Bli klar i tid och må bra på vägen : handbok för doktorander

Burman, Åsa

Att doktorera är en dröm för många men det är också ett ensamt och stressigt arbete. Bland Sveriges 17 000 doktorander är sjukskrivningstalen höga och avhandlingsarbetet tar ofta längre tid än planerat. I denna handbok för doktorander presenteras handfasta tekniker och förhållningssätt som ger hjälp med både akademisk produktivitet och stresshantering. Genom att kombinera produktivitetstekniker från University of California, Berkeley och näringslivet med stressforskning vill Åsa Burman ge fler doktorander möjlighet att bli klara med sina avhandlingar i tid och må bra på vägen. För mig har det haft en oerhörd inverkan på min vardag. Jag får mer gjort på min arbetstid och behöver inte längre jobba kvällar eller helger. Doktorand om att använda teknikerna i boken

Kalle Röcklinger

2017-03-15

En fantastisk bok som, trots sitt huvudfokus på den akademiska världen, funkar för alla som vill bli klara i tid och må bra på vägen. Jag använder mig varje dag av flera av teknikerna som den lär ut. Lätt årets bästa köp!

Saga Ekelin

2017-03-08

Den här boken innehåller många mycket matnyttiga tips även för oss som inte är doktorander. Särskilt under mina år som konsult har jag ofta haft strikta deadlines då jag ska lämna ifrån mig rapporter. I synnerhet 80/20-regeln kan vara till stor nytta vid tidsplaneringen inför ett uppdrag. Tidigare har jag använt mig av min egen erfarenhet, som i någon mån motsvarar regeln. Det har därför varit mycket intressant att läsa om denna regel och annat som bekräftar och sätter ord på mina egna erfarenheter. I min nya yrkesroll kommer jag att kunna använda flera metoder som Åsa lyfter fram, bland annat att arbeta i Units.

Peter Sahlén

2017-01-31

Rekommenderas! Jag är inte doktorand, men ser stora möjligheter att tillämpa metoderna i den här boken på min arbetssituation. Det var en ögonöppnare för mig att genom den här boken "få syn" på min arbetsprocess, och upptäcka hur ogenomtänkt och osorterat jag har lagt upp min arbete fram tills nu. Det ska bli roligt att ändra på det! Inspirerande läsning.