Blir du ledsen om jag dör?

Lunabba, Nicolas

| 2022

Vad innebär det att ta sig an någon annans barn? I ett område där överlevnad inte är en självklarhet, där barn mördar och mördas?Nicolas arbetar med utsatta barn och är van att fånga upp dem, få dem att lita på honom. Men han har hamnat i ett svårt läge. En av ungarna från basketen, en charmig men bråkig pojke, har bitit sig fast, krupit under huden på honom. Och nu har Nicolas mot sin vilja låtit pojken flytta in hos sig. Ett beslut som ska komma att förändra allt för dem båda. Blir du ledsen om jag dör? är en berättelse om familj: den första familjen, som formar förutsättningarna för ens liv, och den andra, den man själv väljer. Det är berättelsen om två människor, deras möte, och en ömsint skildring av den enorma kraften i att bli sedd. Det är också en berättelse om Sverige. Ett land där unga människor dör, där samhällsväven trasas sönder. I det kaos som omger Nicolas och Elijah...

Nina Gustafsson

2023-09-12

Verkligen läsvärd och utelämnande självbiografisk berättelse om Nick som tar Elijah under sina vingar. Viktig läsning för alla för att förstå vilka otroliga utmaningar det finns i vårt samhälle och att enskilda individer kan göra stor skillnad. Samtidigt behövs mer då det för många inte finns en räddare i nöden.

Michael

2023-04-06

Mycket bra och intressant bok som varmt rekommenderas! Detaljerad, varm och hemska sanningar på samma gång. En bra inblick i livet som tonåring, riskerna i att dö och hamna i gäng balanseras mot sunda relationer och drömmar.

Martin Fabian

2023-03-04

Strålande lättillgänglig! En tung skildring om utanförskapets realpolitik, mycket bra författarinläst också! Borde vara obligatorisk läsning i skolan och hoppas att alla – barn som vuxna får privilegiet att läsa den.