Blindheten

Saramago, Jos

| 1997

Den frst drabbade i Jos Saramagos roman r en man som sitter i sin bil och vntar p att trafikljusen ska sl om. Pltsligt frlorar han synen. En fotgngare erbjuder honom hjlp dagen drp har ven han "smittats". Blindheten sprider sig som en epidemi ver staden; de blinda sprras in p ett hospital men blir fr mnga fr att kunna kontrolleras. Matfrrden tar slut, gatorna frslummas, laglsheten breder ut sig. Blindheten r en nedstigning i ett helvete som alltfr mycket liknar vr egen vrld, dr solidaritet och medborgaranda har ersatts av r egoism. Jos Saramago, fdd 1922, r en av Portugals mest lsta frfattare utanfr sitt lands grnser och ofta nmnd i Nobelprissammanhang. Hans bcker, 26 till antalet, r versatta till 25 sprk och fyra finns nu p svenska.

Magnus Johansson

2016-07-23

Fngslande uppslag. Boken som helhet r ocks spnnande och minnesvrd.

Victoire Marcel

2016-06-09

Svr att sluta tnka p. Jag tycker om hans stt att skriva, de lnga och ibland dialogfyllda meningarna. Det var flera saker i slutet av boken som fick mig att rysa.

greger andersson

2015-07-21

Vlskriven bok som vcker mnga tankar betrffande vr civilisations brcklighet nr en ny farsot, blindheten breder ut sig bland befolkningen.

Siri Salminen

2014-08-21

n jag vet inte varfr men jag gillade den inte. ingen dlig bok, vlskriven, men n.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Vlskriven, spnnande, skrmmande; helt perfekt.

Boksann

2012-11-30

Sprket r inte det lttaste, man mste verkligen koncentrera sig fr att hnga med i svngarna.
Men det r vrt det! Boken gjorde ett vldigt intryck p mig, och inbjd till eftertanke och diskussion! Knner att jag fortfarande inte r klar med vad jag egentligen tycker i termer av rtt - fel osv.

Evert Nilsson

2012-04-30

En helt otrolig historia med ett elegant slut. Handlar om grupptryck, moral och omoral och vad mnniskor r i stnd till under pressade frhllanden.

Natasha Illys

2012-04-23

Knns nstan som en akademisk uppsatts. Vlskriven med distansierat intresse fr mnet. Missar ibland sim egen pong och r lite ltt gubbig

Lotta Berling

2012-02-17

Stilistiskt, sprkligt och berttartekniskt en fyra, men skildringarna av kvinnor och sexualitet retar mig s mycket att jag snker betyget. Det mest strande exemplet: En grupp kvinnor vet att de "mste" ge sig ivg till en grov och vldsam gruppvldtkt - vad vljer de d att gra? Jo, d fr de s klart enorm lust att ligga med en massa andra frmmande mn (dessutom blinda och riktigt snuskigt ckligt smutsiga p grund av frhllandena som de alla lever under), fr d gr de ju det i alla fall av fri vilja - eh...? Nej, det knns mer som manliga nskedrmmar n trovrdig psykologi. Den allra vackraste unga kvinnan vljer dessutom helst en riktigt gammal man. Hon ligger ven med den kvinnliga huvudkaraktrens man, men inte blir hon upprrd ver det, tvrtom knner hon mhet fr bde sin man och den unga vackra kvinnan, som hon snarare blir nnu mer fst vid efter denna hndelse. Det finns ocks en scen dr dessa tv kvinnor och ytterligare en tvttar nakna i regnet p en balkong (mnnen tvttar inte fr de sover, och att ven de skulle kunna gna sig t den frstnmnda sysslan verkar inte finnas i frfattarens frestllningsvrld) som mest knns som en erotisk fantasi, och som tillsammans med tidigare nmnda skildringar gr mig ganska irriterad. Ja, jag vet - denne manlige frfattare fddes p 1920-talet och det har frmodligen en viss betydelse nr det gller hur olika han och jag verkar tnka i genusrelaterade frgor, men likvl drar det ner mitt betyg. Att de flesta mnniskor bara fr att alla har blivit blinda nstan omedelbart skulle brja strunta i var de kissar och bajsar, och helt enkelt utrtta behoven mitt p gatan, knns ocks verdrivet.

En favorit som hngt med lnge. Bra berttad och tnkvrd. Den stannar kvar hos mig lng efter att den r utlst.

malin norbck

2011-11-23

En av de bsta bcker jag lst. Saramagos stt att skriva r s fascinerande och trollbindande. Detta r ocks en spnnande och udda historia. Lste den frn prm till prm.

Camilla Ask

2011-09-24

Bsta tnkbara. Ls!

Lars Andersson

2011-05-16

Frfattaren berttar vad som sker och tar sig inga ondiga friheter. En stark 3:a.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Otroligt bra, frutsatt att man orkar stta sig in i den, och fruktansvrt givande. Faktiskt ven en vldigt bra film.

Karin Lfstrand

2010-10-29

101028: Besviken ver tipset frn "Boktipset" som trodde att jag skulle ge en 5:a. Jag hade genuint svrt fr denna ganska ckliga bok som jag upplevde alltfr "pretto". Den r ju frsts vlskriven och vldisponerad varp den nd fr en 2:a. Handlingen kretsar kring mnskligenhetens tillkortakommanden.

Mattias Dahlberg

2010-06-10

Fantastisk och mycket lskig handling.
Knns ganska aktuell i fgelinfluensans och svininfluensans tid...

Mikaela Metafor

2010-03-07

Miljerna som beskrivs genom boken r i vidrigaste laget, detta r allts ingen bok fr de som vill ha vackra bilder beskrivna. Boken r smart och visar en alternativ framtid, s gillar man V for Vendetta, 1984, 28 dagar senare osv - kommer man gilla denna! Jag fick dremot slutet avsljat nr jag hade 15 sidor kvar, har fortfarande inte kommit ver det.