Blod sljer

King, Stephen

| 2020

?Blod sljer? ? och ett bombdd p hgstadieskolan Albert Macready kommer definitivt att toppa alla lpsedlar. Men det r ngot mrkligt med tevereportern som r frst p plats fr att rapportera frn tragedin. Skrckmstaren Stephen King har alltid briljerat som novellfrfattare, och tervnder hr till genren och till ngra av sina klassiska teman: ondska, galenskap och skrivkrampens plgor.

2024-03-11

King har ju varit min husgud i 40 r (i r faktiskt, tror jag) och jag kper alla bcker han skriver. Dremot s kan det drja ett tag innan jag lser dem (han r ju vldigt produktiv och det finns ju andra bcker ocks, jod, det finns det). Nr Holly slpptes frra ret insg jag att titelnovellen i Blod sljer inte bara hr ihop med Holly, utan till och med rknas som andra delen i hennes serie. Dessutom s har en av de andra novellerna filmatiserats och den vill jag ju grna se. Det var ju bara att brja lsa.

Tre av novellerna r vldigt lnga (alternativt s r det vldigt korta romaner), men med Kings mtt s r det frmodligen normallngd. Generellt fr alla novellerna hr (och fr Kings frfattarskap) s r det som vanligt karaktrerna som r Kings paradgren. Det r alltid vanliga mnniskor, men i ovanliga situationer, vilket gr att det inte r ngra problem att relatera till dem. Precis som vanligt s avslutas novellsamlingen med Kings egna kommentarer om de noveller man just har lst. Utan att lgga ngon som helst vrdering av novellerna s brukar den texten vara det mest intressanta. Det r alltid spnnande att f veta vilka sm och vardagliga saker som kan trigga igng en frfattares fantasi. Och hur en id kan dyka upp, fr att sedan f ligga i malpse fr att den behver ngot att hngas upp p. Om man r King s lser man ju det genom fler bcker.

Ingen av novellerna i Blod sljer handlar om det som jag tror att de ska handla om, nr jag brjar lsa. Jag skulle egentligen inte kalla ngon av dem fr skrck. tminstone inte allihop och definitivt varken blodiga eller jttelskiga. Mer som verkligheten. Men med en Kingsk twist.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/03/bok-blod-saljer-av-stephen-king.html

Nicklas Bjrk

2023-02-05

Underbar novellsamling frn vrldens bsta frfattare.

Frsta historien r bokens bsta och den mest skrmmande. Den andra helt ok, men inte s minnesvrd. Den tredje historien r riktigt bra, MEN ls frst igenom trilogin om MR. MERCEDES samt OUTSIDERN fr att f en bttre koll p karaktrer och tidigare hndelser. Den fjrde och sista historien r en annan variant av klassikern APHANDEN, men likvl en underhllande och lsvrd avslutning.

Efter att ha lst igenom BLOD SLJER kan jag lyckligt konstatera att detta r en av de starkare novellsamlingar som han har slppt under senare r.

Rekommenderas varmt!

Christina hman

2021-03-16

Stephen King har verkligen en frmga att skapa karaktrer som vcker knslor. Det spnnande i Outsidern r att knslorna blir vldigt kluvna.

Berttelsen r fruktansvrd och skapar mer n lite ont i magen. Och allt som sedan hnder runt omkring gr boken helt omjlig att lgga ifrn sig. Lika omjligt r det att gissa vad tusan som hnder.

Jag strcklste Outsidern nr den slpptes 2019 och tnker ofta p den fortfarande. Under strcklsningen blev det dock flera sm mikropauser fr att andas och smlta det jag just lst.

TIPS: Ls Mr. Mercedes-trilogin frst!
Outsidern r en fristende bok och har egentligen ingenting med Mr. Mercedes att gra, MEN det r en bra trilogi och en karaktr drifrn (en av mina favoritkaraktrer av Stephen King ngonsin) terkommer i Outsidern som utspelar sig ngra r senare. Och igen i Blod Sljer.

Marc Moore

2020-11-15

Frsta halvan var en sjlvklar femma. Boken har inte mnga personer att hlla isr och jag har verkligen ingen aning vad som frsegr, ett spnnande mysterium.
Jag tyckte att King hade haft en dipp i och med trilogin om Mercedesmrdaren men hr var han ter i sitt esse.
Men halvvgs i boken kommer en av hans mest stereotypa och platta karaktrer tillbaks.
Trotts det s r det en riktigt bra bok.

Anette Holgersson

2020-11-02

Den var bra och spnnande. Han r en bra frfattar

2020-06-22

Alla som knner mig det allra lilla minsta, vet ju att Stephen King r min absoluta favoritfrfattare, och har varit det i ver fyrtio r nu.

Jag lskar ju hans stt att skriva. Och ven om sjlva historierna i hans bcker sklart ocks r vldigt viktiga, s r det nd mest allt runtomkring som jag tycker bst om. Personskildringar, miljskildringar, samhllskritik, och hans vrnande om barn och den lilla mnniskan, det r den strsta behllningen av hans bcker, tycker jag. Och oavsett om hans bcker r verkliga eller vernaturliga, s tycker jag att dom r lika bra.

Dremot s r jag ju ingen lskare av noveller. Men nr det gller Stephen King, d lskar jag ven noveller.

Blod sljer r p femhundra sidor och innehller endast fyra noveller, s dom r ju lnga, och det tycker jag r bra.

Bsta novellen i boken var Blod sljer. Den r en fristende fortsttning p romanen Outsidern, och huvudpersonen i novellen r Holly Gibney frn bde Outsidern och Mr Mercedes-trilogin. Jag lskar ju henne, s det var roligt att det var en novell med henne. Mycket bra novell var det.

Nst bsta novellen var Mr Harrigans telefon. Den var ocks riktigt, riktigt bra.

Dom tv vriga novellerna, Chucks liv och Rtta var ocks mycket bra, men kanske snppet smre n dom tv frstnmnda.

Men som alltid, s r ju allt Stephen King skriver, fantastiskt bra. S jag kan verkligen rekommendera novellsamlingen Blod sljer till alla Stephen King-lskare. Och s klart till alla andra lsare ocks. Och ven ALLA hans tidigare bcker. Hoppas p att den nu drygt 70-riga frfattaren fr leva lnge, vara frisk, och att han skriver mnga, mnga fler bcker. Och helst tjocka romaner.

🌹Denna var inte lika bra som jag hade hoppats p med andra ord en besvikelse.
Vissa av novellerna var helt klart en klar fyra men ngra av de skulle jag ge en klar 3a.
S denna fr helt klart en 💜💜💜+ av 5st🌹

Mrk, lskig och fascinerande!

Henrik Johansson

2019-07-29

Ja jsses. En vlskriven, spnnande bladvndare, men kanske lite fr vernaturlig fr min smak. Lite seg i mitten kanske. nd riktigt bra.

janne lindh

2019-07-09

Den frsta tredjedelen av den hr lnga boken r mycket bra, men sen verkar det som om King tappat koncentrationen och bitvis skrivit vidare segt och p ren rutin.

Jenny Moberg

2019-05-10

Jag gillade den hr!

Skrck va de d INTE 🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Hanna Melin

2018-12-27

Lite mycket kriminalroman emellant men helvete en sn rimlig problematik som ligger
till grund fr hela storyn egentligen. Universums ondlighet.

Jan Banan

2018-12-14

Mycket bra! Trots sin oerhrda produktivitet som frfattare, hller King ver lag en hg niv p sina bcker. Denna rekommenderas starkt!

Monica Brandts

2018-10-23

P alla plan: JTTE BRA! Handling, karaktrer, miljn. Men s r ocks King en stor favorit hos mig.

2018-09-11

Ja, alla som knner mig det allra minsta, vet ju att Stephen King r min absoluta favoritfrfattare, och har varit det i cirka fyrtio r nu.

Jag lskar ju hans stt att skriva. Och ven om sjlva historierna i hans bcker sklart ocks r viktiga, s r det nd mest allt runtomkring som jag tycker bst om. Personskildringar, miljskildringar, samhllskritik, och hans vrnande om den lilla mnniskan, det r den strsta behllningen av hans bcker, tycker jag.

Nstan sexhundrafemtio sidor innehller den hr boken, och jag kan frst att en del tycker att det r alldeles fr mycket, men sjlv s lskar jag tjocka bcker, och speciellt d frn Stephen King.

Hr r ngra lnkar till mina recensioner av ngra av hans senaste bcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Smn, Vckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva En hantverkares memoarer.

Boken Outsidern kan man vl kanske kalla fr en thriller med vernaturliga inslag i. S hr str det p bokfrlagets hemsida om boken, och det tycker jag r en bra beskrivning: I Outsidern visar Stephen King ter vilken mstare han r p att skildra mrkret som lurar mitt ibland oss: i familjen, i skolan, i smstaden, i vr vardag. Outsidern r en mngbottnad spnningsroman som pminner lsaren om klassiker som Det, och samtidigt innehller en krleksfull blinkning till Kings senaste thrillerserie om kriminalaren Bill Hodges, som inleddes med Mr Mercedes.

Jag rekommenderar varmt den hr boken till alla Stephen King-lskare. Och s klart till alla andra ocks. Hoppas p att den nu 70-riga frfattaren fr leva lnge, och att han skriver mnga fler bcker.

👍👍👍👍 Bra bok 😁😁