Blindtunnel

Alsterdal, Tove

Daniel har förändrats sedan han förlorade jobbet. Desperat flyr han in i husannonser, allt längre bort. En dag hittar han en vingård som verkar nästan obegripligt billig. Sonja går med på att sälja radhuset och lämna Sverige, för drömmen om ett annat liv. Vingården ligger vid en flod, bland böljande kullar i det som en gång kallades Sudetenland. Den har stått övergiven i decennier, vinfälten är övervuxna. När Daniel ger sig på en igenmurad nedgång till källaren förvandlas livsprojektet till en mardröm, där sanningen ligger farligt nära döden. Snart blir Sonja medveten om varför huset saknar speglar. TOVE ALSTERDAL är en av Sveriges främsta kriminalförfattare. Hennes böcker är prisbelönta i flera länder och ges sammanlagt ut på tjugo språk. Blindtunnel nominerades av Svenska Deckarakademin till 2019 års bästa svenska deckare. "Få kan berätta som Tove Alsterdal....

2022-01-31

Börjar bra men är för banal. För självklar och förutsägbar och dessutom ganska dåligt skriven med alldeles för många upprepningar. Betyg 2,5

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag gillade denna bok. Den hade mycket historia i sig om sådant jag själv aldrig har hört talas om, och den hade ett typ av mysterium. Vad hade egentligen hänt på den vingård som de köpte? Den är egentligen långsam, men jag älskar hennes språk vilket gör att jag inte tycker att den upplevs så. Jag älskar också sättet den berättas på, att jag hela tiden som läsare uppfattar historien som berättad, en tillbakablick eller typ av dagbok, som Sonja har skrivit. Den känslan växer hela tiden och jag får en känsla av att det är ett stort slut, ett något chockerande eller hemskt slut. Jag blir nog dock lite besviken på slutet, det hade kunnat varit mer spännande. Men färden till slutet var i alla fall spännande!
Fullkomligt älskar omslaget också!

Maria Jacobsson

2020-07-07

Denna bok var ingen thriller, enligt mig. Mer åt historisk roman-hållet. Boken passar bättre för den som är intresserad av historia, speciellt runt andra världskriget, och hur människor hade det då. Ändå var det en läsvärd bok, dock inte helt i min stil.

Karin Johansson

2020-05-04

Har älskat varje bok men den här kunde man varit utan.

Helena Rasmusson

2020-03-10

Sådär bok! Gillar historia & tyckte den lät väldigt bra när jag läste på baksides texten. Men den grep aldrig tag i mig! Kan ej förklara varför. Fann den ointressant.

2019-12-06

En trea med spets. Egentligen är detta inte huvudsakligen en deckare, den stora behållningen är historielektionen om en fasansfull tvångsförflyttning av människor. Något som jag inte hade kunskap om. Men Alsterdal gör ju lektionen till en spännande läsning, oerhört välskriven dessutom. Men den slutar i funderingar; Vem var egentligen mördaren? Och vad visste egentligen Daniel? Och hur kunde Sonja så lättvindigt lägga frågorna bakom sig?

ElinsBokhylla

2019-07-31

Tove Alsterdal ha skrivit en väldigt tung, händelserik och välskriven bok. Kapitlen är detaljerade och full med historia, historia som jag aldrig tidigare har hört om förut.
Bokens språk är bra men jag tyckte att det var lite svårt att hänga med ibland, det blev mycket historia och fackspråk, vilket för mig är lite svårt att förstå och gör att jag tappar intresset.

Blindtunnel av Tove Alsterdal börjar lite tam enligt mitt tycke, spänningen finns inte riktigt med vare sig i början eller i resten av boken. Det är mycket som sker i handlingen, många olika karaktärer, språk och etniciteter, vilket gör mig lite lätt förvirrad och uttråkad.
Det var mycket i boken och handlingen som jag inte förstod, visst jag hade kunnat googla upp historian för att förstå mer. Men det tycker jag inte att man ska behöva göra utan en bok ska vara lätt att förstå utan att jag ska behöva leta upp mer material att läsa.
Det är nästan så att jag hade velat ha en lite mer utförlig beskrivning av boken innan jag läste den, för hade jag vetat att den handlade så mycket om andra världskriget och sudettyskar så hade jag antagligen övervägt att inte läsa boken. Detta kan ju vara på en för-och nackdel eftersom jag nu har läst en bok som jag aldrig annars skulle ha läst men samtidigt känner jag att jag hellre hade kunnat läsa en bok som jag var mer intresserad av.

Jag vill förtydliga en sak, Blindtunnel av Tove Alsterdal är en väldigt detaljerad och välskriven bok, fylld med historia och tragedier. Det är tydligt att Alsterdal har en väldigt start historia som hon kan oerhört mycket om och som hon mer än gärna vill dela med sig av, vilket jag tycker att hon gör på ett väldigt bra och lyckat sätt!
Däremot är Blindtunnel av Tove Alsterdal inte en bok för mig, det är lite för mycket verklighet och för lite spänning för att jag ska uppskatta den, det vari inget som gjorde att jag fastnade i handlingen som jag brukar göra.
Men för den som är intresserad av andra världskriget och mysterier tycker jag verkligen att det är en bok för dem!

Katarina Nord

2019-07-02

Bra, men inte samma puls som de förra

A H

2019-02-25

Om människor och händelser i vår nutidshistoria som det inte skrivits mycket om.

Maja Dukic

2019-01-27

🔹 Dags för recension 🔹
Blindtunnel av Tove Alsterdal
.................................................
Jag älskade Tove Alsterdals tidigare böcker. Hon skriver så bra, fängslande på nåt sätt.
Men den här boken fångade inte riktigt mig, inte lika starkt som hennes tidigare böcker.
Boken är bra, den är välskriven, det märks att hon vill berätta en historia, inte bara för stunden, utan en som det verkligen syns hur mycket research och hårt arbete det ligger bakom den.
Denna bok handlar om ett svenskt par som lämnat livet i Sverige och flyttat till en vingård några timmars bilresa från Prag.
Det rullas upp mycket historia om vad som hände med de nästan tre milioner sudettyskar under och efter andra värlskriget. Jag fick googla flera gånger för att verkligen fatta vad det handlar om.
Spännande säkert för den som gillar historia.
En bra thriller där jag fick lära mig mycket som jag inte visste innan. Boken får 🔹🔹🔹/5 från mig.

2019-01-17

Betyg: 4,5 av 5.

Blindtunnel är Tove Alsterdals femte roman. Jag har läst alla dom fyra tidigare, och jag har tyckt mycket om dom allihopa. Här är länkar till mina recensioner av dom: Kvinnorna på stranden, I tystnaden begravd, Låt mig ta din hand, och Vänd dig inte om.

Och Blindtunnel gjorde mig inte besviken. För den var lika bra som dom fyra tidigare böckerna. (Alla böckerna är helt fristående från varandra). Och jag tycker att boken är mer en blandning av ett drama och en thriller, än en kriminalroman.

Boken var välskriven, spännande, lättläst, gripande, och väldigt intrssant. Även om boken är en roman, så är mycket i boken också fakta. Jag älskar när böcker får mig att googla och läsa om sådant som jag inte vet något om. Den här boken fick mig att läsa om Sudetenland, och det som hände under och efter andra världskriget. Och det var mycket intressant.

Rekommenderar boken Blindtunnel varmt, och det gör jag även med författarens tidigare böcker.

Lena ss

2019-01-13

Läs Tove Alsterdal! Välskrivet, kunnigt om de olika ämnen böckerna handlar om, mångbottnat, intressanta karaktärer och alltid spännande.
Smarta och bra böcker!
Starta med bok 1 i Gränslandsserien, en och annan återkommande karaktär dyker upp, men böckerna är helt fristående.
Blindtunnel handlar om Sonja och Daniel som köpt ev vingård i Tjeckien, i Sudetetland.
En 70 år gammal kropp i källaren och mord i trädgården, leder historien bakåt till tiden efter andra Världskriget.
Mer skriver jag inte - LÄS!!!