Blod rödare än rött

Asaad, Arkan

| 2014

I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa.

2018-10-31

En skrämmande berättelse om de våldsamma grymheter som driver människor på flykt, ett bagage som många flyktingar har med sig. Asaad är ingen stor författare i litterär mening men rakheten och känslorna griper tag och överför en insikt om världen som man själv inte kommer i närheten av.

2018-07-20

Det är en angelägen bok om flykt och våld och varför en person handlar på ett visst sätt. Behållningen i denna bok är själva berättelsen. Den är stark. Betyget dras dock ner av ett alltför enkelt och torftigt språk. Berättelsen är dessutom alldeles för fragmentarisk och karaktärerna är alltför ytligt beskrivna viket gör att jag inte får den rätta känslan. Slutet är dessutom alltför korthugget. Boken återger en kultur som är så väsensskild från den jag är uppväxt med. Det är våld och trakasserier i alla led från lärare, äkta män, svärmödrar och etablissemanget och för mig är det helt oacceptabelt. Stark 3:a.

Henrik Johansson

2017-04-05

Fantastisk stark berättelse om att tvingas bryta upp, om orsak och verkan.

Gunnel Lindström

2017-02-23

Bok med starkt innehåll. Stundtals svårt att fortsätta läsningen.

2016-01-19

Mycket angeläget ämne som boken tar upp. Men jag grips inte alls av hur den är skriven.

Maria Olofsson

2016-01-02

En sträckläsare, helt klart. Väldigt bra skriven. Mycket gripande och stundtals på gränsen till vad man orkar läsa, så otäcka skildringar av vad som sker. Men bra att påminnas om att livet ser väldigt olika ut för oss människor, inser att jag har det väldigt bra.

Karl-Gustav Öberg

2015-12-29

Ett Poäng extra tack vare uppläsaren sten Ljunggren

Harriet Axelsson

2015-11-30

Har lyssnat på boken som radioföljetong. Bra uppläsning. Är inte säker på att den gör sig lika bra när man läser själv. Skulle vilja fråga de kurder jag känner om innehållet. Men de kan inte tillräckligt med svenska än. Sådana livsöden! Så tacksam jag är över att vara född i ett samhälle som Sverige. Men funderar på hur man med sådan bakgrund förstår hur vi lever. Hur vi har utvecklat våra ställningstaganden.

Rasmusmatte .

2015-08-23

Denna bok bör alla läsa

2015-05-12

I "Stjärnlösa nätter" blir Amar bortgift mot sin vilja. I "Blod rödare än rött" Får Amar höra sin familjs historia. Det som hänt är en brutal berättelse som griper tag i mig. I slutet faller tårarna, och det händer väldigt sällan. Lyssnade på båda böckerna upplästa av författaren. En ovanlig berättarröst som med sitt lite naiva språk och röst berörde mig.

Lotta Lettenström

2014-11-05

Mycket bra skriven berättelse om hur Amads far flydde från Irak. Mycket grymt men nyttigt att läsa.