Blaze Me a Sun

GOOD MORNING AMERICA BUZZ PICK - "The first great crime novel of 2023"--The New York Times Book Review (Editors' Choice) #1 INTERNATIONAL BESTSELLER - A serial killer in a small Swedish town commits his first murder the same night the prime minister is assassinated--a "thrilling and profoundly poignant" (Angie Kim) novel by one of the country's top criminologists, hailed as "the finest crime writer we have in Sweden" (David Lagercrantz, author of The Girl in the Spider's Web and other novels in Stieg Larsson's Millennium Series) "Christoffer Carlsson is to the police procedural what Cormac McCarthy is to the Western."--Anthony Marra, author of Mercury Pictures Presents and A Constellation of Vital Phenomena In February 1986, the Halland police receive a call from a man who claims to have attacked his first victim. I'm going to do it again,...

Bokens handling är väldigt komplicerad och intressant, att man får följa händelserna i både dåtid och nutid är alltid lite extra intressant och likaså i denna bok. De båda perspektiven gör att man får en djupare inblick i handlingen och en större driv hos karaktärerna.

I boken får vi som sagt följa med i både dåtid och nutid. Dåtiden utspelas under en orolig tid, Palmemordet står i fokus och Sverige skakas av det brutala våldet. Den stora chocken som ligger över Sverige stoppar ändå inte människor för att begå brott, då det sker ett brutalt våldsdåd i den lilla orten Tiarps. Ett våldsdåd som kommer att upprepas, skapa oroligheter inom poliskåren och inte uppklaras förrän flera år framåt i tiden.
Nutid utspelas i samma lilla ort, när en hemkommen författare börjar luska i det olösta fallet från 1986 kommer märkliga saker upp till ytan, saker som han inte var beredd på och har sanningen egentligen kommit fram eller finns det saker som ligger kvar under ytan?

Handlingen i denna bok tyckte jag är baserad på ånger, skuld, olösta fall och ovanlig polisarbete, en handling som vanligtvis faller mig i smaken. Dock blev jag väldigt besviken på denna boken, kanske var mina förhoppningar för stora efter första boken eller så tyckte jag helt enkelt bara inte om den.

Boken är välskriven på det sätt att kapitlen är detaljerade, har ett lätt språk och bra driv, lite små fel här och där men överlag lättläst. Dock och det är ett stort dock, så är den alldeles för seg och lång för mig. Det tog väldigt lång tid för mig att komma in i boken och handlingen och när jag väl hade fastnat och förhoppningarna hade kommit tillbaka stod den stilla i flera kapitel. Det kändes som att jag läste och läste men kom inte vidare och den var tyvärr för långtråkig för min smak. Jag gillar en bok där det är lite mer fart och spänning insprängt, nog att boken hade spänning men jag det var så många delar i boken som jag tyckte var onödiga och som tog för mycket plats.

Bokens karaktärer är invecklade, intressanta och kompletterar varandra på ett bra sätt, ett stort plus men eftersom boken är så seg är det svårt att uppskatta boken och handlingen. Det var intressant att man fick följa med karaktärerna från start till slut, även om vissa karaktärer försvann av ålder så var det en snygg detalj i boken. Det jag gillar med ett nu och dåtids perspektiv, att man får en bredare syn över boken och karaktärerna.

Christoffer Carlsson är en skicklig författare som skriver detaljerat och nyanserat, jag minns att jag gillade hans första bok i serien väldigt bra men denna gång var det en stor besvikelse. Jag fick mer eller mindre tvinga mig igenom boken och hade svårt att följa med i handlingen ibland då den var rätt seg och långtråkig. Med det sagt så kommer jag nog dra mig lite inför att läsa något mer av Christoffer Carlsson på ett tag men vi får se, förhoppningsvis så var det bara denna bok som inte riktigt var i min smak.

Brinn Mig En Sol av Christoffer Carlsson är en detaljerad och intressant bok, en bok som har potential att vara riktigt spännande och rapp men som tyvärr är alldeles för utdragen och seg för min smak.

Helena Rasmusson

2022-12-07

Mycket välskriven kriminalroman som handlar om hur personerna i dess omgivning präglas av brotten som begås. Jag gillar verkligen denna författare! Hans sätt att skriva och stämningen i hans böcker! Även Järtecken är mycket bra! Inte bara en kriminalroman, utan så mycket mer!

Nina Gustafsson

2021-12-30

En mycket välskriven deckare som man kan läsa helt fristående. Carlsson målar upp trovärdiga personer och levande miljöer samt håller spänningen vid liv hela vägen.

Rosita Söderström

2021-09-18

Första ljudboken jag lyssnat på till ökad hastighet. Upplevde den mycket däs och trög till en början och tvivlade på förändring, men kunde ändå inte släppa och – tack för det!

Brinn mig en sol är andra delen i Hallandssviten. Jag har själv inte läst den första delen, inte heller någon annan bok av aktuella författare. Möjligheten är emellertid stor nu att jag ev. kommer att göra det. Imponeras av Carlssons enorma pussel, inte minst av att lyckas få de olika perspektiven och länkarna att gå ihop så pass skickligt.

Den här boken är inte bara en kriminalroman med stark verklighetsanda ur historiskt brott – Palme mordet – det här är även en mycket komplex relationsroman med trovärdiga karaktärer.

I början förstod jag inte hur den kunnat bli utvald till en av de nominerade böckerna till Årets bok 2021. Men nu förstår jag. Kanske tack vare sädesärlan … ;-)

”Allt har sin plats. Allt har sin tid.”

Läs – hmm… lyssna till den!

2021-07-20

Så bra läsning! Inte bara en inkännande kriminalhistoria utan också en fantastisk skildring av landsbygdssverige i förvandling, allt i skuggan av verkliga händelser i det "stora" Sverige med mordet på Olof Palme som höjdpunkt. Och det är en fröjd att läsa Carlssons skickliga pendlande i tid och rum. Vilket språk!

A H

2021-07-02

Den var bra.

A H

2021-07-02

Den var bra.

2021-06-10

Välskriven och ett intressant perspektiv. Plus för relationsfokuset. Men jag upplever att böckerna om Junker var ett snäpp skarpare än denna bok.

Tarja Ahlgrén

2021-05-06

Intressant upplägg men som krimhistoria blir den för långtråkig, det mesta av spänningen förtas när mördaren avslöjas halvvägs in i berättelsen.

Karolina Jonsson

2021-04-18

Det här är en författare att hålla koll på, så kan jag säga. Ärligt talat har jag varit nervös över att skriva recension om just den här boken. Dels för att det är min favoritförfattare just nu, men också för att jag vill skriva så att jag ger boken rättvisa. Det är svårt att formulera rätt ord, för att kunna förklara hur förbannat bra Christoffer skriver. Men det bästa jag kan säga är troligen - läs den!
Vad väntar du på?

Monica Bäckelin

2021-03-31

Vilken fantastiskt bra bok. Gillade spänningen i boken som kröp in under skinnet och höll spänningen vid liv genom hela boken.

Karolin L

2021-03-30

Enastående! Jag läste i en intervju med Carlsson att han inte tänker skriva lika ofta utan bättre böcker men därför mer sällan. Synd, jag tycker att han är enastående författare.

Karolin L

2021-03-30

2021-03-12

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Det här är den nionde boken som jag läser av författaren Christoffer Carlsson. Jag har tyckt mycket om alla hans tidigare böcker, och alla utom den senaste har fått det näst högsta betyget av mig, och den senaste, Järtecken, fick högsta betyget. Hans nya bok, Brinn mig en sol, är i samma anda som Järtecken, och tillhör också serien Hallandssviten. Jag tyckte väldigt mycket om boken, som är så mycket mer än en kriminalroman. Den är lika mycket ett relationsroman som en deckare. Rekommenderas varmt.