat för Theorin över huvud taget.

Malin Lundh

2012-07-23

Denna bok tyckte jag var bäst av de tre första. Den griper tag i en och man kan inte lägga ner den innan man läst klart.

Marina Kajgård

2012-05-19

Inte lika dålig som sankta psyko och definitivt inte lika bra som nattfåk.

2012-01-26

Jag är lite besviken. Här hade jag väntat mig en spökhistoria med det öländska alvaret som scen och vad får jag? Jo, en ordinär deckare. Den var inte dålig på något sätt, men jag börjar fundera och undra varför jag fått för mig att Theorin skriver spökhistorier. Jag vill att han ska skriva som Nattfåk, den älskade jag. Läs mer på http://bokslut.blogspot.com/2012/01/blodlage-av-johan-theorin.html

Anna Sandstedt

2011-12-12

Sveriges bästa deckarförfattare!

Monica Brandts

2011-09-16

Annorlunda men väldigt läsvärd. Slukades på ett par dagar.

Elisabeth Karlberg

2011-08-22

En trevlig bok som fångade mitt intresse. Kanske för att semestern tillbringades på Öland i år. Tyckte den var ganska spännande och läsvärd.

Sussie S

2011-08-14

Början var seg, det tog aningens för länge innan det började hända något i boken därav bara en 3:a.

Maria Klamas

2011-07-18

Sträckläste i stort sett denna bok. Lyssnade till Johan Theorin för ett par år sedan på bokens dag... men vågade inte köpa hans böcker till mig själv eftersom jag har den där bekanta mörkrädslan... köpte dock en signerad till sonen... Men nu har jag ju änna blivit lite mer trygg här i livet o vågat mig på att läsa både det ena o andra :-D så varför inte Theorin!?
Boken som handlar om tre huvudpersoner och hur deras liv nystas samman genom tidigare händelser och nutida händelser... Deras kärlek till Öland, deras funderingar kring relationer och för flera av dem, rädslan för att inte duga... Men oxå dessa spännande historier om troll och älvor... Theorin för samman de parallella berättelserna till en enda på ett föredömligt sätt... jag bugar o bockar för trivsam läsupplevelse!

Ola Hellsten

2011-07-17

Jag läser inte mycket deckare nu för tiden, än mer sällan svenska sådana. Men Theorin producerar mysmysterier som funkar bra i hängmattan. Hans svaga sida är hopknytandet, men intrigerna är intrigerande och han är en mästare på "red herrings".

Rasmusmatte .

2011-07-15

Lite annorlunda men mycket bra. Gillar det mystiska och främmande väsen.

eva arkelid

2011-07-12

De tre böcker som jag hittills har läst av honom är mycket spännande, gastkramande. Han skriver en annan slags kriminalberättelser. Jag väntar på nästa

Marina Trenkoska

2011-06-26

Väldigt seg. Tog ett bra tag innan den blev spännande. Svag trea.

Pelle Pettersson

2011-06-26

Skön stämning men seg story...

Janita sundblad

2011-06-25

Tycker om Theorin , han har en ton i sina böcker som tilltalar mig med sin mystik . Men den här boken tog lång tid att komma in i innan den blev något intressant . min tvåa är en stark tvåa

Susanne Rydvald

2011-06-18

Inte ens den fulaste och elakaste häxan skulle kunna pigga upp en dålig saga som den.

Sofie Petersson

2011-06-17

Jag gillar Johan Theorins böcker, härligt att de utspelar sig på Öland. Blodläge är spännande och det är svårt att sluta läsa.

Anitha Ronnersjö

2011-06-06

Återigen får vi mötta den mysgubbiga mannen Gerlof som väljer att flytta från äldrevården till sin stuga på Öland. Helt nära det gamla stenbrottet ligger stugan och nära de nya grannarna.
Denna gång får vi uppleva Öland på våren efter en ovanligt lång och kall vinter. Vi får följa huvudpersonen Per Mörner som flyttar från Kalmar till Stenvik för att bo i sin morfar Ernsts gamla stuga alldeles invid det gamla stenbrottet.

Elisabeth E

2011-05-31

Nej, Theorin, du kan mycket bättre! För många sidohistorier och aldrig riktigt spännande. Besviken.

Ann Simonsson

2011-05-23

Inte den bästa av Theorin..

Hannes Took

2011-04-17

Jag tycker Johan Theorin bara blir bättre och bättre, detta är hans bästa bok hittills! Fin balans mellan mystik och vardag, intressanta karaktärer och väldigt stämningsfull.

Sofia Berg

2011-04-12

Johan lyckas även denna gång leverera en bok med spänning, intressanta människor och levnadsöden.Jag tycker om hans sätt att beskriva miljöer och olika sägner på väntar redan på nästa bok och jag slog just igen pärmarna till denna.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Maria Wiksten

2011-02-27

Jag lägger ned den här nu. Har lyssnat på de andra och tyckt att de var okej, men denna kommer jag inte in i. Personerna engagerar inte, och det händer alldeles för lite. Jag kommer på mig själv med att sucka medan jag lyssnar på boken. En gång för att jag verkligen inte förstår hur karaktärerna inte tänker, en annan för att det övernaturliga inslagen inte lockar mig alls. Det finns bättre böcker där ute för mig, så denna förpassar jag till glömskan utan att lyssna klart på den. Orättvist? Må så vara!

Maria Johnson

2011-02-15

Boken utspelar sig på Öland, det nedlagda stenbrottet vid Stenvik har en framträdande roll. Vid stenbrottet har det byggts flera lyxvillor och de nya grannarna kommer inte alltid så bra överrens. Den pensionerade sjökaptenen Gerlof hittar sin döda hustrus dagböcker och börjar läsa dem. I dagböckerna lär han känna en sida av hustrun som han inte visste om. Författaren blandar det verkliga med mycket subtila bitar övernaturligt, han väver in det i berättelsen på ett sätt som ändå gör det känns trovärdigt. Jag har alltid svårt att lägga ifrån mig hans böcker och kan varmt rekomendera de andra han skrivit Skumtimmen och Nattfåk.

Birgitta Spele

2011-02-10

Hyfsat spännande och lättläst.

Linda Abramsson

2011-01-31

Gillade hans tidigare böcker bättre. Speciellt Skumtimmen eftersom det var mycket bra beskrivningar av både landskapet på ön och öbornas speciella attityd till fastlänningar etc. Jag är väldigt förtjust i Öland.
Jag blev besviken på den här boken. Handlingen haltar och personerna saknar trovärdighet. Känns lite hafsigt skriven. Kommer ändå att läsa hans fjärde och sista bok i serien när den kommer och hoppas den är bättre.

Ethel Åslund

2011-01-14

Älvor, troll, ett gammalt stenbrott, relationsproblem, möjlig frigörelse, möjlig kärlek - känns som att det skulle kunnat bli något av detta. Men det lyfte aldrig, blev inte intressant. Slutet var riktigt pinsamt. Hade det inte varit ljudbok vid sängen, sådan jag somnar till, hade jag inte tagit mig igenom den.

Ullis N

2010-11-20

Den sämsta hittills. Den första gav jag nog också en trea. Den var bra, men väldigt långdraget mörk. Tvåan var lysande. Denna var ok, men inte mer.

Gunilla Jönsson

2010-11-15

Bra bok, men kanske inte lika bra som dom tidigare.

Seg i början men hämtade sig mot slutet

Angela Alvarez

2010-10-27

Vad kan jag säga; Theorins första var fin - sedan blev nedförsbacken brant.

Elisabeth Kling

2010-09-10

jag gillar verkligen blandningen av övernaturligt och deckare,även miljön är spännande.Sträckläste förstås !

Jimmy Bodén

2010-09-01

oengagerande och alldeles för många longörer, för mycket brödtext.