Blodläge

Theorin, Johan

| 2010

Blodigt alvar "Öland och Alvaret är som ett slags scen. Jag ville ha en långsamhet och en landsbygdskänsla, ödslighet. Ingen ser det som sker. Det finns inga vittnen när man tar livet av någon." Genom kalkstenen vid den öländska kusten löper blodläget, ett mörkrött stråk som man förr sades vara förstenat blod från en strid mellan trollen inne i berget och älvorna på alvaret. Ovanför klippkanten vid det övergivna stenbrottet i byn Stenvik står nybyggda lyxvillor sida vid sida med stenhuggarnas små baracker. Vid påsk, när snön smält, får flera av husen nya invånare som flyttar in och måste lära sig att komma överens. Men grannsämjan fungerar inte alltid som det är tänkt och svartsjuka och misstänksamhet börjar gro bakom husväggarna. Den här våren kommer flera personers liv att förändras för alltid. På andra sidan byvägen har den 83-årige skepparen Gerlof Davidsson flyttat tillbaka...

Johan vet hur han ska göra för att man ska fastna i boken

Hanan Sabah

2017-06-18

Johan Theorin fångar läsaren med sina målande beskrivningar som vanligt.

Teresia Kjellgren

2016-09-12

Blodläge är helt okej. Den stora behållningen är miljöbeskrivningarna av Öland. Jag gillar personerna och deras, oftast, tragiska bakgrund. Dåtid och nutid vävs samman.

Henrik Fogelberg

2016-03-05

Helt OK för hängmattan, men ingen bok man minns. Enligt kommentarerna har skrivit andra som är bättre, så jag kommer att ge honom fler chanser.

Anne Hansson

2015-02-25

Många hade pratat om boken och jag var spänd på att se om jag tyckte som dem, Tog lite tid innan det hände något radikalt, men det var inget jag fastnade för.

Eric Bornestav

2014-10-01

Bra och spännande bok. Kunde knappt lägga ifrån mig den.

Anna Jensen

2014-05-13

Bra spänningsroman! Bra språk, intressanta figurer.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Inte lika bra som de två första men Ok läsning.

Carin Lundberg Papp

2013-09-02

Bra, men Skumtimmen var mycket bättre.

Elin Öhman

2013-08-09

Absolut läsvärd. Skönt att slippa deckare för en stund. Spännande med lagom tempo

emmakicki

2013-01-12

Spännande till en början men det blev alltmer förutsägbart och slutet var inte alls särskilt intressant. Ändå en trea i alla fall.

Jan Banan

2012-08-20

Som alltid välskriven och genomtänkt, men fruktansvärt tråkig och seg. Den minst bra av hans böcker hittills och det var tur att jag läste Sankta psyko först av dem, annars hade jag inte fastnat för Theorin över huvud taget.

Malin Lundh

2012-07-23

Denna bok tyckte jag var bäst av de tre första. Den griper tag i en och man kan inte lägga ner den innan man läst klart.

Marina Kajgård

2012-05-19

Inte lika dålig som sankta psyko och definitivt inte lika bra som nattfåk.

2012-01-26

Jag är lite besviken. Här hade jag väntat mig en spökhistoria med det öländska alvaret som scen och vad får jag? Jo, en ordinär deckare. Den var inte dålig på något sätt, men jag börjar fundera och undra varför jag fått för mig att Theorin skriver spökhistorier. Jag vill att han ska skriva som Nattfåk, den älskade jag. Läs mer på http://bokslut.blogspot.com/2012/01/blodlage-av-johan-theorin.html

Anna Sandstedt

2011-12-12

Sveriges bästa deckarförfattare!

Monica Brandts

2011-09-16

Annorlunda men väldigt läsvärd. Slukades på ett par dagar.

Elisabeth Karlberg

2011-08-22

En trevlig bok som fångade mitt intresse. Kanske för att semestern tillbringades på Öland i år. Tyckte den var ganska spännande och läsvärd.

Sussie S

2011-08-14

Början var seg, det tog aningens för länge innan det började hända något i boken därav bara en 3:a.

2011-07-18

Sträckläste i stort sett denna bok. Lyssnade till Johan Theorin för ett par år sedan på bokens dag... men vågade inte köpa hans böcker till mig själv eftersom jag har den där bekanta mörkrädslan... köpte dock en signerad till sonen... Men nu har jag ju änna blivit lite mer trygg här i livet o vågat mig på att läsa både det ena o andra :-D så varför inte Theorin!?
Boken som handlar om tre huvudpersoner och hur deras liv nystas samman genom tidigare händelser och nutida händelser... Deras kärlek till Öland, deras funderingar kring relationer och för flera av dem, rädslan för att inte duga... Men oxå dessa spännande historier om troll och älvor... Theorin för samman de parallella berättelserna till en enda på ett föredömligt sätt... jag bugar o bockar för trivsam läsupplevelse!

Ola Hellsten

2011-07-17

Jag läser inte mycket deckare nu för tiden, än mer sällan svenska sådana. Men Theorin producerar mysmysterier som funkar bra i hängmattan. Hans svaga sida är hopknytandet, men intrigerna är intrigerande och han är en mästare på "red herrings".

Rasmusmatte .

2011-07-15

Lite annorlunda men mycket bra. Gillar det mystiska och främmande väsen.

eva arkelid

2011-07-12

De tre böcker som jag hittills har läst av honom är mycket spännande, gastkramande. Han skriver en annan slags kriminalberättelser. Jag väntar på nästa

Marina Trenkoska

2011-06-26

Väldigt seg. Tog ett bra tag innan den blev spännande. Svag trea.

Pelle Pettersson

2011-06-26

Skön stämning men seg story...

Janita sundblad

2011-06-25

Tycker om Theorin , han har en ton i sina böcker som tilltalar mig med sin mystik . Men den här boken tog lång tid att komma in i innan den blev något intressant . min tvåa är en stark tvåa

Susanne Rydvald

2011-06-18

Inte ens den fulaste och elakaste häxan skulle kunna pigga upp en dålig saga som den.

Sofie Petersson

2011-06-17

Jag gillar Johan Theorins böcker, härligt att de utspelar sig på Öland. Blodläge är spännande och det är svårt att sluta läsa.

Anitha Ronnersjö

2011-06-06

Återigen får vi mötta den mysgubbiga mannen Gerlof som väljer att flytta från äldrevården till sin stuga på Öland. Helt nära det gamla stenbrottet ligger stugan och nära de nya grannarna.
Denna gång får vi uppleva Öland på våren efter en ovanligt lång och kall vinter. Vi får följa huvudpersonen Per Mörner som flyttar från Kalmar till Stenvik för att bo i sin morfar Ernsts gamla stuga alldeles invid det gamla stenbrottet.

Elisabeth E

2011-05-31

Nej, Theorin, du kan mycket bättre! För många sidohistorier och aldrig riktigt spännande. Besviken.

Ann Simonsson

2011-05-23

Inte den bästa av Theorin..

Hannes Took

2011-04-17

Jag tycker Johan Theorin bara blir bättre och bättre, detta är hans bästa bok hittills! Fin balans mellan mystik och vardag, intressanta karaktärer och väldigt stämningsfull.

Sofia Berg

2011-04-12

Johan lyckas även denna gång leverera en bok med spänning, intressanta människor och levnadsöden.Jag tycker om hans sätt att beskriva miljöer och olika sägner på väntar redan på nästa bok och jag slog just igen pärmarna till denna.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Maria Wiksten

2011-02-27

Jag lägger ned den här nu. Har lyssnat på de andra och tyckt att de var okej, men denna kommer jag inte in i. Personerna engagerar inte, och det händer alldeles för lite. Jag kommer på mig själv med att sucka medan jag lyssnar på boken. En gång för att jag verkligen inte förstår hur karaktärerna inte tänker, en annan för att det övernaturliga inslagen inte lockar mig alls. Det finns bättre böcker där ute för mig, så denna förpassar jag till glömskan utan att lyssna klart på den. Orättvist? Må så vara!

Maria Johnson

2011-02-15

Boken utspelar sig på Öland, det nedlagda stenbrottet vid Stenvik har en framträdande roll. Vid stenbrottet har det byggts flera lyxvillor och de nya grannarna kommer inte alltid så bra överrens. Den pensionerade sjökaptenen Gerlof hittar sin döda hustrus dagböcker och börjar läsa dem. I dagböckerna lär han känna en sida av hustrun som han inte visste om. Författaren blandar det verkliga med mycket subtila bitar övernaturligt, han väver in det i berättelsen på ett sätt som ändå gör det känns trovärdigt. Jag har alltid svårt att lägga ifrån mig hans böcker och kan varmt rekomendera de andra han skrivit Skumtimmen och Nattfåk.

Birgitta Spele

2011-02-10

Hyfsat spännande och lättläst.

Linda Abramsson

2011-01-31

Gillade hans tidigare böcker bättre. Speciellt Skumtimmen eftersom det var mycket bra beskrivningar av både landskapet på ön och öbornas speciella attityd till fastlänningar etc. Jag är väldigt förtjust i Öland.
Jag blev besviken på den här boken. Handlingen haltar och personerna saknar trovärdighet. Känns lite hafsigt skriven. Kommer ändå att läsa hans fjärde och sista bok i serien när den kommer och hoppas den är bättre.

Ethel Åslund

2011-01-14

Älvor, troll, ett gammalt stenbrott, relationsproblem, möjlig frigörelse, möjlig kärlek - känns som att det skulle kunnat bli något av detta. Men det lyfte aldrig, blev inte intressant. Slutet var riktigt pinsamt. Hade det inte varit ljudbok vid sängen, sådan jag somnar till, hade jag inte tagit mig igenom den.

Ullis N

2010-11-20

Den sämsta hittills. Den första gav jag nog också en trea. Den var bra, men väldigt långdraget mörk. Tvåan var lysande. Denna var ok, men inte mer.

Gunilla Jönsson

2010-11-15

Bra bok, men kanske inte lika bra som dom tidigare.

Seg i början men hämtade sig mot slutet

Angela Alvarez

2010-10-27

Vad kan jag säga; Theorins första var fin - sedan blev nedförsbacken brant.

Elisabeth Kling

2010-09-10

jag gillar verkligen blandningen av övernaturligt och deckare,även miljön är spännande.Sträckläste förstås !

Jimmy Bodén

2010-09-01

oengagerande och alldeles för många longörer, för mycket brödtext.

Anita Lundgren

2010-08-29

Nja, lite väl overklig för mig i alla fall. Och rätt långsökt. Kändes inte som några "riktiga" människor. Oengagerande.

Åse Bandling

2010-08-08

Sträckläste även den här. Gillade karaktärerna och mystiken som JT alltid förmedlar på ett sätt som fångar mig.

2010-07-08

Jag tycker att boken var bra skriven , men inte riktigt min typ av bok .Därför får den bara en 3a

Monika Häägg

2010-07-06

Blodläge är spännande och samtidigt mycket tankfull. Ett tempo som andas lugn och ro men ändå driver läsaren vidare. Nu har jag läst både Nattfåk och Blodläge. Det måste vara dax att läsa Skumtimmen.

Kenneth Olausson

2010-07-02

Theorin blandar en brygd bestående av älvor, troll, mord, porr, äktenskapsbrott, dödssjuka barn, trötta åldringar, AIDS och det gamla vanliga Öland, Han spetsar det hela med litterära ambitioner. Blir det bra? Nä.

Karin Löfstrand

2010-06-29

100627: Ännu en författare som hittat en egen väg till framgång. Språket känns igen direkt och även denna bok biter tag i gränslandet mellan spänning och mystik. Riktigt bra läsning i samma höga nivå som de tidigare två böckerna. Hoppas Gerlof får vara med i ytterligare böcker.

Annicka Olsson

2010-06-15

Fy vad jag blev besviken.De två första böckerna var så mycket bättre!

Karolina Edström

2010-06-14

Mycket välskriven!

Anna Ljungdahl

2010-06-10

En stark trea. Inte lika bra som de första två böckerna.

Magnus Hoem

2010-05-28

Helt OK bok, men kanske saknade den där sista spetsen till att få ett toppbetyg.

Eva Bommelin

2010-05-24

Boken var som vanligt underbar att få läsa.

Sanna S

2010-05-22

Vilken besvikelse. Efter de två tidigare väldigt bra böckerna av Theorin så var förstås förväntningarna höga på denna. Tyvärr är historien otroligt tunn, det händer just ingenting, huvudpersonen handlar hela tiden fullkomligt ologiskt och inte ens på slutet får jag riktigt ihop varför "skurken" skulle ha handlat som han gjorde. Hur kan en sån tidigare bra författare skriva något så halvdant?!!

Cecilia Winberg

2010-05-16

Hade nog väntat mig mer, var lite mycket älvor för min smak och fann alla sammantrfäffande lite osannolika. Föredrar hans två tidigare

Maria Larsson

2010-05-16

En man med en ansträngd relation till sin far. En kuvad kvinna som tror på älvor.

När jag har läst hälften av Johan Theorins "Blodläge" kommer jag på mig själv med att fundera över när det kommer att hända någonting. Hela boken är som ett långt förspel inför en grandios final som uteblir.

Thorins två tidigare böcker, "Skumtimmen" och "Nattfåk", bjöd båda på kuslig spänning och var en fröjd att läsa. "Blodläge" är däremot en stor besvikelse. Den enda anledningen till att jag över huvud taget läste klart den var just för att det var Theorin som skrivit den.

Jag lär aldrig känna bokens huvudperson, Per Mörner. Porträttet av honom känns diffust och bristfällig. Intrigen är egentligen fullkomligt obegriplig. Jag får aldrig riktigt grepp om varför personerna i boken reagerar si eller så, eller agerar på ett visst sätt. Theorin lämnar alldeles för mycket i bokens handling till läsarens fantasi.
Mystiken som varit charmig i de två tidigare böckerna, känns nu bara konstlad och tillgjord.

Den stora behållningen i "Blodläge" är Theorins fantastiska förmåga att beskriva miljöer. Det är nästan som om man befinner sig på Öland. Men inte med samma intensitet som tidigare. Texten är seg, och jag tappar ofta koncentrationen när jag läser.

"Blodläge" passerar obemärkt förbi. Theorin kan bättre. Mycket bättre. Det visade han klart och tydligt med sina två tidigare böcker.

Maria Larsson

2010-05-16

Obegriplig intrig, tunna personbeskrivningar och relativt spänningsbefriad.

A Bookaholic Swede

2010-05-12

Riktigt bra, jag gillar hur det förflutna blandades med nutiden och Theorin har som vanligt fått till en härligt mystisk stämning.

Kristina Simar

2010-04-29

Recension av Johan Theorins Blodläge

Johan Theorin är född 1963 i Göteborg och har släkt som bott på Öland i många hundra år. Han debuterade 2007 med Skumtimmen som utsågs till årets bästa kriminalromandebut. Uppföljaren Nattfåk belönades 2009 med Glasnyckeln för årets bästa kriminalroman. Den engelska översättningen av Skumtimmen fick samma år ett av världens finaste deckarpriser. The CWA Dagger Award. Johan har även en fjärde bok om Gerlof Davidsson och Öland på gång. Troligen den sista boken i serien om Öland.

Handling: Detta är den tredje delen av fyra som handlar om Gerlof Davidsson och Öland. Gerlof har i denna bok fått lov att flytta från sitt äldreboende till sin egen stuga. Han känner att han vill bo i stugan under sina sista dagar. Med hjälp av hemtjänsten bör det fungera bra.

Vid påsktid när snön smält har flera nya invånare flyttat till Stenkullen där Gerlof bor. En av dem är Per Mörner som fått ärva en gammal stenhuggarstuga av en släkting. Han är skild sedan några år tillbaka och är pappa till tvillingarna Nilla och Jesper som är tretton år gamla. Nilla ligger på Kalmar lasarett och är svårt sjuk.
Per hoppas att få vara ifred från sin hopplöse far Jerry Morner som nyligen fått en stroke. De har aldrig kommit överens, eftersom Per aldrig accepterat Jerry Morners arbete.

Vendela och Max Larsson är också nyinflyttade. Vendela bodde sina första år på Öland och nu är hon äntligen tillbaka, med en önskan att få möta älvorna på alvaret och be dem om hjälp…
Vendela bjuder in sina grannar på en välkomstfest som tyvärr inte blir särskilt lyckad. Olika åsikter och Jerry Morner som gör bort sig förstör mycket av den trevliga kväll som Vendela sett fram emot.

Boken handlar mycket om Per Mörners pappa Jerry Morner som haft många skumma affärer under sitt arbetsliv. Nu har han haft en stroke och har svårt att göra sig förstådd. Någon vill nu hämnas på honom. Vem?

Per tvingas ta hand om sin pappa, något som han hade hoppats att inte behöva. Särskilt nu när dottern Nilla är allvarligt sjuk.

Johan Teorin skriver även denna roman på sitt speciella sätt. Det är det som gör hans böcker så bra. Han berättar i denna bok mycket om övernaturliga saker såsom olika väsen: älvor, troll och bytingar. Boken är stundtals mycket spännande, men jag tycker att berättelsen har lite för mycket handling om Pers pappa Jerry Morner och hans affärer. Jag blir lite irriterad att dessa händelser tar upp för mycket plats och att Per alltid tar pappans problem i första hand istället för att vara hos sin sjuka dotter. Handlingen hade även kunnat tilldra sig mer på Öland, men slutet blir i alla fall mycket spännande och då slår hjärtat dubbla slag, det kan jag lova. Ni som älskar Johan Teorins böcker missa inte denna.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Lena L

2010-04-25

Första halvan av boken var jättebra sedan hände något. De blev rörigt med alla namn och pendlandet mellan nutid och dåtid. Jag kanske hade för höga förväntningar. Jag skall läsa om den till sommaren.

Conny J

2010-04-25

Jag tycker mycket om Johan Theorin's tre böcker. De har gemensamma saker som mystiken, stämningen och vemodet.
Persongsllerierna är oftast mycket intressanta, vissa personer skulle man kanske velat veta mer om, spelet mellan personerna är ypperligt!
Jag ger denna bok en fyra, liksom Nattfåk.
Skumtimmen, kanske också skulle haft en fyra men fick en femma, därför att den var helt oväntat bra, inför bok två och tre har man förväntningarna stegrats på gränsen till det omöjliga.
Johan Theorin håller stilen och presterar högt ännu en gång..

2010-04-15

Jag tyckte mycket om Johan Theorins första bok "Skumtimmen".

Och jag tyckte ännu mera om Johan Theorins andra bok "Nattfåk".

Och jag tyckte faktiskt att den här tredje boken "Blodläge" till och med var ännu bättre!

Jag gillar verkligen Johan Theorins sätt att skriva. Det är liksom en blandning av deckare, roman och relationsdrama. Och det är också en blandning av gammal folktro och modernt.

Fina personporträtt har han också, speciellt av gamla människor. Och trots att boken är lättläst, så räcker den ändå länge.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Men läs helst alla tre, och i rätt ordning.

Och jag ser redan fram emot bok nummer fyra i serien.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Fiona *

2010-03-16

Tyckte mycket om både Skumtimmen och Nattfåk och borde nu ha lärt mig att inte läsa mer än max två böcker av samme författare. Den är absolut inte dålig, men heller ingenting nytt att läsa.