Blankets

Thompson, Craig

| 2003

Loosely based on the author's life, chronicles Craig's journey from childhood to adulthood, exploring the people, experiences, and beliefs that he encountered along the way.

Amanda - Lsbulle

2016-01-18

Jag hittade Blankets p ett antikvariat i Malm nr jag hlsade p min syster frra hsten. Jag betalade 50 kronor till den gamle mannen i kassan, som hjlpte mig ta bort skyddsplasten och frskrade albumets kvalitet d han sjlv varit den som kpt in det. Enligt baksidestexten r det en berttelse om krlek: den dr vervldigande, extremt starka och nstan kvvande frsta krleken. Och ja, det stmmer frsts. Blankets r en berttelse om krlek. Men inte bara. Framfrallt r det en berttelse om tro, och hur svrt det kan vara att kombinera en pubertal sprittande tonrskropp med strikt och dmande tro, och den inre kampen som utspelas under varje sekund.

Craig tampas stndigt med dligt samvete. Som ldsta syskon kan jag knna igen mig i det. Dligt samvete r ngot man alltid br p, och att lgga en strikt tro utan utrymme fr invndningar eller ifrgasttande, mste innebra ngot alldeles frdande fr en ung, skr mnniska. Serien problematiserar USA:s (i mnga fall) strnga syn p religion, och det kristna samfundets skrck fr krleksakten och fr synd.

Craig trffar Raina p ett kristet kyrkolger, dr ungdomar frn hela USA mts fr att komma nra Jesus under en vecka varje vinter. De brjar skriva brev till varandra och lyckas till sist vertala sina frldrar om att Craig ska f ka ner till Raina och hlsa p. Just eftersom mina tidiga frhllanden (och speciellt just mitt frsta) var distansrelationer s r det vldigt mnga moment jag knner igen mig i. Craig ska stanna hos Raina i tv veckor och i brjan knns det som en evighet. Dagarna de tillbringar tillsammans blir som inom en bubbla, dr resten av vrlden inte kan n dem. Samtidigt mste de ta hnsyn till en hel familj som delar tid och tak med dem, och Raina som r ansvarstagande storasyster i en familj med tv barn med speciella behov och dr frldrarna hller p att genomg en skilsmssa, tvingas hela tiden lmna bubblan fr att ansvara fr andras problem och hjlpa till. Egentligen r det framfrallt ntterna de har tillsammans, nr Craig smyger in i Rainas sng och ligger nra och hnglar in p smtimmarna. Nr de tv veckorna brjar nrma sig sitt slut kryper separationsngesten sig p, och de sger saker som att de aldrig ska lmna varandra, men det gr sklart inte att hindra att Craig mste fara hem och fortstta sin skolgng. Just det dr, att vara lst i det kroppsliga fngelse som just tonren r och som gr att det r omjligt att styra och stlla sitt liv som man vill (fr man r ju bakbunden av skola, familj och pengar och klarar sig inte p egen hand, n) slungade mig hrt tillbaka till min gymnasietid. Man minns det ofta som en charmig tid, men Blankets fick mig att minnas allt det ondligt problematiska och hjrtskrande. Knslorna var s starka, s extremt starka, och det slogs mot frnuftet och insikten om att man inte KAN ses nr eller hur man vill, och det var s smrtsamt, och antagligen en viktig del i att vxa upp.

Det hr var ett seriealbum som jag kommer minnas lnge, och antagligen g tillbaka till flera gnger. Mnga av bilderna var otroligt trffskra, s krleksfulla och smrtsamma p samma gng. Jag r trots allt s glad att man inte blir ung igen, att man har lmnat den ldern bakom sig. ven om jag kan sakna det extrema knslospektrat som man hade d, och som tyvrr nd mattats ngot med tiden.

Erika Granholm

2015-07-28

Jag lskar hur bilder och text smlter samman i den hr fina, fina skildringen av uppvxt, krlek och syskonrelation. Den hr kommer jag att vilja tervnda till.

David Lindberg

2011-12-09

Vilken underbar skildring av den frsta krleken! Visar verkligen allt tvivel och lycka man stndigt svnger imellan. Rutorna r dessutom tecknad p ett vldigt levande stt som ibland flyter ut och frmedlar precis knslan huvudpersonen knner.

Vedrana Sivac

2011-04-28

Man kan inte lta bli att knna sig fruktansvrt berrd av den hr vackra och vemodiga krleksberttelsen. En helt otrolig lsupplevelse.