Bleknande berg

Ishiguro, Kazuo

Med debuten Bleknande berg (1982) etablerade sig nobelpristagaren Kazuo Ishiguro omedelbart som ett av den engelska litteraturens mest intressanta namn. Det är en skenbart stillsam berättelse om minnets bräcklighet, om uppbrott och traditioner, öst och väst, och om sådant som aldrig kan göras ogjort.Den åldrade japanska kvinnan Etsuko lever numera ensam i England. Hon sörjer sin dotter som nyligen gått bort och tänker tillbaka på det som varit. Hon minns en varm sommar för många år sedan i Nagasaki, när hon och hennes vänner försökte återskapa sina liv efter kriget och atombombens fall. Särskilt påträngande är det grumliga minnet av vännen Sachiko ? en egensinnig kvinna som väntar på att få resa till Amerika ? och hennes barn Mariko.I nyöversättning av Niclas Hval.

2020-08-27

Det är svårt att föreställa sig att författaren var ännu inte trettio fyllda när romanen gavs ut. En gammal kvinna för ordet och framställningen präglas av vemod över tidens gång och minnen som sviker och föresatser som inte kan infrias. Vackert skriven och med nerv. För dyster läsning i coronatider tycker denna gamla läsare.

Thomas Rosswall

2009-08-02

Min favoritförfattares debutroman. Han skriver lika övertygande om Japan här, som han senare gör om England i "The Remains of the Day". Förtrollande språk, intrikat konstruktion och många hemligheter döljer sig på sidorna.