Blandat blod

Mazetti, Katarina

| 2008

"Utan att det känns det minsta ansträngt har Mazetti fått med en rad frågor som är högaktuella också idag: människohandel, äktenskap mellan homosexuella och (framför allt) kulturmöten. ... Mazettis efterord övertygar om att hon har läst på. ... Man blir berörd." Sydsvenskan "Det är faktiskt med viss sorg som jag vänder det sista bladet i boken. ... En jäkligt bra historia." Norra Skåne Blandat blod är en frejdig, traditionell vikingatida saga med en hel del humoristiska blinkningar." Östgöta Correspondenten "Trevlig läsning" Expressen På Möckelön i området runt Blecinga väntar båtbyggaren Säbjörn och hans söner Svarte och Kåre förgäves på att hustrun och modern Alfdis ska komma hem. Men hon är som uppslukad av jorden och hennes försvinnande vilar som en förbannelse över gården. Sönerna växer upp med sin far. De har svårt att hålla sams och har oro i sinnet. De lockas...

Helt okej 🤔

Jeanette Eriksson

2018-08-15

superbra serie, med lite varierade spänning vikingatid öden, rekommenderar serien stark

villa-freja.se

2018-06-16

Blandat blod är del 1 i romanserien Släkten. Böcker som sträcker sig från vikingatiden till vår tids dagar. Katarina Mazetti tar täten och en av mina favoritförfattare, Karin Wahlberg tar vid med Sigrids hemlighet. Spännande, inte minst för att varje bok i serien är skriven av en ny författare, men också för jag inser att fler favoritförfattare väntar i serien. Inledningen med Blandat blod tycker jag dock är en aning ljum, utan att på något sätt vara dålig, verkligen inte. För stunden är läsningen både trevlig och intressant, men berättelsen lämnar inga djupare avtryck hos mig. Dock kommer jag med bestämdhet att fortsätta att läsa serien. Historiska romaner är något jag läser med stor behållning.

Sandra Katby

2018-03-05

Varken superbra eller dålig. En bok som trots sin rika berättelse och karaktärsbeskrivningar inte berör något alls. Känner ingen sympati eller känsla för personerna. Men boken är verkligen inte dålig.

Maria Jönsson

2015-12-26

Den här har jag läst som en del av serien släkten.

Maria Mobiny

2013-06-06

Rktigt bra! Rekommenderas!

Marita Ryen

2012-05-25

Intressant historia som utspelar sig på 900-talet. Huvudpersonerna får jag dock ingen känsla för. Det drar ner betyget till en svag 3:a.

Vilya Roo

2012-03-01

Skriven på ett språk som gör att man känns väldigt långt bort från handlingen, nästan som att någon sitter och berättar historien för en snarare än att man själv lever sig in. Ingen klar huvudstory utan mest en beskrivning av hur folks liv kan ha sett ut under denna tid.

Marja-Liisa Luther

2011-12-04

Jag gillade verkligen den här boken! Väl skriven och intressant! Ska läsa hela serien.

A H

2011-11-13

Den första i en serie som är mycket läsvärd

Anna-Karin Marklund

2011-02-25

Efter en lite trög start tog sig boken.

Sofia Åkerberg

2011-01-02

En natt försvinner Säbjörns maka Alfdis från Möckelön utan ett spår. Säbjörn gör sitt bästa för att sköta gården och de två sönerna Svarte och Kåre men det går väl lite si och så med det. Gårdens trälar kan han inte hålla ordning på eftersom han ofta är borta på grund av sitt yrke som namnkunnig skeppsbyggare och när han är hemma sitter han allt som oftast och surar över en mugg mjöd. Svarte kan han nästan inte se på då sonen med sitt korpsvarta hår påminner alltför mycket om kvinnan han älskade nästintill vanvett. Kåre skämmer han i sin tur bort så mycket att han odlar en livslång osämja mellan bröderna.

Så snart han kan ger sig Svarte iväg på handelsresor i öster och där träffar han så småningom den sköna sidenhandlardottern Milka. Milka älskar Svarte lika mycket som han älskar henne och hon följer med honom till Möckelön. Föga anar de att Säbjörn redan lovat bort Svarte till den fruktade Storködrotten och dennes svagsinta dotter Gyda.

Katarina Mazetti har med Blandat blod skrivit den första delen i Historiska Medias seriesatsning Släkten, där Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg fortsätter att följa Milkas dotterdotter Sigrid i Sigtuna. Till skillnad från Sigrids hemlighet är Blandat blod emellertid en riktigt bra historisk roman, Mazetti har lyckats att få sin kunskap att obehindrat flöda runt den huvudsakliga historien och den tar aldrig överhanden utan stärker istället historier och situationer befolkade av levande karaktärer.

In i detta historiska 900-tal väver Mazetti in trådar som är nog så relevanta idag: människohandel, religion (hon noterar exempelvis den något ansträngda relationen mellan kristendomen och den traditionella nordiska tron), homosexualitet och kvinnomisshandel (skräp vore det väl annars av denna före detta Freja-medarbetare), men utan att heller detta känns påklistrat och pekpinne-artat.

Även språket flyter på bra, med en lite sjungande, skaldande ton. Det man möjligen skulle kunna vända sig emot är att Mazetti river av en episk familjehistoria av den typen som andra författare skulle kunna dra ut på i minst 700 sidor. Katarina Mazetti fixar det på 250 men själv tyckte jag att antydan till saga/skaldestycke gjorde att man inte fäste sig så mycket vid att det gick lite fort ibland.

Släkten börjar starkt men fortsätter som sagt tyvärr inte i samma stil. Att hoppas på en uppryckning till del tre är nog inte heller realistiskt, då den ska skrivas av Catharina Ingelman-Sundberg. Det är bara att önska att hon har läst på lite bättre den här gången.

Pia Stendahl

2010-11-07

Generellt så gillar jag historiska romaner och jag tycker att Blandat blod fungerar men den griper inte riktigt tag i mig på det sätt jag skulle önska.

I boken tar Katarina Mazetti upp viktiga ämnen som är lika aktuella idag, våldtäkt, människohandel, behandlingen av homosexuella och främlingsfientlighet. Jag tycker att Katarina väver in alla dessa ämnen på ett bra sätt utan att det känns krystat. Ibland kan det kännas som författaren klämmer in sina åsikter bara för att men så är inte fallet med denna bok.

Det märks att författaren har läst på ordentligt om vikingatiden och hennes intresse framstår som genuint genom boken. Det är en rakt igenom trovärdig roman och som läsare får en bra bild över hur det kunde vara att leva under vikingatiden.

Det jag saknar är att Katarina inte riktigt förmedlar någon riktig känsla för personerna i boken. Karaktärerna råkar ut för det ena och det andra och jag känner ingen ting, varken glädje eller sorg. Jag har tänkt på detta när jag tidigare läst några av hennes andra romaner. När det gäller att förmedla känslor så känns det mer som att läsa en punktlista. Det är så kliniskt.

Katarina har en fantastisk iaktagelseförmåga och hon beskriver karaktärerna på ett oerhört träffsäkert sätt.

www.bokbrus.se finn fler ljudboksrecensioner.
/PIa

Lotta Svensson

2010-10-22

Vad blev det av denna bokserie. Har läst den andra boken med Karin Wahlberg. Det skulle ju komma ut fler böcker med andra författare men jag har varken hört eller sett något om det? Är det någon som vet?

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

Jag faller alltid för böcker som handlar om vår historia och det gör denna bok

Så tydligt skriven efter någon typ av formulär, irriterande brister i korrekturläsningen. En jaha - bok.