Bländverk

Erikson, Thomas

| 1905

Bländverk är en hårdkokt, elegant spänningsroman med nerverna på utsidan. Sorlet från femhundra deltagare fyller den stora konferenslokalen där Alex King snart ska inleda sitt föredrag. Någonstans högt uppe under taket ställs ett kikarsikte in och nedräkningen börjar. Inom loppet av en vecka skjuts två affärsmän till döds i Stockholm. Båda två utsätts för utpressning innan de kallblodigt och offentligt avrättas, av en mördare som inte gör några misstag. Beteendevetaren Alex King kallas in som vittne, men blir snart inblandad i utredningen. Tillsammans med kriminalkommissarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander försöker han lägga pussel av de få ledtrådar mördaren har lämnat efter sig. Allt pekar på att de har att göra med en helt ny aktör i den undre världen. Samtidigt sliter Gabriels bror, journalisten Fredric Hellmark, med ett uppdrag som alltmer glider honom ur händerna....

Pelle Österlund

2016-04-07

En spännande bok! Jag brukar inte fastna så lätt för deckare men den här är bra. Med en annorlunda hjälte i Alex King. Han finns på riktigt också men då heter han Lars Sjödin.

2015-12-31

Nja, det är något som inte faller mig helt på läppen. Något mekaniskt över språk och handling. Fyndigt är det om än lite rörigt ibland och lite antiklimax mot slutet. Men det måste väl ändå bli en svag trea.

Anna Johansson

2015-01-20

Helt klart godkänd spänningsroman som har stor potential. Upplägget av boken passar inte mig som handen i handsken, för mycket hopp i tid och rum utan att man vet var man befinner sig eller vem det är som talar. Dock är handlingen och psykologin, som Alex använder sig av, riktigt intressant. Kommer fortsätta lyssna på Eriksons böcker om Alex King.

Jan Banan

2014-10-26

Lite väl präktig hjälte, men ändå en annorlunda sådan som man säkert kan vänja sig vid. Författaren gör sitt bästa för att bygga upp bakgrunden på sina huvudkaraktärer för att få berättelsen så lättförstådd och tydlig som möjligt, men vad hjälper det när allt i slutändan ändå faller på trovärdigheten. Svag 3:a

Mats Karlsson

2014-10-12

Spännande och bra bok. Jonas Malmsjö läser boken, och han är en av de bästa uppläsarna.

Marita Ryen

2014-08-26

Betyg 4+. Spännande deckare och mycket bra som ljudbok. Ser fram emot nästa bok om Alex King.

2013-10-05

Den här boken har stått länge i hyllan och samlat damm och det är inte för att jag trott att den var dålig. Tvärtom. Varenda människa har ju höjt den till skyarna och det är alltid lite vanskligt att ge sig på en sådan bok. Tyvärr är det ju väldigt sällan som förväntningarna infrias. Det gör de här. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/blandverk-av-thomas-erikson.html

sonja rosin

2013-08-13

Hade inte hört talas om Thomas Eriksson men nu har jag lyssnat på ljudboken Bländverk. Uppläsare Jonas Malmsjö som verkligen gör boken rättvisa. Jättekul med en ny bra deckarförfattare. Jag ska fortsätta lyssna till böckerna om beteendevetaren Alex King!!!

Micha Fredriksson

2013-04-06

Enkelt uppbyggd men den fungerar. Ett guilty pleasure helt enkelt. Tål att läsas mer än en gång.

Ny deckarförfattare och ny serie, man kan lugnt säga att det finns många nu.Men vad gör det, när det är så här bra. Spännande och intressant

En mästerlig debut och en flygande start på författarkarriären.
Läs recensionen på www.ljudboksbloggen.se

2011-10-19

Den här boken var en mycket glad överraskning. Tänk att det hela tiden kommer så många bra debutanter inom kriminalromansgenren.

Boken var lite annorlunda, med en beteendevetare i huvudrollen. Jag tyckte mycket om karaktärerna i boken, både huvudpersonen Alex King, och poliserna som medverkar.

Väldigt intressant med beteendevetenskapen som var invävd i storyn. Det ska jag definitivt läsa mer om på nätet.

Tydligen så kommer det en fortsättning på boken. Jag ser fram emot den, för det fanns vissa saker som jag undrade över i slutet av boken.

Jag kan varmt rekommendera boken till alla som gillar svenska kriminalromaner. En mycket spännande story var det i boken, och den var absolut inte förutsägbar.

Ann Simonsson

2011-09-05

Kunde har blivit bra! stundtals tråkiga avsnitt. Kan inte rekommendera .