Blånatten

Salmson, Jo

Blånatten är den tredje och avslutande delen i Jo Salmsons hyllade fantasytrilogi "Drakarnas öde". Nea har mött drakriddaren Tam och hans blå drake Sky, men fasansfulla saker väntar dem.Häxmästaren och hans klankrigare närmar sig Demar. Ombord på fartyget finns stjärnstenen. Häxmästaren är övertygad om att stenen innehåller en demon, som kan ge honom allt vad han drömt om: Makt att skapa liv, och över själva döden.I Demar förbereder sig invånarna på striden som ska komma. Nea och hennes nya vän, klanflickan Bann, hamnar mitt i stridigheterna. Snart inser de att bara de kan förhindra att häxmästaren dröm blir verklighet - de och drakarna.En gång var drakarna barn, som offrade allt för att rädda världen. Måste de nu göra samma sak en gång till?Oavbrutet spännande fantasy för bokslukaren av succéförfattaren Jo Salmson!Sagt om del 1, Stjärnstenen:"Stjärnstenen är hennes bästa...

Jag har tänkt läsa fantasy-triologin ”Drakarnas öde” av Jo Salmson med A.
Men nu har han istället lyssnat igenom alla tre böcker på @storytel.se
Eftersom det är svårt att skriva en recension utan att ha lyssnat själv får ni istället en liten intervju med A nedan. ⭐️
Vad får boken för betyg?
4,99 av 5 (inte så förvånade då han slukade hela triologin på 3-4 dagar). Vad handlar boken om?
Handlar om magiska stenar och varelser som kan flyga. Stenarna går att se bilder med. Det är en sal som heter något med stjärna, det är en ledtråd på en gåta som alla får. Och nästa ledtråd är S-A. ⭐️
Vad är det stora problemet?
Det är att en ond person har snott kraft från några personer för väldigt väldigt länge sen. Och den onda personen ska ta över världen. ⭐️
Vilka är det som ska stoppa dem?
En flicka först och sen blir det en person till.
⭐️
Vad var det bästa med böckerna?
Det bästa med böckerna är att det är ett oväntat slut som inte ens väntas i boken. ⭐️
Var det något som var dåligt med böckerna då?
Hmm..... Nej. ⭐️
Något som kunde vara bättre då?
Ja, Alla hade kunnat ha svärd. ⭐️
Där har ni en åttaårings tankar om böckerna. Vill ni läsa mer om serien kan ni kolla på övriga bilder i inlägget och läsa böckernas baksida.
Jo Salmson är en av våra favoritförfattare när det kommer till fantasy för barn, så jag kan inte tänka mig annat än att böckerna är fantastiska precis som hennes andra.