Bli klar i tid och m bra p vgen : handbok fr doktorander

Burman, sa

Att doktorera r en drm fr mnga men det r ocks ett ensamt och stressigt arbete. Bland Sveriges 17 000 doktorander r sjukskrivningstalen hga och avhandlingsarbetet tar ofta lngre tid n planerat. I denna handbok fr doktorander presenteras handfasta tekniker och frhllningsstt som ger hjlp med bde akademisk produktivitet och stresshantering. Genom att kombinera produktivitetstekniker frn University of California, Berkeley och nringslivet med stressforskning vill sa Burman ge fler doktorander mjlighet att bli klara med sina avhandlingar i tid och m bra p vgen. Fr mig har det haft en oerhrd inverkan p min vardag. Jag fr mer gjort p min arbetstid och behver inte lngre jobba kvllar eller helger. Doktorand om att anvnda teknikerna i boken

En fantastisk bok som, trots sitt huvudfokus p den akademiska vrlden, funkar fr alla som vill bli klara i tid och m bra p vgen. Jag anvnder mig varje dag av flera av teknikerna som den lr ut. Ltt rets bsta kp!

Den hr boken innehller mnga mycket matnyttiga tips ven fr oss som inte r doktorander. Srskilt under mina r som konsult har jag ofta haft strikta deadlines d jag ska lmna ifrn mig rapporter. I synnerhet 80/20-regeln kan vara till stor nytta vid tidsplaneringen infr ett uppdrag. Tidigare har jag anvnt mig av min egen erfarenhet, som i ngon mn motsvarar regeln. Det har drfr varit mycket intressant att lsa om denna regel och annat som bekrftar och stter ord p mina egna erfarenheter. I min nya yrkesroll kommer jag att kunna anvnda flera metoder som sa lyfter fram, bland annat att arbeta i Units.

Peter Sahln

2017-01-31

Rekommenderas! Jag r inte doktorand, men ser stora mjligheter att tillmpa metoderna i den hr boken p min arbetssituation. Det var en gonppnare fr mig att genom den hr boken "f syn" p min arbetsprocess, och upptcka hur ogenomtnkt och osorterat jag har lagt upp min arbete fram tills nu. Det ska bli roligt att ndra p det! Inspirerande lsning.