Blodbokens tid

Mårtensson, Bodil

| 2014

Kung Magnus Eriksson reser med sitt följe mot ett bröllop i Helsingborg. Hans kusin, fru Inga, ska gifta sig med danske kungen Valdemar Atterdags syssling. Freden mellan Sverige och Danmark är bräcklig, och giftermålet ska förhoppningsvis stärka banden mellan länderna. Att fru Inga därmed tvingas offra sin egen stora kärlek för rikets bästa vet inte Magnus. Inte heller vet han att svekfulla adelsmän planerar ett blodigt uppror under bröllopsfesten. Förräderiet uppdagas av den unge kökspojken Odd, och Magnus tvingas inse att det finns få, om ens någon, han kan lita på. Samtidigt är drottning Blanche och prinsarna Erik och Håkan kvar på Stockholms slott. Där finslipar rådsadeln sina ränker. Riddaren Lars Karlsson våndas dock inför...

Lotta Lettenström

2017-07-01

Intressant att läsa om Birger Jarls sonsons son kung Magnus Eriksson och drottning Blanka. Kampen om makten i Sverige. Spännande att läsa Sveriges historia som skönlitteratur.

Marita Ryen

2015-09-07

Betyg 3+. Bra men inte lika bra som Barkhe triologin.

Mycket bra och intressant historiebok och om hur det var förr under åren 1346 om jag inte minns fel.
Den handlar om konungar med div följe i Sverige
Denna kan jag allt rekommendera till er andra =)

Kim M. Kimselius

2014-11-09

En av de bästa historiska romaner jag har läst på länge. Som författare av historiska äventyrsböcker vet jag hur mycket arbete det ligger bakom en historisk bok. Den minsta lilla detalj ska letas upp innan man skriver. Vad hade de på sig, vad åt de, hur värmde de bostäderna, vad för slags material använde de sig av, etc, etc. Det är många, många små detaljer, som de flesta läsare kanske inte ens lägger märke till, men det gör jag.

Respekt till Bodil Mårtensson för hennes detaljrike skildring av 1300-talet och kung Magnus Eriksson med familj, i boken Blodbokens tid.

Det är en bok som inte går att lägga ifrån sig, spänning från första stund. En person som jag tog till mitt hjärta och hoppas få läsa mer om är Odd, en liten pojke i tjänst på slottet, som får en central roll i handlingen när han råkar höra saker som inte var ämnade för hans öron. Jakten på den lille pojken börjar och ingen tror honom när han berättar om de hemska planer som smids inför bröllopet som snart stundar.

Det här var en bok i värsta thriller/deckarstil. Läs den! Jag längtar efter fortsättningen och kan knappt bärga mig. Kanske ska jag be om att få korrekturläsa boken...

Kim M. Kimselius

2014-11-09