Blindbock

Dahl, Arne

| 2013

"Arne Dahl har skapat en egen skola inom den svenska deckartraditionen ? han förenar världsomfattande intriger med intelligens, spänning och genuin litterär kvalitet." Lars Kepler. Vilka är det egentligen som ligger bakom alla tiggare som sprider sig över Europa? Och vad har det för koppling till det sms som EU:s miljökommissionär får i limousinen hem från invigningsbanketten för Europols nya, pampiga högkvarter i Haag? Och till den tilltagande rasismen i Europa? För att inte tala om den döende mannen som släpper en mobiltelefon i en blind tiggares tiggarskål vid Hornstull i Stockholm?Det är het sommar i Europa. Europol får information om att ligorna som hanterar Europas tiggare styrs centralt och har kopplingar till större människohandel. Sedan ett par veckor har Paul Hjelm och hans Opcop-grupp storövervakning på den misstänkta ledningen för kontinentens tiggarligor. Gruppen...

2016-07-23

Min relation till Arne Dahls böcker sträcker sig ganska långt tillbaka, 2008 läste jag min första bok av honom. Resten är historia, kan man väl säga. Arne Dahl hör definitivt till de bästa deckarförfattarna i Sverige och hans lägstanivå är väldigt hög. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/07/blindbock-av-arne-dahl.html

2015-11-18

Ok deckare men inte så bra som Arne Dahl brukar vara. Känns lite väl krånglig och långsökt. Rabaeus är ingen vidare uppläsare heller.

Theresa Gyllander

2013-10-19

Vilken bra deckare!! Blev så glad att den var bra, då jag inte ens orkade ta mig igenom Viskleken.... Ser nu fram emot nästa Arne Dahl bok :)

Kenneth Olausson

2013-10-15

I Blindbock rör sig den invecklade men intelligenta storyn över aktuella politiska händelser som behandlingen av romer, Gyllene Gryning i Grekland och Berlusconi-eran i Italien med storpolitik i EU och utopiska medicinska och tekniska utvecklingar. Men intrigen blir aldrig sökt eller konstlad. Och det är väl här som Arnald/Dahl visar sin förmåga att sammanföra fiktion med kända förhållanden och göra helheten trovärdig.

Han får oss som läsare att fundera över hur vi skall förhålla oss till t.ex. miljöpolitik, den moderna formen av slavhandel vi vet förekommer och högerextremismen i vårt eget land och i Europa. Och detta utan att vara mästrande.

Och kriminalgåtan får inte heller sin upplösning på sista sidans sista mening. Vi vet redan tidigt vem som skall sitta med Svarte-Petter i det läggspel som Arnald/Dahl spelar upp. Att vi som läsare ändå med intresse och faktiskt engagemang följer honom hela resan visar att han inte skriver dussindeckare. Eller deckare överhuvudtaget om man nu skall vara lite noggrann. Han skriver samtidsskildringar.

Erika O

2013-09-23

Riktigt bra, om än lite spretig historia. Dahl skriver bra och engagerat och jag tycker om det europeiska perspektivet i denna serie. De samhällsfrågor Dahl brinner för lyser starkt igenom texten. Det gör att historien engagerar mer än kriminalromaner brukar göra, men ibland får det också historien att stanna upp och man tappar lite flytet i läsningen.
Jag väntar otåligt på nästa del!

Lena L

2013-09-08

Rörigt, inget flyt i handlingen.

Jan Banan

2013-08-11

Den här gillade jag verkligen! Jag hade nästan gett upp hoppet sedan författaren började skriva om OpCop, men den här var i gammal fin Arne Dahl anda. Kan dock tycka att trenden just nu inom genren att avsluta med en cliffhanger inför nästa bok i serien börjar bli tjatigt.

Rasmusmatte .

2013-07-29

Spännande men en mycket dålig uppläsare som drar ner mitt betyg

Anette Tunius

2013-06-29

Som vanligt välskriven historia med mkt nutids politik. Jag gillar Arne Dahls böcker.