Blink : Den intuitiva intelligensen

Gladwell, Malcolm

| 2006

TVÅ SEKUNDER. Längre tid än så tar det inte att bilda sig en uppfattning om något. Vad beror det på att vissa människor kan lyda sina instinkter, som leder dem rätt, medan andra genast far vilse när de följer sina? Hur arbetar egentligen våra hjärnor – på kontoret, i klassrummet, i köket och i sovrummet? Hur kommer det sig att vissa människor är begåvade beslutsfattare medan andra ständigt klantar till det? Och varför är det så svårt att förklara våra allra bästa idéer för andra? I sin förra bok, Den tändande gnistan fick Malcolm Gladwell oss att förstå vår omvärld på ett nytt sätt. Blink är en bok om hur vi tänker utan att tänka, om våra skenbart ögonblickliga val – i en blink – där beslutsprocessen måhända inte är så enkel som det först verkar. I Blink möter vi psykologen som har lärt sig att se om ett äktenskap kommer att hålla eller inte efter att ha observerat det...

Charlotta CG

2012-03-12

Lättläst bok om hur vi människor på bara ett par sekunder bildar oss en uppfattning om en situation och om hur vi kan förbättra förmågan att göra detta inom områden vi har rutin på. Upprepningar i boken används för att nöta in budskapet men aldrig så att det blir irriterande. En hel del intressant både om polisens misstag i kaotiska situationer, hur man lär sig känna igen varumärken, varför man tvekar inför nyheter och annat intressant.

Linus R

2011-08-14

Att Malcolm upprepar budskapet sjuttioelva gånger tycker jag inte gör så mycket. Att få många exempel tycker jag gör att trovärdigheten ökar. Det stora minuset är att läsarna lämnas med förståelsen att den "adaptiva undermedvetna" datorn är mycket kraftfull och ger många gånger bättre svar än omfattande undersökningar. Ok, coolt. Men hur kan jag trimma den? Hur kan jag gå tillväga för att med större säkerhet kunna lita på den? Dessutom pladdrar han väl många sidor, som de flesta jänkare..

Ruth Lezz

2011-02-11

Våra erfarenheter kan förblinda oss med fördommar, undermedvetet varna oss och ge oss tillgång till en dimension av vishet som inte så lätt låter sig förklaras i ord. Stereotypa fallgropar, priming och vad det innebär att autistiskt sakna förmågan att avläsa andra människor behandlas och jag läser hela boken med bibehållet intresse och ökad nyfikenhet.

h4l h4rtl3y

2011-01-21

Gladwell tar med oss på en många gånger spännande resa till den "intuitiva intelligensen". Gladwell skriver lätt och ledigt, och kan på ett tydligt sätt förklara/illustrera vilken stor betydelse det omedelbara intrycket har. Hur ofta det leder oss helt rätt, att det många gånger är mer korrekt än långa utdragna analyser. Men också hur fel det kan leda oss. Våga lita på det intuitiva intrycket, men var medveten om i vilka situationer det kan vara direkt farligt att göra det, tycks vara hans slutsats. Intressant, definitivt. Tyvärr är hans upplägg delvis annat, då han genom upprepning försöker övertyga, och bygga samman. Mycket återkommer - och visst, han skapar (detta är den snälla tolkningen) sammanhang och relationer.

Magnus Hoem

2010-10-31

Intressanta tankar och idéer han har!

Anders Edholm

2010-06-16

Stundtals brilljant, stundtals bara pladder.

Jan Sandgren

2009-12-03

Njutfull läsning. Historia o deckare i medryckande blandning!

Mikael Grönvik

2009-08-09

Jag missade kontentan lite, men tycker boken var intressant och får en att tänka till hur man tar sina beslut.