Bleeding Heart Square

Taylor, Andrew

| 2008

1934, London. Into the decaying cul-de-sac of Bleeding Heart Square steps aristocratic Lydia Langstone fleeing an abusive marriage. However, unknown to Lydia, a dark mystery haunts Bleeding Heart Square. What happened to Miss Penhow, the middle-aged spinster who owns the house and who vanished four years earlier? Why is a seedy plain-clothes policeman obsessively watching the square? What is making struggling journalist Rory Wentwood so desperate to contact Miss Penhow? And why are parcels of rotting hearts being sent to Joseph Serridge, the last person to see Miss Penhow alive?

Hedvig K

2016-07-30

Läste 100 sidor men blev inte så intresserad av att läsa något ytterligare...

Anna Jensen

2015-05-12

En mycket bra spänningsroman med twist i slutet. Taylor har ett bra språk och är uppenbarligen bra på människors beteenden.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Spännande, Intressant. Förbryllande. Inte alls det slut jag hade förväntat mig. Vill definitivt läsa mer av denna författare.

Marianne Strandberg

2012-06-03

Halvsegt om relationer på 30-talet. Oväntat slut

Ehwa Lindström

2012-03-13

Otroligt seg. Inget driv i berättelsen.

Torbjörn Nilsson

2010-11-06

Den var inte på långa vägar så bra som jag hade hoppats på. Medioker helt enkelt.

Sandra Katby

2010-10-28

Bok som var underhållande och perfekt "dekaraktig" för min smak. Lätt att hänga med och den hade en knorr på slutet.

FranZone c”,)

2010-10-10

Spännande och lite mörk, fick oxå ett förvirrat intryck av 1800-tal!
Hade nog varit bättre på engelska, tveksam (prisbelönt?) översättning redan i första meningen:
Ibland blir du rädd för sig själv.

BoelMaria *

2010-09-20

Konstigt, den här historien utspelar sig på 1930 talet ändå ser jag den framför mig i bästa Sherlock Holmes miljö.. Trots bilar och tal om mellankrigstid.

Gunilla Jönsson

2010-07-10

Till skillnad från många andra tyckte jag sen här var jättebra.Kunde inte sluta läsa den.

Linda Wenneson

2010-06-23

Trist & intetsägande. Tyvärr.

Eva Bommelin

2010-03-29

Mycket bra bok. Händelserna är före 2:a värlsdkriget. Intrigen var inte den bästa men stämmningarna i London och hur det var för kvinnor var utmärkta.

2010-02-17

Den här boken trodde jag skulle vara mycket bättre än vad jag tyckte att den var. Jag tyckte att den var alldeles för långdragen och omständlig. Tycker också bättre om både svenska deckare, och deckare i nutid. Den här utspelade sig i London på 1930-talet. Men den var ändå helt okej.

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Påbörjad, återlämnad till biblioteket. Den fångade aldrig mitt intresse, kanske provar jag igen längre fram.

2010-02-07

Lite slarvigt skriven. Plus för miljön och tiden (ja, jag är en inbiten anglofil). Slutet på romanen är minst sagt löjeväckande.

Marianne Bergkvist

2010-02-02

Jag förstår varför denna bok är en vinnare - en så otroligt välskriven spänningsroman som väver ihop dagboksanteckningar från förr med förkrigstid i England på 1930-talet.

Lena L

2010-01-18

En synnerligen välskriven spänningsroman som är uppbyggd kring utdrag ur offrets dagböcker. När mördaren väl avslöjas är det inte alls om man trodde. Läs den!

Merete Madsen

2010-01-16

Mycket skickligt utförd, spännande och inkännande med väl tecknade miljöer och trovärdiga personporträtt.
Ger en intressant och trovärdig inblick i den brittiska fascistiska rörelsen under 30-talet och de krafter som tillät den etablera sig under den tiden.
Kort sagt mycket bra om det inte vore för en trög början och ett brådstörtat slut.

Anna Hallqvist

2009-12-12

Haha, Lydia Langstone är min nya romanhjältinna. Vilken kvinna med jävlar anamma i. Me like. A lot.
London 1934 och Lydia blir slagen av sin make, tillika fascisten, Marcus. Hon flyr till sin far som hon inte träffat på en herrans massa år och hamnar därmed på ett lägenhetshotell vid Bleeding heart square där det bor en del intressanta människor redan.

Det är ännu en riktigt bra bok han fått till Andrew Taylor. Som han dessutom vunnit pris för. The Cartier Diamond Dagger Award. Martin Beck Award, en gyllene kofot. Och den är värd alla priser den kan få. Det är en tät bok, det händer saker hela tiden, med intressanta karaktärer både som huvudpersoner och bifigurer. Spännande och väldigt inlevelsefull. Suverän för anglofiler. Jag känner mig på plats på Bleeding heart titt som tätt själv. Dessutom är omslaget riktigt snyggt och passande.
Det är inte många mord och det är inte rått - det är mer kusligt och otäckt i känslan, i periferin liksom. I huvudet.

Helt klart en av årets fullträffar för mig!