Blindheten

Saramago, José

| 1997

Den först drabbade i José Saramagos roman är en man som sitter i sin bil och väntar på att trafikljusen ska slå om. Plötsligt förlorar han synen. En fotgängare erbjuder honom hjälp ­ dagen därpå har även han "smittats". Blindheten sprider sig som en epidemi över staden; de blinda spärras in på ett hospital men blir för många för att kunna kontrolleras. Matförråden tar slut, gatorna förslummas, laglösheten breder ut sig. Blindheten är en nedstigning i ett helvete som alltför mycket liknar vår egen värld, där solidaritet och medborgaranda har ersatts av rå egoism. José Saramago, född 1922, är en av Portugals mest lästa författare utanför sitt lands gränser och ofta nämnd i Nobelprissammanhang. Hans böcker, 26 till antalet, är översatta till 25 språk och fyra finns nu på svenska.

Magnus Johansson

2016-07-23

Fängslande uppslag. Boken som helhet är också spännande och minnesvärd.

Victoire Marcel

2016-06-09

Svår att sluta tänka på. Jag tycker om hans sätt att skriva, de långa och ibland dialogfyllda meningarna. Det var flera saker i slutet av boken som fick mig att rysa.

greger andersson

2015-07-21

Välskriven bok som väcker många tankar beträffande vår civilisations bräcklighet när en ny farsot, blindheten breder ut sig bland befolkningen.

Siri Salminen

2014-08-21

nä jag vet inte varför men jag gillade den inte. ingen dålig bok, välskriven, men nä.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Välskriven, spännande, skrämmande; helt perfekt.

Boksann

2012-11-30

Språket är inte det lättaste, man måste verkligen koncentrera sig för att hänga med i svängarna.
Men det är värt det! Boken gjorde ett väldigt intryck på mig, och inbjöd till eftertanke och diskussion! Känner att jag fortfarande inte är klar med vad jag egentligen tycker i termer av rätt - fel osv.

Evert Nilsson

2012-04-30

En helt otrolig historia med ett elegant slut. Handlar om grupptryck, moral och omoral och vad människor är i stånd till under pressade förhållanden.

Natasha Illyés

2012-04-23

Känns nästan som en akademisk uppsatts. Välskriven med distansierat intresse för ämnet. Missar ibland sim egen poäng och är lite lätt gubbig

Lotta Berling

2012-02-17

Stilistiskt, språkligt och berättartekniskt en fyra, men skildringarna av kvinnor och sexualitet retar mig så mycket att jag sänker betyget. Det mest störande exemplet: En grupp kvinnor vet att de "måste" ge sig iväg till en grov och våldsam gruppvåldtäkt - vad väljer de då att göra? Jo, då får de så klart enorm lust att ligga med en massa andra främmande män (dessutom blinda och riktigt snuskigt äckligt smutsiga på grund av förhållandena som de alla lever under), för då gör de ju det i alla fall av fri vilja - eh...? Nej, det känns mer som manliga önskedrömmar än trovärdig psykologi. Den allra vackraste unga kvinnan väljer dessutom helst en riktigt gammal man. Hon ligger även med den kvinnliga huvudkaraktärens man, men inte blir hon upprörd över det, tvärtom känner hon ömhet för både sin man och den unga vackra kvinnan, som hon snarare blir ännu mer fäst vid efter denna händelse. Det finns också en scen där dessa två kvinnor och ytterligare en tvättar nakna i regnet på en balkong (männen tvättar inte för de sover, och att även de skulle kunna ägna sig åt den förstnämnda sysslan verkar inte finnas i författarens föreställningsvärld) som mest känns som en erotisk fantasi, och som tillsammans med tidigare nämnda skildringar gör mig ganska irriterad. Ja, jag vet - denne manlige författare föddes på 1920-talet och det har förmodligen en viss betydelse när det gäller hur olika han och jag verkar tänka i genusrelaterade frågor, men likväl drar det ner mitt betyg. Att de flesta människor bara för att alla har blivit blinda nästan omedelbart skulle börja strunta i var de kissar och bajsar, och helt enkelt uträtta behoven mitt på gatan, känns också överdrivet.

En favorit som hängt med länge. Bra berättad och tänkvärd. Den stannar kvar hos mig lång efter att den är utläst.

malin norbäck

2011-11-23

En av de bästa böcker jag läst. Saramagos sätt att skriva är så fascinerande och trollbindande. Detta är också en spännande och udda historia. Läste den från pärm till pärm.

Camilla Ask

2011-09-24

Bästa tänkbara. Läs!

Lars Andersson

2011-05-16

Författaren berättar vad som sker och tar sig inga onödiga friheter. En stark 3:a.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Otroligt bra, förutsatt att man orkar sätta sig in i den, och fruktansvärt givande. Faktiskt även en väldigt bra film.

Karin Löfstrand

2010-10-29

101028: Besviken över tipset från "Boktipset" som trodde att jag skulle ge en 5:a. Jag hade genuint svårt för denna ganska äckliga bok som jag upplevde alltför "pretto". Den är ju förstås välskriven och väldisponerad varpå den ändå får en 2:a. Handlingen kretsar kring mänskligenhetens tillkortakommanden.

Mattias Dahlberg

2010-06-10

Fantastisk och mycket läskig handling.
Känns ganska aktuell i fågelinfluensans och svininfluensans tid...

Mikaela86

2010-03-07

Miljöerna som beskrivs genom boken är i vidrigaste laget, detta är alltså ingen bok för de som vill ha vackra bilder beskrivna. Boken är smart och visar en alternativ framtid, så gillar man V for Vendetta, 1984, 28 dagar senare osv - kommer man gilla denna! Jag fick däremot slutet avslöjat när jag hade 15 sidor kvar, har fortfarande inte kommit över det.