Blaze

Bachman, Richard

| 2008

Clayton Blaisdell var som vilken liten pojke som helst tills den dag hans alkoholiserade far slängde honom nedför trappan tre gånger i rad. Sedan dess ses han som efterbliven och trög, men han har också ett utmärkt, om än mycket selektivt, minne. 2 meter lång och 140 kilo tung är Blaze en stor kille som begår små brott, ända tills han träffar George Rackley. George inviger Blaze i hundra småbedrägerier och en stor idé: att kidnappa ett barn med rika föräldrar. Paret Gerard badar i pengar, och deras senaste gren på familjeträdet kan vara värd miljoner. Det finns bara ett problem; när brottet väl ska genomföras, är hjärnan bakom det död. Eller är han? "Blaze, är en mycket intressant och tät historia [...] Faktiskt är boken den mest helgjutna Stephen King-roman jag läst på länge." - Sydsvenska Dagbladet

Nicklas Björk

2013-05-28

Fantastisk liten skatt som är inspirerad av "Möss och människor". Det är ännu en underhållande och spännande bok av Stephen King som får en att sluka sida efter sida. Mycket bra!

Elisabeth E

2012-01-17

Relativt spännande Kingberättelse som handlar om en kidnappning av en liten baby. Gick fort att läsa.

Carina Olsson

2011-10-04

Ganska bra, Kings skildringar av barn/ungdommar är lika briljant bra som alltid. Dock kändes slutet inte riktigt övertygande. Jag vill ge den betyget 3,5 men eftersom det inte går känns det som om den är mer värd en 4:a än en 3:a, fast det förståss... jag är ju en Kingfan :)

Monica Brandts

2011-06-22

Underbar bok. En stark 4:a. Måste läsas.

Lars Andersson

2011-05-16

Trevlig liten bok. Sorglig men fin.