Blod i gruset

Jonsson, Mats

Varför drömmer Lasse mardrömmar och skriker blod i gruset? 11-åriga Mats måste ta hjälp av sin klasskompis Arlene, som han inte alls kommer överens med, för att hitta svaren som alla pekar mot händelserna i Ådalen 1931.Ända sedan Mats var liten har han varit vän med Lasse och Ing-Mari, det gamla paret i huset nere i backen. Men en kväll när Lasse vaknar på soffan skriker han av skräck och griper tag i Mats arm så hårt att det blir ett rött märke.Mats söker efter svaren i Lasses ungdom och i traktens dramatiska historia. Klasskompisen Arlene verkar veta något, men vill först inte hjälpa till. Varför är hon så arg på Mats? Och vad är det hon skriver i sin svarta bok?Ibland som fiender, ibland som motvilliga vänner, spårar Mats och Arlene Lasses historia ändå tillbaka till en vårdag för länge sedan. Den dagen då fyratusen människor marscherade rakt in i elden från soldaternas gevär och kulsprutor.Mats...

Erika Granholm

2019-12-23

Spännande och relativt mångbottnad ungdomsbok.

Boken utspelar sig på 80-talet och vi får följa skolkillen Mats. Han har fått i skoluppgift att intervjua en äldre person.
Ingen han lyckas intervjua fångar hans intresse, men när han besöker sin åldrande granne Ing-Marie och hennes dementa make Lasse så blir han nyfiken.
Varför skriker Lasse ”Blod i gruset”? Vad för minnen från sin ungdom verkar skrämma Lasse på äldre dar?
Vad är det egentligen som hänt?

Ing-Marie som är en viktig vän för Mats står även hon rådvill. Så Mats bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt Lasse och börjar söka ledtrådar.

Under bokens gång söker Mats sanningen kring vad som hände i Ådalen 1931.
Vad ledde egentligen fram till skotten i ådalen, en mörk händelse i Sveriges historia då militären öppnade eld mot demonstranter.

Samtidigt handlar boken om så mycket mer. Sveriges utveckling under denna perioden överlag och att granska historieskrivningar källkritiskt. Men även om allmänmänskliga ämnen såsom vänskap - även över generationsgränser, mobbning, att åldras tillsammans med en make som blir dement, att fastna i sorg och skam.
Allt detta i en väldigt välskriven bok med karaktärer som sticker ut och får vara hela människor med bra och dåliga sidor.

Jonsson har ett väldigt bra upplägg
i berättelsen som gör att det är lika spännande att upptäcka skeenden vid skotten i Ådalen som att läsa en deckare. Undan för undan upptäcker Mats nya pusselbitar om berättelsen, men måste också ifrågasätta det han redan vet.
En härlig läsupplevelse som vågar vara komplicerad.
Min A (9 år) är ofta skeptisk till historieskildringar som saknar fantasy men ”Blodet i gruset” har varit en uppskattad bok även från hans sida.
Jag har högläst boken och den är genomgående välskriven med ett behagligt läsflyt att högläsa.

Detta är en riktigt bra bok att högläsa och diskutera tillsammans med en skolklass eller i hemmet. Jag och A har nu också lärt oss mer om händelserna än vi någonsin kunnat innan.
Rekommenderar starkt att läsa denna fina bok!

Fängslande, gripande & spännande!