Blindbock

Dahl, Arne

| 2013

"Arne Dahl har skapat en egen skola inom den svenska deckartraditionen ? han frenar vrldsomfattande intriger med intelligens, spnning och genuin litterr kvalitet." Lars Kepler.Vilka r det egentligen som ligger bakom alla tiggare som sprider sig ver Europa? Och vad har det fr koppling till det sms som EU:s miljkommissionr fr i limousinen hem frn invigningsbanketten fr Europols nya, pampiga hgkvarter i Haag? Och till den tilltagande rasismen i Europa? Fr att inte tala om den dende mannen som slpper en mobiltelefon i en blind tiggares tiggarskl vid Hornstull i Stockholm?Det r het sommar i Europa. Europol fr information om att ligorna som hanterar Europas tiggare styrs centralt och har kopplingar till strre mnniskohandel. Sedan ett par veckor har Paul Hjelm och hans Opcop-grupp storvervakning p den misstnkta ledningen fr kontinentens tiggarligor. Gruppen...

2016-07-23

Min relation till Arne Dahls bcker strcker sig ganska lngt tillbaka, 2008 lste jag min frsta bok av honom. Resten r historia, kan man vl sga. Arne Dahl hr definitivt till de bsta deckarfrfattarna i Sverige och hans lgstaniv r vldigt hg. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/07/blindbock-av-arne-dahl.html

2015-11-18

Ok deckare men inte s bra som Arne Dahl brukar vara. Knns lite vl krnglig och lngskt. Rabaeus r ingen vidare upplsare heller.

Theresa Gyllander

2013-10-19

Vilken bra deckare!! Blev s glad att den var bra, d jag inte ens orkade ta mig igenom Viskleken.... Ser nu fram emot nsta Arne Dahl bok :)

Kenneth Olausson

2013-10-15

I Blindbock rr sig den invecklade men intelligenta storyn ver aktuella politiska hndelser som behandlingen av romer, Gyllene Gryning i Grekland och Berlusconi-eran i Italien med storpolitik i EU och utopiska medicinska och tekniska utvecklingar. Men intrigen blir aldrig skt eller konstlad. Och det r vl hr som Arnald/Dahl visar sin frmga att sammanfra fiktion med knda frhllanden och gra helheten trovrdig.

Han fr oss som lsare att fundera ver hur vi skall frhlla oss till t.ex. miljpolitik, den moderna formen av slavhandel vi vet frekommer och hgerextremismen i vrt eget land och i Europa. Och detta utan att vara mstrande.

Och kriminalgtan fr inte heller sin upplsning p sista sidans sista mening. Vi vet redan tidigt vem som skall sitta med Svarte-Petter i det lggspel som Arnald/Dahl spelar upp. Att vi som lsare nd med intresse och faktiskt engagemang fljer honom hela resan visar att han inte skriver dussindeckare. Eller deckare verhuvudtaget om man nu skall vara lite noggrann. Han skriver samtidsskildringar.

Erika O

2013-09-23

Riktigt bra, om n lite spretig historia. Dahl skriver bra och engagerat och jag tycker om det europeiska perspektivet i denna serie. De samhllsfrgor Dahl brinner fr lyser starkt igenom texten. Det gr att historien engagerar mer n kriminalromaner brukar gra, men ibland fr det ocks historien att stanna upp och man tappar lite flytet i lsningen.
Jag vntar otligt p nsta del!

Lena L

2013-09-08

Rrigt, inget flyt i handlingen.

Jan Banan

2013-08-11

Den hr gillade jag verkligen! Jag hade nstan gett upp hoppet sedan frfattaren brjade skriva om OpCop, men den hr var i gammal fin Arne Dahl anda. Kan dock tycka att trenden just nu inom genren att avsluta med en cliffhanger infr nsta bok i serien brjar bli tjatigt.

Rasmusmatte .

2013-07-29

Spnnande men en mycket dlig upplsare som drar ner mitt betyg

Anette Tunius

2013-06-29

Som vanligt vlskriven historia med mkt nutids politik. Jag gillar Arne Dahls bcker.