Bletchley Park: Kodernas krig

Krig utkmpas inte bara med vapen i hand. I slutet av 1942, ett r prglat av motgngar fr de vstallierade, ndde en brokig skara akademiker ett genombrott p en av andra vrldskrigets osynliga fronter ? lantegendomen Bletchley Park cirka sju mil norr om London. Den kryptoanalytiska verksamhet som Alan Turing och hans kolleger bedrev hr kom att vnda ubtskriget i Atlanten och fr evigt frknippa Bletchley Park med kampen mot det psttt oknckbara kodsystemet Enigma. Med sin stora sakkunskap och medryckande berttarstil skildrar Andreas Marklund inte bara historien om kodknckarna utan om krypteringens allt strre betydelse fr 1900-talets konflikter och hur kodernas krig ledde till att drren till vr digitala tidslder ppnades p glnt.

Martin Ljungqvist

2021-10-15

Bra historisk versikt av kodknckarna och dess intressanta metoder i kampen mot nazisterna. Jag r inte s mycket fr krigshistorier men kodknckarnas arbete fascinerar mig mycket och signalspaning r spnnande. Som frekvent museibeskare har jag sett flera av de maskiner som anvndes vilket ger en extra dimension.
Jag lyssnade p ljudboksversionen via Biblio, den var bra upplst av Anton Krberg.
Den hr boken passar bra ihop med romanen 'Syndafall i Wilmslow' som jag lyssnade p nyligen.

Martin Ljungqvist

2021-10-10